Har nu fått hem "färska" Bionorr 6mm

Skriv svar
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Har nu fått hem "färska" Bionorr 6mm

Inlägg av Vednisse »

Fick idag hem en leverans av SCA Bionorr 6 mm, säckarna är märka 120202. Verkar inte som SCA står med något stort lager färdigplastade pallar. Eller har det fått köra igång rejält pga. kampanjen då flera återförsäljare tömt sina lager.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Har nu fått hem "färska" Bionorr 6mm

Inlägg av Vednisse »

Extremt dammig pellets, det närmaste jag sett var en pall Derome. Ganska mycket finfraktion också...bortåt 1dl i vissa säckar.

Vid påfyllning fick jag stänga in mig i rummet med helmask och fylla på extremt försiktigt, dammigare har det aldrig varit där inne och då fyllde jag endast i 10säckar.

Kan väl vara variationer i tillverkningen.....T ex av fyra pallar Derome var en dålig, men det räcker för min del att hålla mig borta från fabrikatet. Spån/Finfraktion är inget problem, skruv och brännare hanterar detta, dammet är för min del väldigt irriterande.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1904
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Har nu fått hem "färska" Bionorr 6mm

Inlägg av GoForIt Pellets »

De stora lagren av färdig pellets handlar nog om 8 mm, därav så färsk till dig.

Jag använder en dammsugare i samband med att jag fyller veckoförrådet, då jag är lite allergisk mot damm och spån m.m. Sätter munstycket i överkant på silon i ett fäste, och sedan tar den det mesta av dammet som blir. Dammsugaren har ett HEPA-filter. Kan vara ett tips.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Har nu fått hem "färska" Bionorr 6mm

Inlägg av Vednisse »

Det kan vara ett bra tips :)
Väldigt varierande från säck till säck, av ca:20 har kanske 6 dammat. En del säckar är helt utan finfraktion också, så det går kanske på ett ut i slutändan.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar