BOTTENSKRUV

Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av CPMS »

Det räcker nog, bara att prova och om det skulle djävlas får du sätta in ett mellanrelä.
Kör själv med relän med 1,5W spolar på 230V utan problem.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

För givarens det skulle jag inte tro att det är någon fara. Kolla vad motorrelät drar, så inte givaren far illa.
Jag kopplade givaren mot ett tidrelä som i sin tur drar motorrelät.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Hej
Råkade beställa fel givare, fick en slutande istället för en brytande, men man lär sig alltid något på vägen :oops: .
Jag glömde att berätta om mitt test med det på längden kapade röret, det sket sig :( . Den kanten som blev var stor nog att bromsa pelletsen på ett negativt sätt (kom på det tidigt som tur var).
Så nu när bortre änden av skruven ligger fri så låter det lite väl mycket upp i huset (nattetid), men jag ska passa på att sätta en lagring eller att skruven får ligga i ett rör dom första 100-150mm.
Vad tror ni?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av CPMS »

Yttre rör gör nog inte mycket, använder du ett stort rör kommer skruven att kasta runt i röret om du inte kan få in pellets i röret som centrerar skruven och använder du ett litet rör finns nog risk för varmgång.

Bäst är nog att fixa en lagring.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Det var ett tag sedan jag uppdaterade, men den som väntar på något gott.
Nåväl, det blev en lagring i änden, men om det blev så mycket bättre vet jag inte. Ljudet är det samma fast jämnare istället för innan när man kunde räkna varven på skruven :( .
Men bortsett från det så har det funkat kanonbra, jag är otroligt nöjd :D . Bredden på lådan där bottenskruven ligger är något för bred, så skruven tar inte med sig riktigt alla pellets, det blir någonstans mellan en halv till en hel 16kilossäck kvar men det kan jag definitivt leva med :lol: . Så nu är första fyllningen beställd (tog bara 2ton, man e ju lite feg). Så alla ni som funderar på att bygga, sluta att fundera och börja bygga istället. Konstruktionen med avlastad skruv verkar vara det som gäller, kolla på Volvoslavs eller mina bilder, ni kommer inte att ångra er!

Lasse
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av Volvoslav »

Hej.

Hur har det gått med förrådet efter sista modifieringen av skruv och lagring?
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
lasseemil
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: mån 06 feb, 2012 22:02
Ort: Mölndal

Re: BOTTENSKRUV

Inlägg av lasseemil »

Hej igen!

Det har gått väldigt bra sedan sist, men jag har fortfarande skruvljud upp i huset. Med facit i hand så skulle jag ha lagt gummi mellan balkarna i taket, så att ljudet inte fortplantar lika lätt som nu, men men. Nu när det minskar i förrådet så ska jag låta skruven glida på någon form av lågfriktionsmaterial, eller kanske rostfri plåt för att undvika statisk laddning? Vi får se vad jag hittar på.
Jag fick ju en givare som var rätt till slut, men då var den j...ln trasig. Så jag trixade lite med microbrytaren, dvs att jag satte den rakt över matar skruven istället, och det har funkat utan problem.
Och det bästa av allt, slippa hanteringen av säckarna!!
Skriv svar