Detaljer runt förrådet

Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Detaljer runt förrådet

Inlägg av Erik_G »

Hej,
jag projekterar en pelletsanläggning.
Det blir som för många andra i en källare där gamla pannan och oljetanken åker ut.
Jag får in ett förråd på cirka 2 * 2 *3 meter yttermått.
Själva förrådet med reglar, skivor mm har jag bra info på hur det skall utformas efter att ha läst trådar här.
Även avluftning och inblås känns under kontroll. Snickra kan jag.
Om man nu skall ha en 30 grader böj på inblåset för att få max avstånd till motstående vägg ?
jag har nämligen långsidan på förrådet på yttervägg. (Huset är sånt)

Mina fundering är runt bottenskruv, matningsskruv, mellanförråd osv.

Var hittar jag bra beskrivning på konstruktionen ?
Och var köpa grejjer ?
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

Vill nästan påstå att det finns två sätt att bygga bulk, sk. självtömmande och eller plan botten.
Båda har sina fördelar men en enligt mitt tycke viktig sak att tänka på är att få upp botten på behållaren lite, det underlättar om man ska skruva pelletsen vidare för man får ett fall ner till nästa skruv.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=12977

Skulle jag bygga ett förråd idag hade det blivit ganska likt det jag har förrutom jag hade byggt plan botten med nedsänkt skruvlåda.

Personligen gillar jag flex-skruv i plaströr som bottenskruv, mindre lagringar som kan skära och bygger man rätt går det att få ut skruven utan att tömma behållaren.

Enklast är att skaffa en motor med snäckväxel så har man drivning och lagring i ett, ett alternativ är att lagra skruvaxeln i ett par lagerbockar och köra med kedja.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13199

Beror mycket på vilka kunskaper/tillgångar till maskiner du har eller om du ska köpa färdiga lösningar.

Mellanförråd är inget man måste ha men är väldigt smidigt att ha, enkelt att växla till säckkörning om man måste.

Skissade på ett förslag av en (enligt mitt tycke) optimal bulkbehållare i en annan tråd. http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=20&t=13392

Har lite bilder på min anläggning i Pannrumsbilder som kanske kan ge lite tips/ideer.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=11615

30 graders böj borde fungera men se till att ha en så lång som möjligt rak bit rör närmast behållaren så du kan sätta in en hängränna i behållaren, hjälper mot pelletskrossning och man får en bättre fyllning av behållaren.

Köpa skruv/motorer/rör:
http://www.sveaverken.se
Mafa http://www.mafa.se/pdf/Manual_Maflex_SE_rev3.pdf som jag själv kör med.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Roli »

CPMS:

När du säger hängränna. Hur långt in i förrådet har du dragit den då för att minimera pelletskross?

Har själv hängränna (den vanliga för takavvattning, dvs ingen speciallösning) och den har jag kortat nästan varje gång det har varit dax för fyllning av förrådet. Just nu slutar den ca 1,5 m före förrådets kortsidevägg men det samlas ändå pellets i den vid slutet av fyllningen som genererar pelletskross....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Jakob »

Hej!

Jag vill slå ett slag för ett förråd modellen självtömmande silo om det går. Det verkar inte vara nån som håller med mig här - men det ironiska är att nästa alla trådar där folk har problem handlar om den horisontella bottenskruven som strular.

Det klart smartaste förrådet jag sett annars är nog Taxens. Helt lysande konstruerat - men inte så enkelt för den som inte har de förutsättningarna utrymmesmässigt så klart.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... c&start=15

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

Min hängränna slutar ca.80cm från bortre väggen, får också pellets liggande i den men det är inte så konstigt eftersom tittar jag på dammet som sitter på väggarna blir bortre halvan av mitt förråd fyllt ända upp till taket och då ligger ju rännan nere i pelletsen.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

Om du fyller förrådet innan det slutat komma ut pellets pga. rasvinkeln fungerar ett förråd med plan botten ganska likadant som ett självtömmande. Du har visseligen pellets som skapar den vinklade botten istället för skivor men den pelletsen kan ju användas som reserv den dagen leveransen är försenad. OK att pelletsen är dyrare än några reglar och skivor men man slipper panikhandling av säckar.

Enda nackdelen är att det verkar samlas spån och damm i "reserven" men fixar man en avbalkning att skotta över till kan man (om inte brännaren klarar lite spån) ta lingonplockaren som spade och sila pelletsen och göra en rejäl urstädning efter flera år, spånet som ligger utmed sidorna i behållaren ligger där det ligger och kommer ingenstans.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av danei »

Jag här ett förråd med plan botten och en skruv som ligger på botten. När nivån blir lite lägre blir ras vinkel i princip 90grader på grund av spån. Nu är jag inne på att bygga bottenskruv och lutande botten i ena änden. Jag @ka bara klura it en bra övergång från bottenskruv till matarskruv.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Roli »

CPMS: Det där med lingonplockaren var ett smart tips blir ju silning direkt :D att man inte har kommit på det själv.....
I övrigt håller jag med dig om förrådsutformningen. Varför krångla till bygget med en massa lutande sidor om man inte behöver.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Erik_G »

Tack CPMS för bra info.

A) Bottenskruv konstruktion

Jag har sett kosntruktion med
1) Skruven i ett rör. Snedkapad rörände är inmatningen
2) Behållare där man gjort 2 "hål" i rännan ner till skruven. Skruven ligger öppen. => 3 inmatningar till skruven.
3) En öppen skruv hela vägen (med eller utan "tak" som skyddar mo stort tryck) Utan tak kan vi sortera bort.

Vilken lösning är vanligast/bäst?


B) Bottenskruv styrning
Hur regleras bottenskruven, så att den matar utt så mycket som matningsskruven behöver.
Dvs den lilla "låda" som behövs mellan skruvarna är lagom fylld.

C) Avstånd inblås till motsående vägg.
Vad är min avstånd från inblås till gummiduk/motstående vägg för att inte skada pelletesen ?

D) Pelletsfart
Kan man sätta en 100-200 expansion i inloppet för att minska hastigheten ?


PS Det här med from på förrådet (runt, fyrkantigt, platt botten, lutande botten osv har jag hittat i andra trådar. Det gäller att få till matningen mellan förrådet och brännaren)

mvh
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

A/
Beror lite på hur ditt förråd ska se ut och hur det är placerat i förhållande till brännaren och ev. veckoförråd.

B/
Vanligast är nog en kapacitiv givare i lådan som ser till att den alltid är full.

C/
Har läst 2m men så långt som möjligt.

D/
Ja men det gäller också att fylla förrådet på ett bra sätt, inte roligt om all pellets stannar närmast väggen där du har inblåsningsröret och du bara får i 4ton i ditt 8tons förråd. Lite av try and error för att få till det.
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

Roli/
Ja och om den stora lingonplockaren är för klumpig så köper man en lämplig snöskyffel, kapar ur en fyrkant i botten av bladet och popnitar fast ett galler. Nu är det bara att leka vinter och skotta. :)
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Erik_G »

CPMS skrev:A/
Beror lite på hur ditt förråd ska se ut och hur det är placerat i förhållande till brännaren och ev. veckoförråd.

Tänkt förråd är cirka 1,8 m brett och 3 m långt. 8V -format. Dvs lutande sidor mot långsidorna. Men ingen pyramidform.
Skruven skall ligga i mitten på längden.
Att ha 3 "hål i röret" eller "öppningar i taket" med jämna avstånd så att man tömmer längs hela förrådet ?
Eller bara ett i mitten ?
(En helt öppen skruv verkar kunna fastna, med flera ton pellets ovanpå.
Inte så kul att handelda upp hel förrådet för att komma åt skruven)

Sen har jag kanske 2 m till brännaren. 90 graders vinkel jfr med utlopp från förråd.
(Jag skall fixa skiss)
Inget veckoförråd.

Hur långt över golvet skall skruven komma ut, så man kan ha tillräcklig låda under utmatningen ?
Hur stor skall den lådan vara.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Volvoslav »

Typ och utformning på förråd är väl lite beroende på vad man accepterar som ok avseende bekvämlighet och vad man får plats med.
Personligen tycker jag att man skall arbeta med pelletsen så lite som möjligt om man nu ändå kommit fram till att man inte vill använda säckad pellets och bygger ett bulkförråd.
Jag har en "vanlig" hängränna i mitt förråd som går hela vägen och får förrådet fyllt från bakkant och frammåt.
I början fylls rännan hela vägen och "flödar" över vid bakre väggen för att sedan närma sig inblåsröret när nivån ökar i bakkant av förrådet.
Jag får också pellets kvar i min ränna efter fyllning men den flyttar ju på sig vid nästa fyllning.
Borde inte slitaget bli snällare på pelletsen om den träffar pellets?
Mitt förråd är L210xB188xH190.
Finns några bilder i pannrumsbilder http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=13419.
Här är även några skisser på hur jag utformade mitt förråd.
Bilagor
Framifrån utan gavel
Framifrån utan gavel
Utan_gavel.JPG (38.96 KiB) Visad 5257 gånger
Ovanifrån
Ovanifrån
Ovan.JPG (21.36 KiB) Visad 5257 gånger
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!
Inlägg: 502
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 19:37
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av CPMS »

För att tömma förrådet helt så gäller nog förskjuten skruvlåda likt Volvoslav eller en skruvlåda med ett uppocknervänt V som tak så du får två öppningar på några centimeter över hela längden.

Skruvlåda är nog onödig om man bygger V-botten med V-tak för konstruktionen blir ju lite som ett rör med två långa slitsar.

Ska du köra med skruv i rör behöver du nästan ingen skruvlåda heller utan kan lägga röret nere i vinkeln och då bör du ha så många öppningar som möjligt. Har själv 4st 10cm öppningar i mitt förråd men tror det skulle funka bra med ex. 5cm öppningar med 30-40cm mellanrum.

Har du bara en öppning i mitten blir det en stor krater i mitten.

Skulle man bygga med plan botten vore det bra med en nersänkt låda dom gånger man ev. vill in och skotta, slipper ha ett rör att snubbla på och behållaren töms ju lite mer om skruven ligger längre ner.

Höjd över golv blir en avvägning mellan volym i förrådet och risk för driftstörningar, Pellistore ligger väl en 5cm över golv och det både fungerar för vissa och djävlas för andra. M.Lindskog byggde om sitt pga. spånansamling i lådan och det blev ju betydligt bättre.

Har själv en 30cm över golv och anslutning till nästa skruv är helt utan dö-utrymme så allt som kommer ut ur förrådet har inget annat val än följa med nästa skruv. Plockade isär skruvarna efter många års körning för att kolla stödlagret och det fanns kanske en kaffekopp med spån längst ner.

Ser ingen anledning att göra en stor låda, pellets rinner ju inte som vatten i sidled så lätt.

Ett smidigt sätt att bygga låda är kanske att kopiera M.Lindgren/PelliStore lite och använda ett uppslitsat rör som utmatning, en damask från Sveaverken + ett kapat OK-160 med spännsvep.

Beroende på vilken sida du ska ha motorn behövs inte fläns på bägge sidor av utmatningsröret utan det kan ev. lockas.

Kolla igenom hans Pellistore-ombyggnadstråd så får du lite tips/ideer.

Bild
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Re: Detaljer runt förrådet

Inlägg av Erik_G »

Tackar,

Vovloslavs bilder visar hur jag hade funderat.
Jag behöver göra böjen på inmatningen för att få lång ränna = långt till stop för pellets.
Eftersom jag har långsidan mot väggen.
Så vad gäller inmatning ach avluftning så blir det en kopia.

Om det sen blri rör eller ränna med tak får jag fundera på

Om man kör med rör i botten: Diameter ?
Vad är bredden på hängrännan? 100 mm ?
Skriv svar