Vad kan ha hänt?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

Efter många bedrövelser och problem trodde jag nu att allt var frid och fröjd. Förra måndagen inhandlade jag ny roosterpackning, ny primärluftspackning och ny rotor. Monterade på kvällen och startade upp Bionan.
Alla fel var som bortblåsta. Temperaturen gick upp som den skulle och jag började tro på ett liv med pellets.
I onsdags var sotaren här och fixade skorstenen och pannan. Inga problem att starta upp efter det och den gick lika bra som dagen innan.

Håller dock lite extra koll och besöker pannrummet nästan varje gång jag går ut genom dörren.

På kvällen idag gick jag ner och fann att brännaren stod och gick (fläkten och rotorn), panntemperaturen var 55 grader (inställningen är min 60 och max 77 grader) och brännaren var kall och en massa oförbränd pellets låg på rostern.
Stängde då av och tömde brännaren på pellets (samt tömde sintringslådan). Startade upp igen och allt verkade gå som det skulle. Brännartempen gick upp korrekt samt matningen började öka från minimi, precis som den skall.

Döm om min förvåning då jag någon timme senare kommer ner till pannan och finner brännaren gående med låga och snurrande rotor. Ingen matning och panntemperaturen 60 grader. Brännartempen 665 grader.

Stängde av och gick över på EL.

Någon som förstår vad som kan ha hänt? Tacksam igen för era synpunkter och goda råd.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av deasstore »

Det låter som om fotomotståndet håller på att ge sig.
Den kan vara glapp eller något defekt.

Min håller på att ge sig också tror jag. För den beter sig lustigt. Det tar säkert 1 minut innan den reagerar på att det är mörkt. normalt?? Det klart lite fördröjning ska de nog vara.
När det är tänt så stiger den i nivåer upp till 100 procent. (kan se det pelconfig)
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

Omöjligt fel. Förmodligen styrkortet. Lämnar in kortet för test.
Finns det någon idiotsäker pelletsbrännare?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av deasstore »

Nu när jag tänker efter så håller jag nog med dig.

Det måste ju vara ett annat fel .. Ja och hållbara pelletsbrännare verkar det inte finna så gått om.
Märkligt med tanke på att det sitter i en ganska bra miljö. hyfsat varmt och jämn temp.
Det ska väll inte slita så mycket på kretskorten tycker man. Det bör ju hålla i minst 15 år.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

Har inte gjort något med kortet eftersom det ser ut som om brännaren gör vad den skall...eller gör den det?

Men nu är vi där igen. Panntemperaturen går upp från 60 grader till 68 på 2 timmar och sen orkar den inte mer och det börjar ryka bakvägen. (Så då stänger jag av och går över på El)
Matningen pendlar mellan 25% och 42%. Brännartemperaturen ligger på normala 690 - 705 grader.
Rökgaserna har jag nu mätt och de visar ca 270 grader vilket är alldeles för mycket har jag förstått.

Har fått ett tips i en annan tråd att använda turbulatorer i pannan. Idag kör jag helt utan och har bra drag.
Hur blir det när jag sätter in turbulatorerna?...eftersom jag bara har 2 långa så sätter jag i dom plus 2 korta och hoppas på det bästa. Måste göra nåt för att få pannan att reagera på brännaren.
Visst borde det gå att få upp pannan och pendla mellan 60 och 80 grader...eller är det någon annan som har några fler ideér värda att prova....

Som sagt, tacksam för alla tips och NU börjar jag fundera på om Pelletseldning är nåt för mig........börjar alltså ledsna och letar efter samma tjärn som någon annan här på forumet....Men vad skall jag sänka, pannan eller Bionan?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Icecap »

När det blir bakvärme är det för att draget inte räcker till att dra igenom rökgaserna från brännaren, det finns alltså en flaskhals någonstans på vägen.

I alla pannor finns det en övre effektgräns som brännaren helt enkelt inte får överstiga. Sedan kan man höja denna gräns lite vid att ta ut turbulatorerna (om man har sådana i pannan, jag har inte) men det betyder bara att man kastar bort effekt.

Nu är det så att det inte behöver vara just turbulatorerna som ställer till det, det kan vara någon kanal som inte är ren nog för att ingen har hittat den under sotningen, det kan vara ett spjäll som är mer eller mindre stängd fastän det ska stå helt öppet osv.

MEN en ofta förbisett länk i denna kedja är friskluft till pannrummet! Har man ett "tät" pannrum kan brännaren ha svårt att suga luft igenom brännaren för att det blir ett svagt undertryck i pannrummet! Detta fel är snudd på omöjligt att hitta, när man går till pannan öppnar man ju oftast dörren för att komma in och undertrycket är borta direkt, allt är normalt... Tumregeln är att det ska finnas en luftventil med samma yta som skorstenskanalen.

Denna feltyp ger ofta dålig förbränning, låg effekt och en massa problem.

Jag påstår inte att detta är orsaken till dina problem, jag vill bara göra dig uppmärksam på att de finns och din felbeskrivning tycker jag kan peka lite grann på detta problem.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av deasstore »

Känner igen dessa problem.. Men för mig så skedde dessa när packningarna var dåliga.
Efter bytet så fungerade brännaren bra igen.

1.Så kolla att packningarna sattes dit ordentligt.
2.Är övriga packningar hela.
3.Har du kollat så det inte läcker luft vid brännarrörets fäste.

Antar att du redan gjort allt detta hur många gånger som helst..

Sätt i tubulatorer. Du kanske skulle prova att sätta i 4 korta istället.
270 grader efter panna ska man dock inte ha om det ska vara bra verkningsgrad.
Men den bör ju ändå gå upp i temp tycker man.

Har du draglucka?
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

Felet består men pannan går.
Nu är pannan laddad med 4 korta turbolatorer och det verkar funka. Rökgastemperaturen är nere i 170 grader och jag tror att det är ungefär rätt.
Får upp matningen till 40 grader som max.
När panntemperauren är 67grader orkar inte brännaren med att öka matningen och minimatning håller på tills tempen sjunkit och jag manuellt stängt av.
Kan det vara fel i styrprogrammet?
Kan det vara tjuvluft någonstans i brännaren?

Får se vad jag hinner testa innan det är dags att gå på trav
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av micke_932 »

Det måste ju vara ett annat fel .. Ja och hållbara pelletsbrännare verkar det inte finna så gått om.
Märkligt med tanke på att det sitter i en ganska bra miljö. hyfsat varmt och jämn temp.
Det ska väll inte slita så mycket på kretskorten tycker man. Det bör ju hålla i minst 15 år.
Sitter elektroniken i brännaren så kan det vara lite för varmt för att elektroniken ska trivas, dessutom slarvas det rätt mycket också, det förekommer att det sitter helt olackade kretskort helt öppet inne i brännare och liknande och pelletsdamm kan med tiden ställa till det en del (vet ej hur det ser ut i Bionan), kretskort och annat bör sitta så att det inte utsätts för pelletsdamm och eventuell onödig värme om dom ska överleva länge.

Och enkelt är bäst gäller ofta också, för varje extra givare så ökar antalet konstigheter som kan uppstå (givare kan gå sönder, glapp i kablar, måndagsexemplar av givare, listan kan göras lång).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

NU är det kallt ute, och panna/brännare jävlas igen. Fattar inget. Brännaren går lungt och bra, matningen pendlar mellan 30 och 47. Det går åt mycket pellets. Brännartempen ligger mellan 689 och 710 grader vilket är normalt. 4 korta turbolatorer insatta. Sotade för 3 dagar sedan.

Lite udda känns det: när brännartemperaturen minskar så minskar även matningen, Borde det inte vara tvärtom så att matningen ökar när temperaturen sjunker? Då skulle ju brännaren hålla farten bättre.

Nu får jag inte upp panntempen till mer ön 60 grader (har ni hört det förut?) och man ser lite rök bakvägen igen, men klart mindre än förut.
Pannan står och stampar.
Jag vet inte om jag måste byta packningar igen, gjorde det för noågon vecka sen. Vad tror expertisen?

Något annat?

Och det är fuktiga 16 minus ute och 17 plus inne.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av kari »

Ser du rök bakväge så har du för dåligt drag. Du kan ha bra drag i skorstenen,men inuti pannan (det som Bionan känner)är för lite.Prova att öka draget och se skillnaden.

Biona arbetar: När temperaturen i prännaren är hög då höjs den matninge för att få ner temperaturen,är det under 700grader då minskas matningen.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

Ny infallsvinkel för mig Kari. Satte ju in 4 korta turbolatorer för att få ner rökgastemperaturen och sänkte från 270 till ca 180-200 och det verkade fungera bra.
Nu är det annat ljud i skällan.
Skall jag ta ur några turbolatorer och öka rökgastemperaturen, är det bättre?

Eller?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av kari »

Så länge du får rök bakvägen är draget för låg.Infallslangen (densom pellets faller ner i brännaren)skall inte bli svart,om den blir svart ov bakdraget är draget för brännaren för log.Bionan behöver mera drag än dom flesta andra brännare.Jag har rökgasfläkt som enligt min åsikt bör följa med Biona.

Tag bort en turbulator i taget. Kanske du behöver sota pannan kanske korstenen med.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av Heggan »

Nysotat på båda ställena. Orkar knappt över 60 grader, går bakåt trots 45% matning. Rycker en turbolator om en liten stund och startar om.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Vad kan ha hänt?

Inlägg av kari »

Prova först med en
, om det inte hjälper ta en till och se vad händer.Nollställ styrskåpt innan du gör några förändrinar.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Skriv svar