Tilluft till braskamin. Varifrån?

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag går och funderar på att skaffa mig en braskamin som tillskottsvärmare. Skall samtidigt bygga om golvet och fungerar därför om jag skall lägga in ett rör och ta luften från utsidan. Vilka är fördelarna som ni ser det att ta den från rummet eller utifrån? Blir ju stora volymer ca 25 kubikmeter per timma. Vore trevligt att höra hur ni gjort det.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Olle45 »

Vist kan man ta förbrännings luften ute
men här finns några nackdelar
1 Kall luft till för bränningen
2 leder in kall ute luft i i huset kan skapa kalt golv drag
3 Förlustena är små att ta luften inne den korta stund du eldar,
underförutsättning att spisen / braskaminen har luckor

1 m³ luft innehåller 0,36 Watt /°C
25 m³ luft innehåller 25 * ,36 Watt = 9 Watt /°
Säg att rummets temperatur vid golv där / spis / braskamin för brännings luften tas håller + 20°C
= 20° * 9 Watt = 180 Watt som förbrännings luften tar med sig ut.

Men det är inte heller rena förluster då bra bränningen kräver 850° till 950°C
just för att förbränna alla brännbara vedgaser.
Tillverkar rökgasutrustning
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tack för synpunkterna. Jag är också kluven att ta luften utifrån. Blir en extra installation som kräver en hel del arbete i ett befintligt hus. Lättare vid ett nybygge att bara lägga in en slang eller rör. Jag lutar själv åt att ta rumsluften ger en luftomsättning som är bra i ett hus utan tvångsstyrd ventilation. Den varma luften ser jag inte som en förlust då den inneboende energin kommer förbränningen till godo. Någon som har erfarenhet av en vridbar kamin? Jag tänkte mig en Contura tex 780 och den går att sätta på en vridplatta. Några problem med skorstenstätningen? Även här sker en vridning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Eldvin »

Har du mekanisk ventilation ska du ta luften utifrån.Om inte ska du ta luften innefrån.Kaminen hjälper då till med ventillationen.Hus med mekanisk ventillation kan ge stora problem med kaminens funktion,Typ sot å in rykning .Å ska man behöva ha fönstret på glänt för å kunna elda e det väll ingen vinnst med en kamin?? För då blire kalldrag!
fchristi
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 11 sep, 2012 18:24

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av fchristi »

Man bör ta luften utifrån oavsett om det gäller mekanisk ventilation eller inte. Det är riktigt att den kalla, Nordiska luften minskar effekten en aning men det är försumbart gentemot att ta dyrt uppvärmd inomhusluft för förbränning för att sedan släppa ut genom skorstenen. Jag har ett gammalt trähus från 1936 och funderade mycket på detta men följde tillverkarens, och många andras, rekommendation att ta luften utifrån. Förbränningen bildar då ett helt eget system av luftflöde och stör inte självdraget (uteluft => förbränning => skorsten).
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av danei »

Watt är ingen enhet för energi. Jag får inte ihop Olles siffror till någon annan enhet, men det kan bero på att jag borde sova.

Att ta luften inifrån ökar på ventilationen, det är oftast ingen nackdel. Men har man mekanisk ventilation ska man vara försiktig. Jag skulle använda rumsluften.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av bergatorparen »

Watt är enhet för effekt Energi räknades i gamla dagar i kcal - numera i Joule. Men ur pedagogisk synvinkel så tycker jag att det är enklare att energin i luften motsvarar en tillförd effekt av Watt/ grad C. Då kan man räkna som Olle gör och ändå få rätt svar. Vetenskapligt skulle man gått vägen om Joule och sedan efter att ha klottrat ner en stor auditoriumtavla med räknestycken kommit till samma slutsats. Mer "korrekt", men lite överkurs.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av danei »

Nej det går inte. En watt är som sagt effekt. Men e watt kan värma en liter luft eller 1000liter luft lika mycket. Det tar bara olika lång tid. en Joule är en watt sekund. Så det är inget konstigt att gå från effekt till energi, det är bara att ta med en tids faktor. Men utan den kan siffran betyda precis vad som helst. Är det Wh eller Ws Olle syftar på? Eller något helt annat?
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av bslask »

Jag hade problem med igensotning och dragproblem med min Pelletskamin, den stannade titt som tätt
eftersom den in klarade att tända. (har mekanisk ventilation)

Men i somras drog jag in ett rör via krypgrunden upp till kaminen med luft utifrån, vilken skillnad!
Kaminen har inte stannat en enda gång under hela vintern! Helt fantastiskt mycket bättre!
Pellx Classic värmer mitt hem!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av danei »

Då har du antagligen ett för stort undertyck i huset för att det ska funka bra. Med mekanisk ventilation är det nog en bra lösning. Har du dessutom en frånluftsvärmepump som du måste mata med varm inomhus luft?
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Jonas O »

Jag hade lagt in ett rör och försett den med uteluft.
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Pfaff »

Det kan även ses som en komfortfråga -förstås beroende på husets ålder och konstruktion. När vi satte in en pelletskamin förra året gick mitt resonemang också i förstone ut på att ta förbränningsluften från grunden (Stenhus, 1898, med äkta torpargrund, så installationsmässigt enkelt, stort sett bara ett hål i golvet) men vi ändrade oss efter lite resonerande, och tar luften från rummet, vilket har förbättrat inneklimatet avsevärd, givetvis för att luftomsättningen ökar.
Vid sotarens undertrycksmätningar efter installationen var skillnaden mellan normalt öppna fönster på glänt, och alla fönster stängda samt badrums- och köksfläkt på full malle försumbar.
Säger kanske mer om gamla hus än om var man ska ta förbränningsluften, men kan vara värd att ta med i beräkningen.
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Eldvin »

Vart tog dom in luften då huset byggdes då??
Pfaff
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: mån 28 maj, 2012 07:47

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av Pfaff »

Gamla hus har ett helt eget och okontrollerat tilluftssystem genom springor och hål - och ska så ha. Att bygga in rummen i en plastpåse som är förutsättningen för modern kontrollerat - eller "balanserat" som eufemismen är - ventilation skulle blott förstöra det gamla huset.
brushuvud
Lärjunge!
Inlägg: 341
Blev medlem: sön 23 dec, 2007 01:17
Ort: Billeberga

Re: Tilluft till braskamin. Varifrån?

Inlägg av brushuvud »

Hej
Har en fråga...
Om jag drar in tilluft utifrån och har en kamin som inte går att ansluta till röret.
Var ska man då dra upp röret?
Under, bakom eller annat?

Vänligen/Brus
Ulmabrännare i Ulmapanna

125 m2 i ett och ett halvt plan plus uppvärmd källare på ca 70 m2. Dåligt isolerat med gamla dragiga tvåglasfönster. Byggår 1929 och tillbyggt 1960.
Skriv svar