Triac skruv extern Biomatc 20+

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Barsk
Lärjunge!
Inlägg: 317
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 15:19
Ort: Karlstad

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Barsk »

Sorry för att reviva en gammal tråd. Men, jag gissar att detta är relaterat.

Jag har problem med att en elpatron inte kopplar ner. Värmen stiger sakta tills skyddstermostaten slår ifrån. Ibland funkar det dock som det ska, men det blir oftare och oftare som problemet uppstår. Just nu verkar det permanent och då kan jag ju inte vänta längre. :D

Vad är det som styr elpatronerna? Reläer eller kontaktorer? Är det de svarta komponenterna på reläkortet som är märka Omron kanske?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av André »

Uppstår dessa problem endast på pannor?
Jag har ju samma kretskort men de sitter på brännaren och aldrig haft dessa problem som händer både på biomatic 20/30, är de helt enkelt för att kretskortet sitter för varmt till i pannan de inte håller?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av CPMS »

Enl elschemat ser det ut som elpatronerna styrs via relän (svarta Omron). Har du fyra relän styrs varje elpatron av två relän som styr två faser vardera och den tredje fasen är direktmatad via överhettningsskyddet. Byt alla relän när du ändå håller på.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
T16_AeRo
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 05 aug, 2013 16:21

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av T16_AeRo »

Har beställt hem kondingar och TRIACs till mitt styrkort då internmotorn bara brummar.

Mäter ni på TRIACs först eller är det bara o chansa och byta..?
Tänkte iaf byta kondingarna först..
Ariterm Biomatic 20+
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Triac skruv extern Biomatc 20+

Inlägg av Stegatorparn »

Byt 100 µF kondensatorn i hörnet vid den blå transformatorn först. Det brukar fixa problemet med brummande motorer.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar