Pellx Classic - slutar mata under full gång

Skriv svar
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av bslask »

hej
Har problem med min Pellx Classic kamin, som kort efter start slutar mata Pellets trots fullt brinnade låga.
Optovakten är bytt, men det verkar vara som att det inte hjälper, av någon anledning slutar den mata och långsamt brinner pelletsen i koppen ner och släcks. Efter ett tag så startar kaminen om och samma procedur upprepas. Kan det var något styrningsfel?
Pellx Classic värmer mitt hem!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av Eldvin »

Jag har mixtrat med en som jag inte minns namnet på.Hur som helst så va det nått med rumsgivaren,Om den stod för lågt ställt så dog den av.
lennart franzen
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 24 jul, 2007 23:22
Ort: Älvsjö

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av lennart franzen »

Om kaminen är ansluten till skorsten kan det vara så att röret är fullt med sot.
Pelletskamin Mysinge
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av Eldvin »

Knappast troligt.Med sot i röret så får du startproblem å inrykning,Däremot kan det mycke väl tänkas att det ligger sot på flamvakten,eller en massa damm där det inte ska va damm.
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av bslask »

Tack för svaren.

Det har nog inte med termostaten att göra, den indikerar med blått sken att den ej har uppnått önskad temp.

Nu har jag dammat av Flammvakten, och även justerat den så den ligger helt vågrätt.
Är det riktigt att den skall sitta ca 3-4cm från 'glasrutan' in till brännkoppen?
Pellx Classic värmer mitt hem!
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av brattne »

Du har inte onödigt hög låga så nån av överhettningstermostaterna löser ut? Det brukar iofs ta lite längre tid efter uppstart innan de kan bryta men ändå....
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av bslask »

@Brattne: Om överhettningstermotstaten skulle lösa ut så skulle jag inte behöva nollställa den med knappen på baksidan av kaminen? Nu startar den ju om av sig själv efter att den stängt ner sig.

I övrigt så fungerar det bättre nu, men det händer fortfarande att kaminen under full drift (med termostat som indikerar att det ej är varmt ännu i rummet) slår av matningen av pellets så pelletsen i koppen brinner ut och kaminen stänger ned. Lite irriterande att inte veta vad det beror på, känns som någe styrningsfel?
Pellx Classic värmer mitt hem!
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av bslask »

Problemet tillbaka igen, trots byte av flamvakt så slutar pelletsmatningen mitt under drift.
(bränn-koppen är ren, hålen i koppen är rengjorda)

Jag ställer om min fråga angående flamvaktens position igen, kanske någon med liknande kamin kan svaret:

"Är det riktigt att den skall sitta ca 3-4cm från 'glasrutan'" Den ska inte sitta direkt vid rutan?
Pellx Classic värmer mitt hem!
bslask
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 26 feb, 2011 00:55

Re: Pellx Classic - slutar mata under full gång

Inlägg av bslask »

Inte för att svar direkt öst in, men för framtida trådläsare med liknande fel så löste det sig för mig genom att byta flamvakt igen. Den nya flamvakten hade dessutom en 'kortare' gummi-packning vilket gjorde att
glas-delen kom ca 1cm närmare titthålet.

Nu fungerar det iallafall fint.
Pellx Classic värmer mitt hem!
Skriv svar