Ger upp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ger upp!

Inlägg av Honda »

Håller med om att tillgång till en bra återförsäljare är huvudsaken då man väljer brännare. Själv valde jag danska biocomfort just av den orsaken. Tack vare http://www.wv.fi/ kunde jag hålla liv i min gamla pellx i 10 år trots att de aldrig själva sålt den modellen. Väntar fortfarande på svar från han som sålde pellexen åt mig om vad ett nytt brännarrör kostar, det är nu minst 7 år sedan han senast lovade att ta reda på och ringa tillbaka. WV ringde upp efter 20 minuter med ett pris och hade röret hemma på två dagar, och nästa gång det var dax så hade de röret i hyllan. (och följande X antal rörbyten... +tändelement, triacmodul...suck... )
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Besökte dem idag. Märktes tydligt att den äldre ägaren ville sälja biocomforten....och jag vill gärna ha feedback om det är nåt att satsa på. Är imponerad av det han berättade och visade. Fick en rundtur i verkstaden och tittade på alla olika märken de hade och som sagt biocomforten började gnaga bakom örat...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ger upp!

Inlägg av Honda »

Jag vill ogärna börja rekommendera något som jag har haft i drift bara i 5 månader, men hittills så har den ju gått som klockan. Noll driftstopp och noll problem och enkel att ställa in. Driftdata på nätet är ju också skoj om man är bortrest. Konstruktionen verkar vettig med betydligt billigare slitdelar än rörbrännarrör. Antingen är den inte speciellt vanlig i Finland och Sverige eller så har användarna helt enkelt inga problem :-), men på http://www.stokerforum.dk/ är det full fart om du känner för att dekoda danska... Rol-bi på forumet har en scotte som är i stort sett samma brännare: viewtopic.php?f=37&t=13368
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Danskan var en lite väl hård nöta att knäcka. Jag väntar på en offert på lite olika brännare. Fanns en demo px21 som skulle var ett riktigt förmånligt köp...men jag vet inte om man kommer ur askan i elden med den. Tryckluftssotning och modulerande effekt kombinerat med förmånliga reservdelar är inte fy skam
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ger upp!

Inlägg av deasstore »

så gött. =) vad fick du för den?? de stå rju inte så högt i kurs direkt.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Jag förlorade väldigt lite på affären :D

Han som köpte den hade en Biona från förr och skulle ha den här som reserv...verkar som om jag hört den förr. Efter att jag sålt den var det flera som hörde sig för och ville köpa den så tydligen finns det en Finsk marknad för begagnade bionor.
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ger upp!

Inlägg av deasstore »

Så gött att höra.

Jag sålde min biona till någon som skulle ha den i reserv. Pluss att jag köpte en px22 för ett riktigt bra pris.
Som ni skriver så har ju denna brännare dyra delar. Men för det priset jag gav för den så kan köpa några rör innan man känner att det blir en dålig affär.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Ok lite av de tankegångar jag också går i eftersom den px21 som jag blivit erbjuden är förmånlig och demo-samt sommarkörd. Vilket ger att man kan satsa lite på delar eftersom inköpspriset var lågt
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Ger upp!

Inlägg av Heggan »

Nu har jag oxå gett upp.
Har beställt en BioBjörn 18 idag. Hoppas den är lite driftsäkrare än Bionan.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Oj snart får det bildas klubb för föredetta bionaägare
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ger upp!

Inlägg av deasstore »

px 22 är installerad.

Vilken skillnad i ljud..
Tyst blev det ialf. Har svårt att höra om den är igång fast att jag står utanför pannrummet.

Men ska dock tillägga att jag är nöjd ändå med bionan. För mig fungerade den utmärkt. Hade dock svårt att orka med när det var som kallast och man inte sotat på två veckor.

Men så är det ju så att min sambo helst vill ha en brännare som hon klarar av. dvs. svänga ut brännaren och raka ur röret. Sedan stänga luckan och köra igång. Och om det skulle vara något så känns det som att det går att lösa på tele eller med Stockhorvan som är återförsäljare och utför service på dessa brännarna.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Mr reco
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 21 feb, 2012 16:19
Ort: Dom mörka skogarna i småland

Re: Ger upp!

Inlägg av Mr reco »

Håller helt med gick från Biona 2000 till en KMP20(nödfalls brännare som ligger å skräpar) till en PX22 helt underbart.
CTC1100 Ekonomi med KMP 20KW en gammal gul goding från Flottiljevägen, som är sur för jämnan.
Zwentomen
Lärjunge!
Inlägg: 368
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 18:04
Ort: Jakobstad/Finland

Re: Ger upp!

Inlägg av Zwentomen »

Jag väntar på en offert på en axon px 22. Har redan fått en offert på en demo px 21 som var verkligen förmånlig men det känns inte riktigt rätt att satsa på gammal teknik när man kan få nytt för lite mera pengar...
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Ger upp!

Inlägg av velund »

Men PX22 är väl precis samma gamla omoderna teknik som PX21 bara det att styrningen är ändrad.
I alla fall i sverige kostar ju en PX22 med uraskning nästan lika mycket som en Janfire NH.
Priset för en gammaldags PX22 utan uraskning ligger högre än för en Eurofire och högre också än för en modern BioBjörn med uraskning.
Alla priser på PX22 anges numera taktiskt UTAN skruv för att lura den godtrogne.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
deasstore
Energiprofet!
Inlägg: 504
Blev medlem: fre 05 okt, 2007 06:03
Ort: Vimmerby

Re: Ger upp!

Inlägg av deasstore »

Inte för att jag vill försvara px eller någon anna pelletsbrännare för den delen heller.

Men vad har biobjörn gjort för något mer nytt än att ändra i styrenheten och flytta den till brännaredelen precis som px22.
Rostret är väll dessamma på biobjörn som på
bionordic.
Till biobjörn får du ingen kompressor heller.

Men visst är px22 lite dyrare.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Skriv svar