Fläkthastighet Biomatik +20

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Fläkthastighet Biomatik +20

Inlägg av Doc »

Min Biomatik +20 visar förbränningsfläktens hastighet i huvuddisplayen till höger. (F1)

I manualen hittar jag inget om hur den "bör" vara. Eftersom mätningen sker med någon form av halvledare som läser av hastigheten på fläktens axel borde denna värde vara tillförlitlig och även jämförbart mellan olika pannor och framförallt hos samma panna över tid.
Om man känner till fläkthastighetsvärdet kan man lätt diagnosticera när fläkten börjar blir dåligt. Det borde finnas en "rätt" hastighet till varje effekt.
Med ett börvärde för hastighet vid given effekt kan man därmed vidareutveckla Andrés metod med att väga in effekten till prick.
Mitt förslag är att man här publicerar sina fläktvärden i relation till inställd fläktvärde. Lägg gärna till vilken aktuell effekt ni kör kW, matningsvärde, fläktvärde, fläkthastighet. Viktig att skriva om förbränningen är bra, evtl. om det finns aktuell rökgasanalys som bekräftar detta.

Jag börjar. Det bör dock noteras att jag har problem så mina värden och kurva möjligen pekar på ett problem som jag med era värden som jämförelse hoppas att få rätsida på.

Bild

Edit: Beskrivning av tabellen X axeln visar vald fläktvärde i procent. Y axeln resulterande fläkthastighetsvärde.

Skriver redan om mina problem i annan tråd. Jag blir fundersamt över att jag ligger ganska högt och i den ganska platta delen av kurvan, över 50% i fläkt händer inte särskild mycket. Uppvarvningen till rengöring är nästan obefintlig. Kanske fläkten är dålig.
Har aktuellt matning 42%, 18,4kW, fläkt 69%, rökgasfläkt 40%, fläkthastighet 84 och äntligen inte längre kolbitar i asklådan.

Är nyfiken vad ni andra har för värden speciellt vilka maxvärden. Mätningen görs enklast genom att gå in i testa utgångar meny, där kan man lätt ställa fläktvärdet och hastigheten visas bredvid.
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fläkthastighet Biomatik +20

Inlägg av André »

Irriterande att man inte har tillgång/känner någon med den nya biomaticen :(

En tanke som slog mej är hur pannan skulle gå med "mina" värden o sen plocka bort pannfläkten, Om man har bra drag i skorste ska den inte behövas, Tycker det är märkligt att dom satt dit den då Biomaticen är minst känslig av alla brännare vad det gäller drag :?

Har dom gjort ändringar i pannan typ så att den blivit så trång att fläkten behövs nu?

Hur som borde det ju krävas som mest rökgasfläkt när man börjar köra med hög effekt, Kanske öka den ändå mer o sen sänka brännarfläkten?
Men som sagt skulle va kul att höra om ni med nya pannan kommer på vilka värden man ska ha på rökgasfläkt för att få till rätt värden för jag är övertygad om att det är denna fläkt som måste justeras in rätt o som ställer till att värden jämfört med den äldre inte stämmer..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Fläkthastighet Biomatik +20

Inlägg av Doc »

Ingen som kan ge mig några fläktvärden att jämföra med?? Ni behöver inte göra en hel fläktvärdetabell bara några siffror fläkt %x ger fläktvärde y. En siffra från fläktvärdet vid 100% skulle vara den absoluta toppen. :|
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Re: Fläkthastighet Biomatik +20

Inlägg av Doc »

Problemen fövärrades och till slut sotade pannan trots kraftig minskad matning och ökad fläktvärde. Fläkten lät inte konstig men jag bytte lagren på prov utan förbättring. Märkte att den inte gav något övertygande blås även vid 230V direktmatning via en sladd. Har nu en testat med en annan fläkt och vilken skillnad!
Lurigt detta, en fläkt som inte går trögt, inte låter, inte har lagerfel men ändå är långt ifrån att leverera det den ska! Just nu har jag en PX21 fläkt där jag inte kan återmontera rotationsvakten. Skall göra en ny kurva när jag fått den rätta.

Återstår detta med slussen. Tycker inte det blev tätare med den nya impellern. Jag kan fortfarande blåsa genom fallschakten utan större motstånd. Skall det vara så??? Läste i Ecotec tråden att där står att slussen skall vara lufttät! Verkar logiskt att det skall vara så, men kanske inte hos Bequemen? Någon som har provat eller vet??
FD besviken Ecotec Econom eldare. Har eldat upp tre brännkammare, två inmatningsskruv, två keramikrör och ett roster
Nu Aritherm Biomatic+ 20 Ultralight, Effekta 750 BBS, Laddomat 21. MAFA villa 345-9, Mavac matning 45m från uthuset.
Straka
Gallringsobjekt
Inlägg: 31
Blev medlem: sön 07 apr, 2013 14:38

Re: Fläkthastighet Biomatik +20

Inlägg av Straka »

Har du fått någon rättsida på fläktvärden?
Här är lite av mina.
80% värde så står fläkten på 91
50% värde så står fläkten på 86
30% värde så står fläkten på 74

Det är ju som sagt enkelt att ställa effekt med att väga pelletsen men sen ställa in fläkten är ju rena tomteverkstaden. För om man närmar sig 50-80 % så händer ju minimalt. Då är ju frågan om man ska höja rökgasfläkten istället och sänka brännarfläkten för efter 50% så är ju kurvan i princip platt. Sen det stora frågan hur ska pannan se ut i aska, vit,svart,gul osv. Har själv strävat efter att inga kolbitar i asklådan och sotet i pannan lite gul grå. Om det är rätt eller fel det jag inte. Eftersom jag inte haft dragbegränsare förut så har ju vädret "ändrat" förbränningen lite som den själv tyckt. Blir bättre när den väl anländer i veckan.
Biomatic+20 (2010 installerad ny 2013)Feedoskuv (50kWh utväxling),Mafa Midi
Skriv svar