Fångare och mantlad kamin, styring?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Raptor50 »

Jag har en stuga som jag har planer på att plocka bort från elnätet, jag kommer att ha elnätet kvar tills allt är uppe och går. I denna stugan så får jag nu installerat runt 800 watt med solceller till en bunt med 12v AGM batterier (skall köpa så jag har runt 800Ah.)
Solpanel kommer att kompletteras med fler eftersom pengarna sträcker till.
Det blev lagt ned golvvärmerör i farstukvist och i samband med att jag skall göra om en del av golven.
Jag skall också ha en vattenmantlad kamin och möjligt några andra vattenradiatorer som jag tänkte installera under några fönster.
Men nu tänkte jag att jag snart skall få kopplad in min acctank (500L) och solfångare. Men jag har ingen som helst aning på vilken styrning jag behöver. Jag har kikat på en UVR61-PV som skulle passat mig otroligt bra, men det är lite för lite ingångar och utgångar på den. Klart att man kan köpa fler, men vet inte om det är någon bra lösning. Det är alltså ett 12 volts regler system som köras rakt ifrån ett solpanel på över 30 watt.

Annars så har jag kikat på en Steca 0603 eller 0704 som ju är vanliga regler system. Dom har ju många in och utg, så det är ju bra, men finns det några andra som går att koppla ihop alla saker så det vill funka?
Ifrån Steca's manual så har jag tagit detta kortet som visar ungefär hur jag kommer att ha solpanel, och troligen pumpar och så.
Steca sol.jpg
Steca sol.jpg (59.31 KiB) Visad 9774 gånger
Men undrar över vilka andra val man har på reglersystem. ?
Kan man köra fler små system utan problem? Eller är inte detta lönt alls?
När det gäller solfångar slang, måste man ha rör som tål hög värme på ingången också? Eller räcker det med en Solkulvert enkelrör DN16? Ingången blir väll inte så varm tänkte jag.
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av brattne »

Körde 5 kvm solf till en 200 litersberedare på en 19 watts panel direkt till en 12 volts cp som tålde att stå stilla med lite spänning på.. Fungerade bra. Ju starkare sol ju fortare gick pumpen. optimalt...? Men man slapp batterier.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Jockeh »

Har du kikat på http://www.sorel.de/ ??

kanske finns en styrning där som skulle passa dig.
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Raptor50 »

Ja. Jag har varit inom denna sidan och kikat också.. Men jag är ganska så färsk när det gäller styrreglage så jag undrar ju lite på vem som kan säga + och - vid dom reglage dom har hållit på med..
Som till exempel så säger vissa att man är fastlåst till dom program som finnas i Sorels reglage.. Vet inte om detta har ändrats på dom senaste modellerna men..
UVR1611 har jag läst lite på dom senaste dagarna, laddat hem "Tapps" och kollat lite, men jag är absolut inget geni när det gäller programmering av styrreglage tydligen.. Fattar inte så mycket av detta programmet än.. :)
Skall nog i alla fall kolla lite mer på det, för nu värkar det som om det är denna jag lutar mot..

Kom gärna med positiva och negativa sidor med reglage.. :)
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Jockeh »

Skall du värma stugan med vattenmantlad kamin plus solfångare ?
personligen skulle jag nog skaffa en liten billig styrning till solfångarna och en till kaminen.
alla rör i en solanläggning kan och kommer bli varma så snåla inte in på ett av rören.

Syrran kör med en vattenmantlad kamin + sol i sitt hus med golvvärme och det funkar bra.
hon har el-patroner med men bara som backup.
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Raptor50 »

Ja, jag tänkte 2 platta solfångare (hembyggt lazerplate), och en vattenmantlad kamin.
Men som sagt detta är ju helt i planläggnings fasen än.
119.JPG
119.JPG (159.33 KiB) Visad 9628 gånger
Som ni ser så kan det ta ett litet tag till innan jag kommer mig igång på stugan.. Tog detta kortet i dag. :(
Jag har många av delarna som jag behöver till detta, då jag har köpt på mig en hög saker som för tillfället tar upp en jä.. plats.. golvvärmerör, solfångare, solpanel, vindgenerator, växelriktare med ren sinus, och modifierad, 500L ackumulatortank..
Saknar fortfarande värmexäklare och vattenmantlad kamin, styrreglage, och en hög med rör och några pumpar och diverse.
Styrreglage har jag också tänkt på att ta en liten och en lite större modell. Men vet med mig själv att jag säkert blir biten av denna bacillen också, så då kan jag lika gärna köpa en större styrcentral som kan det mesta. :)
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
Jockeh
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 24 feb, 2012 08:58

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Jockeh »

Min syster har en, i storlek, liknande liten stuga, nybyggd med gjuten platta med golvvärme. Hon värmer hela huset med en vattenmantlad kamin + en (skulle vart några till) plan solfångare och det funkar väldigt bra. Tanken står inomhus under trappen mitt i huset (ingen värme går till spillo, allt inomhus :-) ), är 350 liter med solslinga, dubbla vv-slingor, 2 elpatroner (för backup/"res bort"-funktion).

Hon har en enkel styrning (lesol tror jag) till solstyrningen och en väldig enkel termostatstyrning till kaminen som startar en pump att ladda tanken när tempen överstiger ett valbart värde.

styrningen av kaminen kunde vart bättre men hon är inte så tekniskt intresserad :-)
men i stort funkar det väldigt bra tycker jag.

Vet en som beställde en rätt stor vattenmantlad kamin från nånstans i europa för ett tag sen,
den funkar bra, är med sten på sidorna med, men det bästa vart nog priset,
runt 10 000:- hörde jag den kostade,
är ju lite billigare än vad dom kostar i sverige ....
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Raptor50 »

Lite av mitt problem där blir väl att min stuga är byggt i 1923, timrade väggar, med 50mm efterisolering från nu i sommar, så jag måste nog elda på lite mer.
Jag har kikat på Lesols solstyring, men nu är jag nog lite mer teknik intresserad än din syster misstänker jag, så jag vill gärna ha möjligheten att fjärravläsa temperaturer och sådant.. :( Samma som med min vindstation.
Men tanken har slagit mig, köpa en billig styrning nu till att börja med, men det blir ju så jä.. dyrt i längden.
Ett annat problem, huset har inget söder läge på taket, så jag måste ha en solfångare i öst, och en i väst läge. Så detta måste också kunna kontrolleras. Då faller den billigaste bort, och då är man på väg ändå.
Har kommit fram tills att runt 5-6000 måste jag nog räkna på solstyrningen. Men vem? Vet jag ej än.
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Roli »

Lesol:s TDC3 styrning klarar av att ha solfångare i två olika riktningar. Har själv föregångaren DR3 och den har fungerat perfekt nu i 8 år. Jag styr förvisso inte två olika solfångare utan laddning på två olika nivåer i acktanken vilket också fungerar med ovan nämnda styrning.

Priset på denna är inte så "blodigt" 2650:-, men skall du ha en massa fjärravläsningar mm så kanske man ändå inte skall ha det genom styrsystemet (TDC3:an klarar inget sådant) utan ta det via ett separat system som man själv kan bestämma vad som skall visas mm.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Raptor50
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 29 sep, 2010 19:46

Re: Fångare och mantlad kamin, styring?

Inlägg av Raptor50 »

Ja TDC3 har jag också kikat på.
På producentens hemsida, så står det också att man kan få styrningen med sin egen logo, så det finnas nog många av denna styrningen som heter något annat också..

Blev lite för mycket saker nu i går då jag var på auktion och hittade många andra saker jag behövde.
DSC_0714_resize.JPG
DSC_0714_resize.JPG (180 KiB) Visad 9433 gånger
En del saker jag också INTE behövde, men det blev bara så när man köper en pall med värme detaljer.
Någon som är intresserad av en fjärrvärme kontroll eller vad det nu är?? :) Slumberger av något slag..
Så fick jag också tag i två Wilo cirkulationspumpar som jag kommer att använda på stugan.
DSC_0717_resize.JPG
DSC_0717_resize.JPG (152.88 KiB) Visad 9433 gånger
Så när allt gick på 3125 kr, så tyckte jag det inte var så illa..
Jag åkte ju faktisk dit för att kolla på en TIG svets.. :) Som jag inte ens ville haft om jag hade fått den.. :)

Jag hittade dog en simpel styrning som jag får klara mig med till att börja med. Så blev det då i natt ( Att jag aldrig får lagt mig säger jag bara.. ) en temperatur differens kontroll från Novus, eller rättare sagt 3 st som jag kommer att köra med till en början.. Styrs från 12 volt.. :)
http://novusautomation.co.uk/acatalog/N231-S.html
Trött som jag var tänkte jag ju inte på att det var i pund och att det var från England jag beställde, så det blev ju lite dyrare än vad jag tänkte, men det får gå.. :)

Edit// orsak: dålig förklarad.. :)
Påbörjar snart solenergi bygget på stugan..
Solpanel, vxl riktare, golvvärme shuntar, pumper, kamin, reglage. Allt hoppas jag kommer in i löpet av sommaren.
Följ bygget i min "Webadress"
Skriv svar