Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Ja, vad ska man tro egentligen. Har ju dragbegränsaren inställd på 10 Pa , och har så haft sen pannan var ny, dvs 2,5 år ca. Rökgastempen har jag på 155 grader , samma som vanligt.Sotade idag efter 18 säckar eller 288 kg. Något sker vid ca 16-17 säckar. Men vad vet jag inte!! Började med brännaren idag när jag sotade, och visst var det mer grovkornig aska i framkant på koppen, men inte så att sltsarna var igen satta , däremot ganska mycket sintring , pga. luftöverskottet troligtvis. En liiiten teori : Det var ganska mycket sintring i framkant på koppen, (men inte så att det täckte några slitsar) men det gör ju att pelletsen trycks upp lite , som en skidbacke. Började nu med mina gammla värden på luft 35% men såg ganska snabbt att sottalet var runt 5 , ökade till 40 % , och då gick det ner till 2 väldigt jämna sottal. Den är ju injusterad till 45% luft , (med luftöverskott). Ska prova att köra så här , få se om det blir mindre sintring. Jag får ju ändå sota efter 300 kg numer. Ska prova att dra upp rökgastempen till 180 , få se om det hjälper. Börjar bli less på det här nu.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Har nu ökat fläkt till 42% och har nu 5 st jämna söttal 1 :D . Har även öppnat rökgasspjället lite mer , efter Micke C ,s anvisningar, ligger nu på 175-180 grader vid avslag. Allt ser ju så bra ut.Justeringsmannen ställde ju in den på fläkt 45%. m luftöverskott.Har nu matn 61% o fläkt 42% Få se nu om den funkar längre än 300kg= Sotning.
Hälsn vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

En fråga: Märker du nån skillnad på hur dragbegränsaren beter sig? Borde ju vara öppen mer / oftare om du fått ökat drag.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

Jag brukar alltid ha motdragsluckan på 15 pa i pannor jag justerar, Upplever att det blir som grus i koppen med lägre drag.. Askan blir inte heller så fin med lågt drag
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Ja, nu har det ju blåst lite mer, så det är svårt att svara på, men jag tycker att den öppnar liite mer , dvs det blir lite större springa. Kan man ändra dragbegränsaren till 15 pa , eller måste man justera om brännaren ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Vednisse »

Du har ju till viss del redan ändrat förutsättningarna för brännaren genom att öppna spjället lite, minskat mottryck/ökat drag. Tror inte det ger stora skillnader om du ökar dragbegränsaren, det enda är ju att minska fläkten sakta nedåt och se vart/om gränsen flyttat sig.

André är ju expert på din brännare så han har säkert saken klart för sig.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Nja. Draget genom pannan kan väl aldrig överstiga det dragbegränsaren (DB) är inställd på (så länge inte DB är underdimensionerad för anläggningen, förstås)? Det är liksom poängen med DB: att begränsa draget. Om DB även tidigare alltid var öppen så lär inte ökad RGT ha påverkat draget genom pannan. Om DB däremot är öppen oftare nu än tidigare så lär det vara skillnad. Därav min tidigare fråga.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Vednisse »

Nja, mottrycket i pannan minskat, vilket kan leda till ökat undertryck i eldstaden.

Sen kan man ju argumentera om drag och undertryck är samma sak....


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Visst kan man argumentera. Av vad jag läst så används orden "dragförhållande" och "undertryck" mer eller mindre synonymt. Den fysikaliska enhet som används [Pa] är ju enhet för tryck.

Exempel här:
http://www.tigerholm.com/Tigerholm_pdfs ... torsSE.pdf

Drag är väl en benämning 'i folkmun'? Det flöde genom panna / eldstad man upplever kommer sig av ett undertryck i skorstenen relativt dess omgivning. Högre undertryck = större flöde = mer 'drag'. För att ge pannan jämnare drag installeras dragbegränsare vilka ställs in vid ett visst öppningsundertryck.

Sen kan förstås olika strypningar ('mottryck') genom pannan begränsa flödet. Vore det helt tilltäppt så hjälper inte ett undertryck på hundratals Pascal, där skulle inte flöda något genom pannan ändå. Men förändrat mottryck talar väl inte för förändrat beteende hos dragbegränsaren (som vatsug skriver)? Däremot håller jag helt med om att förändrat mottryck -> förändrat flöde -> förändrad förbränning.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av André »

vatsug skrev:Ja, nu har det ju blåst lite mer, så det är svårt att svara på, men jag tycker att den öppnar liite mer , dvs det blir lite större springa. Kan man ändra dragbegränsaren till 15 pa , eller måste man justera om brännaren ??
Mvh Vatsug
Nä det ska du inte behöva, Iof så har du ju ändrat saker redan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Vednisse »

Börjar bli lite OT, men helt korrekt som du skriver. Sen är det ju skillnad på undertryck i skorstenen och i eldstaden. Kör du brännarfläkten på tex 25% och tittar på dragbegränsaren när du ökar fläkten till 100% så kommer du att se att de arbetar i ett annat område (öppningsläge).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Håller med, kanske lite OT. Men evt. relevant för TS bekymmer.

Det är klart att om man kör upp fläkten tillräckligt högt så borde det kunna skapa ett övertryck. I sådant fall borde DB bli satt ur spel, luften kommer inte att strömma från det lägre omgivande trycket i pannrummet in i rökröret där det råder övertryck.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av Vednisse »

Ok, då är vi överens :wink:
Vatsug's problem är kanske att han ligger/låg precis på gränsen av tillräckligt undertryck i eldstaden. Kan förklara varför det började sota mer efter ett tag, typ 300kg körda efter sotning. Då har det blivit lite mera motstånd av i pannan och undertrycket räcker inte till för en bra förbränning.

Om detta nu är problemet så hade det kanske löst sig med att bara öka DB'n till 15Pa, att fungerat tidigare med 10Pa kan det säkert finnas förklaringar till..men dessa kan vara svåra att säkerställa.

Hoppas att de fungerar nu då, denna tråd kan vara till mycket hjälp för andra i så fall. Slipper börja med felsökningen i fel ände.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av vatsug »

Jo jag har ju alltid haft Dragbegränsaren på 10Pa efter rek av Olle-45 här på forumet , och han ska tydligen va född i en sådan. Men som sagt , jag har blivit lite desperat och provar lite av varje. Helt klart är att draget har ökat nu , har den på 12,5 Pa dvs mitt mellan 10-15 Pa . Och det ser man att den öppnar nu bara ytterst lite , just när brännaren slår av, ca 5 mm. Min tanke med detta är att pellets kornen i koppen ska hinna , brinna, glöda färdigt , så att inget ska kunna hindra luften i slitsarna . Pelletsen är otroligt hård och kort dom flesta 10-12 mm. M Lindskog , får du ingen sintring i koppen du kör ju ochså med mycket luft , var det 49 % ??
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Hjälp ! Sotande Ecoflex...

Inlägg av M.Lindskog »

Jag kör dessa inställningar f.n med BooForssjö, dock i en Biomatic 20+ dvs med BeQuem 20D:

Hög: M 95% F 85%
Låg: M 70%, F 48%
Min: M 50%, F 39%

Har hela tiden haft dragbegränsaren ställd på 20 Pa, vilket allt som oftast innebär att den nätt & jämnt öppnar under eldning när det är hyfsat kallt ute.

Med dessa siffror får jag röktonat synglas några dagar efter rengöring. Två-tre veckors eldning så är det en mörkbrun hinna på hela glaset.

Jag får en del sintring men långt ifrån så att jag reagerat på att det skulle vara mycket. Å andra sidan så vet jag inte direkt vad "mycket" är, det finns liksom inga absoluta skalor att jämföra med... hur långt är ett snöre, typ. :? Det har hur som helst aldrig varit mer än någon mm att knacka bort. Tycker nog att det blir mer koks än sintring, då i botten av koppen.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
Skriv svar