Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Inlägg av karaff »

Har en 265B som är lite stödvärme/backup i min kåk..

Hade velat ha en liten slinga med en eller ett par radiatorer i källaren som bara går på pelletspannan, detta då bergvärmen bara styr ut framledning efter utetemperatur och man kanske vill ha lite extra värme i källaren på fuktig höst och kall vårvinter när det är runt nollan ute och elementen är fisljumma...

Har funderat på vart jag kan plocka ut oshuntat vatten för detta ändamål och funderar på at sätta ett t-kors på röret som går ut till expansionskärl och säkerhetsventil, här är vattnet bevisligen i toppen av pannan och mycket hett.

Isf tänkte jag kapa röret där returen går in från huset och låta returen från källaren även komma in där, frågan är hur det blir om man kör med shunten till resten av slingan ?

Eller är det bättre o göra hål i isoleringen o borra två hål o svetsa på gängade muffar ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Inlägg av danei »

Att ta ut värme där funkar bra. Returen kan nog ställa till det i vissa driftsfall.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Inlägg av CPMS »

Det finns ingen avtappning du kan t:a in dig på för returen eller blir det för lite dimension på rören?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Inlägg av danei »

Se bara till att inte gå för kall retur. Det brukar rekommenderas minst 60°C på en retur i botten.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Inlägg av André »

Skulle nog fixa större radiatorer till källaren alt fläktelement till så bergvärmen fixar värmen även i källaren, Just då VP gör lågtemprerat vatten har den riktigt bra cop..
Om KB är +5° o framledningstempen är 35° så ger din pump 10,43 kW o cop 5,46 :wink:

Längst bak i denna tråd finns info om din pump http://www.byggahus.se/forum/varmepumpa ... ion-2.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Plocka ut värme ur CTC265B vid uttaget till exp.kärlet ?

Inlägg av karaff »

Jag vet hur bergvärme fungerar, det är för uppvärmning, pellets är bara hobby.. ;)

Nä men problemet är att jag har inte effekten som krävs, stor kåk som drar mycket gör att det redan ligger på marginalen, därav vill jag nyttja den gamla pannan för lite extravärme i källaren istället för att köra en byggfläkt.
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Skriv svar