Självtömmande bulkförråd Ver.2

Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Efter att ha läst lite bland olika inlägg på forumet angående bulkförråd beslutade jag mig för att göra ett försök jag också.
Jag konstaterade att den typ med förskjuten bottendel tillverkad av metall som TJ och Jesper3 (Ldani NoStop) hade använd var ett bra alternativ men för dyrt då jag är snål av naturen.
Började därför lura på om man inte kunde bygga liknande lösning med bara regelvirke istället.
För att öka volymen då jag har lågt i tak valde jag 30 grader lutning på botten.
Med facit i hand hade det nog gått med mindre lutning...
[img]
Bottenreglar
Bottenreglar
DSCF6698.JPG (56.54 KiB) Visad 9982 gånger
[/img]
[img]
Lådan för bottenskruv
Lådan för bottenskruv
DSCF6708.JPG (55.75 KiB) Visad 9982 gånger
[/img]
Till botten har jag använt 12mm marinplywood(Cheapy) för glidet och till vägg och tak har jag använt 12mm plywood och OSB.
Dimensionen på golv och väggreglar är 45x120.
I botten på förrådet sitter det en kärnlös skruv som matar ut till ett mindre utrymme ungefär på samma sätt som på Pellistore.
I det lilla utrymmet har jag en kapacitiv givare som styr ett relä (köpt på tradera) för start och stopp
av motorväxeln till bottenskruven.
Från det lilla utrymmet har jag skruven som matar till brännaren.
Efter att ha provkört 1 pall säckad pellets med gott resultat var det dags för första bulkfyllningen
från Stora Enso.
Fyllningen gick utan problem och eftersom jag satt inspektionsglas på olika ställen var det lätt att
överblicka fyllningen.
Nu har jag kört slut på 2 ton pellets och kan konstatera att det blir uppskattningsvis mindre än en
halv säck pellets kvar utan att behöva göra något med pelletsen på hela tiden.
[img]
Nu börjar det ta slut...
Nu börjar det ta slut...
DSCF7805.JPG (95.82 KiB) Visad 9982 gånger
[/img]
Det kan jag bara vara nöjd med då resultatet blev bättre än väntat.
Enda nackdelen är att det blev en ganska stor "resonanslåda". När förrådet börjar bli tomt hör man skruven i bostaden.
Om jag sedan tänker på att jag inte behöver bära några säckar längre så kan jag leva med att det låter lite.
En annan baksida med bulk jämfört med säck är att jag lätt glömmer bort att det skall askas ibland.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av M.Lindskog »

Snyggt!

Det du skriver ang. 30°-vinkeln bekräftar en sak som jag gått och klurat på. Det figurerar ju en "sanning" om att bottenvinkeln måste vara minst 45° pga pelletsens rasvinkel.

Jag har hela tiden klurat på om detta verkligen är 100% sant. Om friktionen mellan pellets och botten är tillräckligt låg så borde ju pellets glida ner mot bottenskruven även om vinkeln < rasvinkeln. Detta bekräftas av det du gjort. Vid noll friktion (hypotetiskt, förstås) borde ju pelletsen glida så snart vinkeln > 0.

Med tiden antar jag dock att friktionen kommer att öka då plyfans glatta yta ruggas upp av slitaget. Har du sett några spår av något sådant? Kanske för tidigt efter bara 2 ton.


Betr. resonansen kanske du på utsidan kan limma dit såna där dämpmattor som bilstereobyggare använder?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Ja, rasvinkeln hänger nog mycket ihop med ytan på skivan.
Jag har tidigare haft olika varianter av veckoförråd där jag använt 60 graders lutning men ändå fått pellets att klättra/fastna och inte rasa ned till skruven. I dessa fall har jag använt vanlig plywood och den är ju som bekant lite strävare.
Det är möjligt att vibrationerna från bottenskruven samverkar till att pelletsen åker med i bulkförrådet.
Jag har också funderat på dämpskivor men i dagsläget får det avvakta.
Att pelletsen ruggar upp ytan har jag inte märkt ännu. Frågan är om det ens kommer uppstå med låga hastighet som pelletsen kanar. Men vem vet, om ett par år kanske?
Det är inte värre än att jag får skruva dit nya skivor...
Bilagor
Lilla utrymmet utanför bulkförrådet
Lilla utrymmet utanför bulkförrådet
DSCF7935.JPG (64.88 KiB) Visad 9896 gånger
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av M.Lindskog »

Jag tror att det många gör är att blanda ihop rasvinkel med "hasvinkel" eller vad vi ska kalla det ;-)
Att en pelletshög i sig får en viss rasvinkel (som blir brantare med ökad spånhalt av allt att döma) är en sak. Det som påverkar om ett förråd kan tömmas effektivt torde vara om pelletsen kan glida (hasa) ner mot bottenskruven. Den vinkeln borde bero mer av friktionen mellan pellets & underlag än av friktionen mellan pellets & pellets (vilket dock påverkar rasvinkeln). Det du skriver bekräftar det, menar jag.

Vibrationerna kan säkert ha en positiv inverkan. För även om plywooden är hyfsat glatt i ytan så blir ju trycket ganska högt, åtminstone när förrådet är ganska fullt, vilket innebär att även en liten friktionskoefficient ger hyfsat hög friktionskraft. Då är nog vibrationer i skivan inte till nackdel. Borde väl kunna avhjälpa valvbildning också till viss del, kan jag tro.

Nej det borde väl inte ruggas upp så hårt av att pelletsen sakta glider neråt. Möjligen att det händer något vid påfyllning, men det borde väl också vara närmast försumbart.

Snyggt bygge som sagt :) Om jag någon gång ska pensionera mitt Pellistore kan det nog bli något liknande.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Tackar!
Det är bara kul om någon annan kan dra nytta av det jag har gjort.
Jag var inne på pellistore eller liknande innan jag bestämmde mig för att bygga själv. Det finns ju något mer fabrikat med säck men där säcken är vit, kommer inte ihåg fabrikatet men principen var nog samma.
Förråd med rörliga bottenskivor som jag sett diskuteras på forumet har också varit en fundering.
Du har rätt, det handlar nog både om hasvinkel och rasvinkel.
Hade även funderingar på att montera någon sorts vibrator om det inte skulle ha fungerat.
Kan det bli valvbildning med pellets? En kompis som eldar med flis råkar ut för valvbildning när flisen är fuktig och det blir minusgrader, men där är ju bitarna större.
Det blir ju helt andra pengar på att bygga själv. Kan man dessutom återvinna dom mekaniska delarna från skroten som jag har gjort så är ju inte det någon nackdel. Den kärnlösa skruven har tidigare varit spånskruv i en maskin.
Har man tillgång till svets och vill spara några kronor kan jag rekommendera att man köper bulkhanen och röret för sig. Bulkhanen köpte jag på Axima för 65:- inkl.moms. Fyrtumsrör kan också finnas på skroten för några tior om man har tur. På med kallgalv och du har ett fullgott påfyllningsrör. Ett färdigt påfyllningsrör kostar ju "lite" mer beroende på var man köper det. :wink: .
Bilagor
2ton pellets, nästa gång blir det 3ton.
2ton pellets, nästa gång blir det 3ton.
Bild 494.jpg (65.21 KiB) Visad 9831 gånger
Manlucka till vänster, inblåsränna i mitten och avluftningen till höger.
Manlucka till vänster, inblåsränna i mitten och avluftningen till höger.
DSCF7566.JPG (62.92 KiB) Visad 9831 gånger
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Honda »

Ser ju superfint ut. Jag har också alltid tagit "45 grader lutning" som allmänt bekräftad sanning, bra att få det testat och utprovat att mindre fungerar! Jag gissar att det att du har skruven öppen förrådets hela längd kan hjälpa till mycket. Skulle tro att förrådet först töms rakt uppifrån (utan "has") och och det bildas ett hål (eller dike) enligt pelletarnans rasvinel. Då sedan diket blir tillräckligt djupt, eventuellt först när det når skruven, börjar pelletarna hasa från kanten av pelletdiket varvid diket vidgas i bottnen och lite till kan rasa ner. Om skruven skulle ta pellet genom ett antal hål istället för hela skruvlängden som nu är fallet så skulle ju inget "has" kunna ske mellan hålen, och det skulle kunna uppstå ett "liggande valv" längs med bottenskivan som skulle kunna överbrygga hålen och förhindra pellet hasar ner och vidgar "diket". Skulle tro att det därför behövs brantare lutning ju färre hål och längre avstånd mellan hålen man har.

I mitt mellanförråd (runt ca 100l med bottenkona) har jag förresten en uppochnervänd kon ca 15 cm diameter en bit ovanför utloppshålet i bottenkonan. Det förhindrar att pelletarna rasar rakt uppifrån, istället töms tunnan med "hasning" längs med bottenkonan från början. Utan denna "bromskon" så besvärades doserskruven av att mellanförrådet "anrikade" spånhalten längs med bottenkonan.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Jakob »

Honda skrev:
I mitt mellanförråd (runt ca 100l med bottenkona) har jag förresten en uppochnervänd kon ca 15 cm diameter en bit ovanför utloppshålet i bottenkonan. Det förhindrar att pelletarna rasar rakt uppifrån, istället töms tunnan med "hasning" längs med bottenkonan från början. Utan denna "bromskon" så besvärades doserskruven av att mellanförrådet "anrikade" spånhalten längs med bottenkonan.
Nu blir jag nyfiken! Hindrade alltså bromskonen att spån hamnade längst ner vid skruven? Isåfall var tar spånet vägen? Är det så att det så att det blandar ut sig med pelletsen istället för att samlas i botten - dvs matas upp med skruven i lagom tempo...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Honda »

Mitt mellanförråd fylls på automatiskt två gånger om dagen, dvs töms aldrig helt. Utan bromskonan så tömdes det först rakt upp, dvs det bildades en grop i mitten som vidgade sig utåt och nedåt, som sedan fylldes igen vid påfyllning. Spånen som hela tiden följde med silade då neråt och samlades i den yttre/nedre delen av förrådet som i stort sett aldrig tömdes utom vid extremt kallt väder, och då var det väldigt mycket spån i det. Med bromskonan så sjunker "ytan" jämt i hela burken, dvs det bildas i stor sätt ingen grop alls. Det blir alltså ett jämnt flöde genom förrådet och inga ställen där pelletarna står stilla och samlar på sig spån. Ett bulkförråd är förstås inte samma sak, men oftast fyller man ju nytt innan det är helt tomt, och då får man samma problem i den del som varje gång lämnar kvar som reserv. Jag tex har ju platt botten och "reserven" som ska skottas blir mer och mer spånbemängd för varje påfyllning. Det sista bottenskrapet då jag nån gång tömmer bulkförrådet helt är omöjligt att elda utan att sikta ur spånen.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Jakob »

tack, då är jag med.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Rol-bi »

Tycker förrådet till Volvoslav ser mycket bra ut. Jag använder sidointag i mit eget bulkförråd också. Längden på skruven är 6 meter och jag kör med en mycket liten motor. Jag kör exakt dosering i skruven helt fram til brännaren, först genom vertikalskruv, sedan takskruv. Det är denna teknik min firma producerar.
Ariterm har patenterat "sidointag" i sin Depo men jag tror patentet går mera på en plåt som man kan justera kapacitet med och denna finns inte på Depo. Sedan använder ju också Janfire principen i sin Pellistore men på ett enklare sätt som inte ger lika bra resultat. Mafa har börjat med sidointag på sin Succe serie men inte på villaförrådet ännu. Karla1 på forumet här la i 2006? ut en bild på den typ botten som TJ har använd.

Honda sin omvänd kon är också ett mycket bra princip. Det var et Israelisk förteag som tog patent på detta, tror på 80-talet, http://www.matconibc.com/productvalves.aspx.

Interessanta kommentarer här om segregering av spån i förråd och utformning av silo. Har jobbat med detta i många år nu och känner igen detta med: varför måste man ha 45 graders lutning???
Man kan aldrig få masstömning från en pelletssilo, inte än med 60 graders kona, då måste man använda omvänd kon som Honda gör och en hög rund silo. Frågan är ju vilken vinkel man skall använda? Jag tänker plan botten i dom fall man har ont om plats till en inomhus silo och där man önskar få ned priset på pellets vid stor leverans. I andra fall rekommenderar jag kunder typ semi-V botten, dvs. plan botten på sidorna med V-kon i mitten.
V-botten har jag levererat på större förråd.
I två siloer har jag bygd silo med dubbel siloskruv för att utnyttja volymen effektivt, detta är till skolor i Oslo som har ont om plats till silo inomhus. Skruven tar pellets först bakifrån. När silo töms bak, så tar skruven längre fram inntil silo är tom.

Sen ändrar rasvinkel sej under tömning pga segregering (siktning). Spånet faller vertikalt ned til botten medan pellets trillar ned i kanske 30 graders vinkel. På detta sätt ändras också bulkvikten i massan och man får spänningar (krafter) mellan partiklarna (pellets). Man märker spänningarna när man skal gräva fram sista rest i förrådet. När det sker kan rasvinkel gå upp mot 90 grader. Inte lätt det här med pellets....
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Volvoslav »

Jag får tacka så mycket.
Nu har jag ju bara kört 1 pall + 2ton till dags dato, men så här långt får jag säga att det fungerat välldigt bra.
I morgon eller på onsdag kommer 3ton från Stora Enso.
Tömmningen sker mycket riktigt som både Honda och Rol-bi beskriver. Börjar med en krater längst bak i förrådet som sedan blir större och större. När nivån kommer ner strax ovanför bottenskivorna fortsätter det äta från båda sidor och mot utloppet på förrådet (se bild).
DSCF7554.JPG
DSCF7554.JPG (76.26 KiB) Visad 9691 gånger
Jag kan inte säga att jag har några "problem" med spån. Visst finns det lite spån men det brinner ju det också. Jag har läst att vissa brännare får mer eller mindre problem när det är mycket spån.
Min skruv är väl ungefär 2,3m med en 0,37kw motor och en växel med lagom utväxling som jag fick tag på.
Visst kunde man gjort en plan botten för att öka volymen men även när jag byggde mina veckoförråd så var målsättningen att det skulle vara så lite som möjligt kvar när förrådet är tömt.
Tyvärr lyckades jag aldrig riktigt tömma veckoförråden som man byggt under åren trots otaliga modifieringar och förhoppningar att nu skall det nog fungera... :?
Det gör det extra kul att få mindre kvar i ett stort bulkförråd och inte behöva skotta.
V-konen som Honda använder sig av var en spännande lösning.
Jag får hålla med Rol-bi, det är inte lätt med pellets.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Jakob »

På bilden ser man ju tydligt hur pelletsen glidit på den yta som bara lutar 30 grader. Dock krävs ju mer för rent "ras" så att säga. Vilket skulle bevisas. :lol:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Honda »

Rol-bi, har du provat att ha ett "åstak" som broms ovanför bottenskruvens hela längd? Fullständig masströmning kan man knappast åstadkomma i ett pelletförråd med mindre vinkel än 60 grader som du säger, men jag tycker att det borde iallafall minska spånseparationen och risken för valvbildning.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av Rol-bi »

Hei Honda,
Jag kör med skruvlåda med tak hela vägen men håller också på med en ny konstuktion där skruven ligger utanför silo. Varje 50cm finns ett inlopp til siloskruven och där finns en bockad plåt (flap) som säkrar exact docering. Det viktiga är att ha fluidicerad massa, då rinner det in i skruven. Om massan tillåts att packa sej, då blir det lätt valvning. Dom skruvar jag leverar varierar i längd, den längsta finns på eget bulkförråd, 6 meter lång. Den drivs av en motor som är 0,004 kW och ger 45 kg/timme. Kör mot mellanförråd då jag har 14 meter total skruvläng (silo hänger utanför yttervägg och pannan är mitt i huset). Motoren är mindre än den som finns i en pelletskamin. Det man gjorde med flexskruvar förut var att sätta dit en större motor när det började mata tungt. Då går det riktigt illa med spiralen.
Sen har alla motorer i matningsystemet termisk skydd och mekanisk momentskydd. Momentskyddet skyddar motor för överbelastning i fall kunden monterar fel. Om takskruven stoppar, så stoppar alla andra skruvar på momentskyddet inntill brännaren stänger ned. På detta sätt kan man köra skruvar i serie med direkt dosering från bulkförråd utan mellanförråd och nivågivare.

I en silo med endast ett uttag skall ju all spån genom detta. När silo tömmas, kommer plötsligt en massa spån som ger sämre förbränning. I en silo med många uttag eller fullt öppen som Volvoslav har bygd, så fördelas spånmängden över många uttag. Detta gör problematiken med spån mycket lättare att handtera.

Ser at du har Biocomfort brännare. Får denna veckan en Scotte brännare från Danmark som jag skal (forsöka) montera i min Biomatic. Jag tror det är samma brännare som du har, med Lamda, fjärrövervakning och kompressorrens. Är du nöjd med den?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Självtömmande bulkförråd Ver.2

Inlägg av M.Lindskog »

Rol-bi skrev:Har jobbat med detta i många år nu och känner igen detta med: varför måste man ha 45 graders lutning???
Man kan aldrig få masstömning från en pelletssilo, inte än med 60 graders kona, ...
Menar du att detta är oberoende av friktionen mellan pellets & lutande planet / konan?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar