Stor skillnad på olika pellets

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av André »

Har testat både solett/MBAB idag o det skiljer 2,3 kW, Solett va den vassare.
MBAB va 50 gram/liter lättare, Man skulle iof haft en bättre våg som klarat väga 10 liter
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av vatsug »

Jo tack, även från samma leverantör ( Neova) Har fått sänka matn från 67% till 62% o öka fläkt från 35 % till 45% , för att den inte ska sota.
Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av danei »

Det är fördelen med en brännare som justerar sig själv. Biona har fördelar även om många inte gillar den.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av André »

Fy fan nu blir det att banta idag då jag tappa apptiten av att höra namnet Biona, Klart sämsta brännaren jag testat
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av Vicke912 »

Hur vet man att Bequem matar samma mängd liter på en timme?
Har man fallrörsbrännare kan pellets väga precis lika mycket men ändå kan det skilja nästan 20% i matning mellan två sorter.
Nibe City. Eurofire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av Icecap »

Det har knappast något med fallrörsbrännare eller annat, det är helt enkelt en fråga om att doseringen sker med skruv.

Skruven matar fram volym, inte vikt. Olika pellets kan vara olika hala och ha olika längd och/eller diameter och detta påverkar såklart doseringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av André »

Vicke912 skrev:Hur vet man att Bequem matar samma mängd liter på en timme?
Har man fallrörsbrännare kan pellets väga precis lika mycket men ändå kan det skilja nästan 20% i matning mellan två sorter.
Tja som Icecap skrev så är detta lätt kollat med brännare som har inbyggd matarskruv, Hur tror du förbränningen skulle/blir om den inte matar fram samma mängd pellets?
Men jag har även kollat o med vågen under 2 timmar då jag ville se vilken effekt som det gick minst pellets för att ladda acktanken, Visst tar de tid men vill man veta så o den matade samma hela tiden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ilvo
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: tis 11 okt, 2011 16:56

Re: Stor skillnad på olika pellets

Inlägg av ilvo »

Jag har under sex års tid tid eldat med pellets från Dala pellets och ej funnit det mödan värt att ens prova nåt annat . Jag fyller vår Pellistore två gånger per år och allt är frid och fröjd . Pannan är en Star och brännaren en KMP . Är priset någorlunda vettigt så varför byta leverantör när allt funkar ?
Skriv svar