sSkruvproblem

Skriv svar
telleps
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 feb, 2012 12:53

sSkruvproblem

Inlägg av telleps »

Har en skruv från Ulma (1,5m).
Den funkade bra med 6mm-pellets. Men så provade jag med 8 mm, från Byggmax (30 öre billigare/kg)
Efter 2 timmar blev det stopp i skruven. Motorn gick men skruven stod stilla.
Skruvade isär växellådan. Ett litet plastdrev hade lossnat från sin axel, satt på pytte små splines.
har försökt att limma fast drevet men släppte efter någon timme. Tänker nu låsa fast drevet genom att borra hål i detta och sätta i en sprint. Fast förmodligen så vrids det sönder.
Det är verkligenen klen växellåda och motorn är en liten 230 voltare , ungefär lika stor som
motorn i en kupevärmare. andra skruvar har trefasmotorer och en rejäl växellåda.
Den här kanske inte ska klara av 8-mm pellets?.
Har funderingar på att sätta en axel i själva skruvfjädern och lagring i nedre änden,
för att få styrning på fjädern. Vad tror ni om det?
Eller är det bara att köpa en "riktig" skruv, istället för denna leksak?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: sSkruvproblem

Inlägg av Icecap »

Det som kan vara orsaken är att 8mm pellets kan vara precis rätt storlek för att kunde kila fast sig mellan skruv och röret. Då fastnar skruven och om motorn inte får information om det kommer något att gå sönder.

Antagligen är plasthjulet en moment-säkring helt enkelt.

Så alla delar kan vara av OK kvalitet men skruv & rör kan ha just den diameter som ger problem med 8mm pellets.

Om din brännare använder skruven som doseringsskruv skulle jag definitivt byta den till en icke-fjädrande eller bygga ett mindre doseringsförråd men det är upp till dig, platsen som finns och din ekonomi att avgöra vilken lösning som är bäst.

En "grov" skruv & motor ger ju sämre doseringsnoggrannhet så ett doseringsförråd kan kanske vara en idé?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: sSkruvproblem

Inlägg av Vednisse »

Låter som en konstruktionsmiss, har aldrig förr hört om någon som lyckats dra i sönder en växellåda om vi snackar en rak skruv pga. pellets som kilar fast.

Dessutom bara 1,5m lång, en bekant drog runt en M10x60mm bult i skruven tills plaströret var nedmalt. Detta med Bionordics skruv, 2,10m lång och en 15W Shinmyungmotor/växellåda.


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: sSkruvproblem

Inlägg av Rol-bi »

Det kanske är fel på funktionsprincipen. Det skall inte mycket energi till för att lyfta 9kg pellets per timme 0,5m i höjdled. Då behövs ingen stor motor om man gör det rätt. Kanske skruvvinkelen är fel.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
telleps
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 08 feb, 2012 12:53

Re: sSkruvproblem

Inlägg av telleps »

Tack för era svar och funderingar.
Det kan vara som Icecap säger, att 8mm kilar fast mellan skruv och rör. Tömde förrådet och körde skruven, såg att spiralen tar i övre kanten på öppningen, kommer då pellets emellan, så ska den klippas av,
Det kanske går med 6mm men ej med 8mm.
Även om plasthjulet i växellådan ska fungera som en säkring, kan man inte köpa ett nytt, utan en ny
växellåda och antagligen med motor.
Skruven används som doseringsskruv.
Håller nog med Vednisse, konstruktionsmiss.
Plasthjulet är nog drivningens svaga punkt.
Rol-bi undrar om skruvvinkeln. Den är 30 grader, enligt manualen ska den vara mellan 30 och 45.
Fick igår reklamerbjudande på 6 mm pellets för 2:40/kg, så åker och köper en pall med småsäck idag.
Om drevet lossnar igen, borrar jag igenom det och låser fast med en sprint.
gårdet sönder då, blir det säkert kuggarna som ryker (dom är också väldigt små)
är väl bara att köpa en annan skruv då.

Tack för era svar och funderingar.
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: sSkruvproblem

Inlägg av fchristi »

Hej,
Jag har köpt min kamin här nere i mellaneuropa (Italien) och här dominerar 6 mm pellets helt. Snål som jag är har även jag köpt Byggmax pellets (2.34 kr/kg senast), nu senast fran Klintpellets och det har fungerat bra men nu börjat strula: pelletsen bygger med största sannolikhet ett valv och inga pellets trillar ner i matarskruven varpå lågan slocknar. Kaminen är uttryckligen dimensionerad och konstruerad för 6 mm pellets.

En intressant teori som en man med mångårig erfarenhet av pelletseldning nämnde, var att 8 mm pellets inte bara är tjockare, den är oftast längre vilket även det kan ha bidragit.

Nej, nu blir det riktig pellets, rätt storlek och med lägre fukthalt. Snålheten får inte bedra visheten. Varje dags driftstopp vid -5 grader kostar dryga 50 kr netto/dag.
Skriv svar