Ecoflex, vad kan va fel ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Ecoflex, vad kan va fel ?

Inlägg av vatsug »

Hej , får ingen rätsida på pannan . Nu har den börjat sota igen, fast den är injusterad m luftöverskott. Pellets bitarna i asklådan ser ut som små grillkolsbitar, dvs väldigt grov aska , ungefär som man tänder en tändsticka och sen blåser ut den, om ni förstår. Kan det vara fläkten som börjar ge upp ?? Pannan är ju bara drygt 2,5 år. har nu provat att bara köra på låg ett dygn. Matn 46% fläkt 27% , 370g/ 10 min vid sista mätn 21/1 2012 med nuvarande pellets . har suttit och lyssnat vid pannan och tycker att den matar väldigt ofta . Eller är det fläkten , tycker mej höra ett visslande ljud ibland.
Vad tror ni ??
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ecoflex, vad kan va fel ?

Inlägg av psau »

Kan mycket väl vara fläkten som börjar dumma sig det är ju en slitdetalj på brännaren testa standard knepet.
Symaskins olja, en droppe på varje kullager torka av överflödig olja.
Sker ingen förändring får du väl mäta upp matningen igen och grundjustera pannan på nytt...

Om/när den börjar sota gör en ny mätning av matningen för att utesluta, är matningen samma trots att den börjat sota har du problem med luften.

Detta kan isf bero på en mängd olika saker, kass fläkt, ngn komponent på styrkortet, smuts i brännaren stopp/förträngning i rökröret.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Ecoflex, vad kan va fel ?

Inlägg av Becker »

Prova också att göra ren fläkten.
En rengöring och en droppe olja gör skillnad. Jag blåser med kompressorn ibland, det finns ju också luft på burk, om man inte har kompressor. Lite dyrt men det fungerar :D
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kr ... ing-p18094
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ecoflex, vad kan va fel ?

Inlägg av André »

Skulle det inte hjälpa med rengöring/smörjning av fläkten så brukar den gå med riktigt hög fläkt typ över 80% o köra på 15 kW..

Kompisen har fått en märklig pellets nu o tidigare värden på fläkt mm stämmer inte på 20 kW, Bytte fläkt innan jul o 21 kW med gamla pelletsen gick den klockrent med 54% fläkt men nu måste vi köra med 62% fläkt :?
Va där i förgår men fick den inte att gå ens med 18 kW o fläkt 100% men igår stängde jag av pannan o gjorde en ordentlig rengöring av både panna o brännare sen ökade jag effekten till 21 kW o ställde fläkten på 70% men då blev Co2 bara 8,5% men med 62% Blev Co2 11,8 o dej nöjde jag mej med då..
Brännaren kollades efter den gått 20 min o efter ytterliggare 2 tim med samma rökgasvärden, Håller den stabila värden i över 2,5 timmars drift på max effekt är det nog lungt men jag är ändå förvånad varför fläkten måste vara högre nu mot för en månad sen o den förra pelletsen..
Är på 21 kW med endast 80% matning vilket aldrig hänt tidigare utan oftast 92-100% matning brukar krävas..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar