Bygga pelletsförråd under mark

danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Icecap: Om vi nu förutsätter att vi tar in 20° luft med 100% luftfuktighet, så kommer vi att få in 27g vatten. Om vi vidare förutsätter att all denna fukt hamnat i det sista kilot pellets så blir det en ökning av fukthalten från 7% till 9,7%. Det kommer du inte att märka.

Om vi istället räknar med att det var 1,5ton pellets i förrådet så innehåller den 100 kg vatten. Om du lägger till 27g så är det en ökning med 0,03% Det är två olika sätt för att illustrera hur orimligt ditt resonemang är. Om du däremot ventilerar så riskerar du att föra in mycket fukt.

Om man har ett nergrävd förråd so kommer det att vara en relativt homogen temperatur, vilket gör att fukten inte rör sig inne i förrådet. Om det ute där temperaturen växlar kan däremot det ske.

Vednisse: Det är mycket stabilare temperatur även om du inte är djupt ner.


msh16: Om man inte har luftcirkulation så kan man inte få ner en massa fukt via luften. Det är enkel naturvetenskap, på samma sätt som verkningsgraden.

Honda: Jag gissar att du är den andra forummedlemmen som har svårt att förstå. Det är ju trevligt att jag inte är ensam om att inte förstå hur de resonerar. :wink:
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Jag har förvarat min pellets på ett väldigt ogynnsamt sätt. Ett platsbyggt förråd där väggen in mot pannrumet består av en skiva och motstående väg är en källaryttervägg av hålsten, den dränerades -69. Där finns det risk både för att fukt kryper genom väggen och att den kalla väggen drar till sig fukt efter som resten av förrådet är varmare. Dessutom kommer det in inomhus luft när luckan är öppen. Inte an alls bra lösning om man ska följa rekommendationerna och det sunda förnuftet. Lite pellets ute i hörnet var så fuktig att den föll isär och började mögla, men annars har det funkat bra. Jag har inte behövt slänga någon pellets. Den här veckan dränerade jag om, men jag skulle inte ändrat på förrådet även om jag inte gjort det. Men det borde inte vara sämre nu i alla fall.

Vad jag ville säga är att det kan funka bra även om förrådet inte är optimalt. Men om man ventilerar ett förråd under mark på sommaren är jag rädd att det resulterar i ett förråd med fuktigt sågspån. Men det är inte säkert att ens en sådan designmiss blir katastrofal. Pellets kan absorbera mycket fukt innan den är lika blöt som torr ved.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Rol-bi »

Jag har användt en 6kbm nedgrävd oljetank til pellets genom 9 år men har numera ett större förråd med skruvmatning. Det går alldeles utmärkt att lagra pellets under mark. Här hålls jämna temperaturer året rundt.

När det gäller andra förråd, så se till at dom ventileras väl innan man går in i förrådet. Pellets släpper från sig CO gas och man kan besvime och dö. Jag leverar alltid med en varningsskylta på förråd som mitt firma platsbygger.

Kondens i siloer påverkar ytan til pelletsen och spånet som ligger i siloen. Det gör att rasvinkelen kan bli 90 grader i stället för ca 35 grader i restvolymen.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av M.Lindskog »

@Rol-bi: Hur var din nedgrävda tank-lösning konstruerad m.a.p. utomhusluft? Dvs kunde utomhusluft komma in i tanken?
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
kolslaugh
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: ons 30 maj, 2012 15:08

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av kolslaugh »

Jag borde inte yttra mig öht i den här tråden men gör det iaf. Om det nu är kondens längs kärlets väggar som är problemet, vad händer om man bygger ett innre "skal" ett par mm innanför kärlets väggar? Jag tänker mig som en finmaskig bur som håller pelletsen ett par mm ifrån väggar, golv och tak.

Som sagts, jag borde eg. inte yttra mig alls och vet varken om det här är en praktisk genomförbart eller ens löser några problem men det var en idé som slog mig när jag läste tråden.
Senast redigerad av kolslaugh den mån 11 jun, 2012 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Rol-bi »

Hej Lindskog,
På tanken satt en mannlucka. Det var möjligt att det kunde komma luft genom nårgra öppningar. Sen tror jag luften ligger stilla i tanken när temperaturförhållanden är jämna.
Första året använde jag Vestmarka pellets (brunpellets) Jag fick aldrig tömt tanken ordentligt och jag fann bra Vestmarka pellets efter flera års lagring i bottten av tanken. Det finns ju nedrgrävda pelletstanker från Geotank eller vad dom nu heter.

Kolslaugh: Om man lägger in ett skickt med isolation blir temperaturer lite mera jämna vill jag tro.

Otomhus stålsiloer till stora anläggninger har ogynnsamma förhållanden. Det sker ju ocså bränder och explotioner i sådana.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Icecap »

Det är inte otänkbart att ha en nergrävd tank men man ska nog veta vad man gör.

Att det blir kondens är ju säkert och att det samlas någonstans är lika säkert - men rätt utformat samlas kondensen där den transporteras ut med pelletsen, detta vill då se till att det som kommer dras med ut kontinuerligt.

Och man måste ha bra koll på temperaturväxlingarna, de är ju boven i allt detta.

För "gemene man" tror jag att jag skulle avråda men för dom med erfarenhet och en dos sunt bondförnuft kan det nog fungera.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Nej det behöver inte bli kondens. För att det ska bli kondens måste du hå ett flöde av fuktigluft som kyls av mot en kall yta. Ser man bara till att inte hå ett luftflöde genom förådet så undviker man det. Efter som hela forådet kommer att hå samma temperatur kommer eventuell fukt inte att ansamlas på ett ställe. Fukten kommer också att fördelas. Pellets tål ganska mycket fukt, så det som kommer in via läckage och for att ersätta uttagen pellets är inget problem.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av Icecap »

Ett visst luftflöde kommer ju att finnas!

När förrådet fylls med pellets måste pelletsen som minst pressa ut luft i samma volym.
När det förbrukas pellets kommer den att ersättas av luft på samma sätt, alltså kommer det att finnas ett luftflöde!

Sedan bör man ha en lucka (manhål) så att man kan komma in i förrådet, i ett nergrävd förråd har jag svårt att tänka mig annat än en lucka vid ytan, den kommer då att variera i temperatur med solljus osv. Den ska vara bra isolerat för att minska värmeflödet igenom den, i annat fall kommer detta värmeflöde att ge en del utvidgning/sammandragning av luften i förrådet vilket ger luftflöde.

att det kan fungera är det knappast tvivel om - men det kräver en del omtanke för att få allt till på rätt sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

De luftflöden du nämner kommer att vara så små att de inte orsakar problem. Se min tidigare uträkning.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!
Inlägg: 527
Blev medlem: fre 15 okt, 2010 16:33
Ort: Linköping

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av M.Lindskog »

@Rol-bi:
Tack för svaret.
Anledningen att jag frågade är att det i detta sammanhang torde vara som i så många andra: att förutsättningarna spelar roll för huruvida en viss lösning fungerar eller inte. Att säga "det funkade för mig, alltså funkar det för alla andra" är att göra saker lite för enkla. Man måste rimligen se till förutsättningarna. I detta fall är en sådan huruvida fuktig utomhusluft kan komma in i tanken eller inte.

Å andra sidan torde luftflödena kunna bli så små att det inte blir mycket kondens att tala om i vilket fal som helst.

@danei:
Ang. jämn temperatur. Nja... se här:
http://www-vaxten.slu.se/marken/marktemperatur.htm
Dvs temperaturen högst upp i kärlet (nu menar jag mantelytan som ligger an mot omgivande mark) kommer att variera under året. Ju längre ner, desto mindre variationer. Jag är fullt medveten om att variationerna är små och att det bara rör sig om de översta ca 1½ m. Men ändå, det visar att ditt kategoriska uttalande inte stämmer. Det kommer vid olika tidpunkter att råda en temp.differens mellan olika nivåer av kärlets mantelyta.

Huruvida detta kan orsaka problem, däremot, är en annan fråga. Jag vill som sagt bara visa på att det du skrev inte är helt korrekt.
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd under mark

Inlägg av danei »

Allt är ju rellativt. Jag syftade på att det är väldigt jämn temperatur jämfört med ett ovan mark. Där kan temperaturen utan vidare variera mer än 20grader under ett dygn. Står den i solen kan det bli klart mer.
Skriv svar