bygga förråd, med sug

Skriv svar
jontema
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 apr, 2012 22:10

bygga förråd, med sug

Inlägg av jontema »

Hej. jag köper pellets i en stor säck. Jag har lite dålig förvaring kan bara ha ca 2 åt gången, och måste bruka pallvagn för att få in dom i garaget. och bära pellets i låda till mitt veckoförråd (JOBBIGT OCH TRÅKIGT) Det jag vill göra är att bli av med själva säckarna få in pelletsen i förrådet utan att behöva ta av säcken från kärran ens. Jag har tänkt att jag ska backa upp bilen/lastbilen på uppfarten, ha ett uttag i väggen koppla till en slang och pelletsen ska via typ damsugare gå igenom garage och tvätt stuga in i pannrummet och till ett (stort förråd) kanske ett halvårs förråd eller något. och skruven till pannan ska vara kopplad dit.

Min fråga är nu. Någon som har tips och kan hjälpa mig om hur jag ska göra.??

dom första sakerna jag tänker på att det ska vara billigt och inget rackel.
Botten på själva förrådet ska vara lutande med plåt längst ner så det blir lätt för pelletsen att åka längst ner. någon typ av lucka så det går att rensa där inne någon gång då det är tomt.
Det finns ingen plats för att bygga något på höjden då förrådet kommer att gå upp till taket helst, det är inte så högt pluss sned tak. Vad ska jag bruka för sug till detta vill att det ska gå ganska fort att tömma alla säckar på kärran. Med andra ord bra sug förmåga. inte 15 min på alla säckar dock men ganska fort iaf.

Har funderat på en spån sug, men vet inte riktigt hur dom funkar med filter och så, vill ha det lätt för mig därför jag ordnar detta. pelletsen (kan) vara en del dam i. säg att jag kan fylla 4-6 säckar kanske i förrådet så kan jag tänka mig att rengöra filtret under den tiden. denna anläggning kommer bara att brukas för att få in pelletsen ungefär 2 gånger om året kanske. Vad gör jag med all damm, enklast och bäst? har tittat lite på sån där cyklon men förstår inte funktionen med de hela direkt. finns det andra alternativ med filter eller något sånt?


Vad är bäst att transportera pelletsen i? Slang eller rör? vill helst ha rör då det bara är 2-3 böjar. vilket material för att förhindra mer spån/dam och för att det inte blir statiskt?


Vill gärna få hjälp och tips om detta. bilder med lösningar är väldigt roligt.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: bygga förråd, med sug

Inlägg av Roli »

Jag har vakuum transport av min pellets från stora förrådet i garaget till ett mindre dygnsförråd i pannrummet.
Min anläggning laddar dygnsförrådet "satsvis" dvs ca. 8-10 kg pellets per gång (driftscykel). Den klarar inte att kontinuerligt flytta pellets, som skulle vara aktuellt i ditt fall.
Om du söker på forumet så finns min anläggning beskriven, men tror inte att den kan flytta en storsäck på kort tid.

Vet inte riktigt hur en anläggning som skall kunna flytta 600-700 kg (storsäcksvikt?) i ett svep skulle kunna se ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Rol-bi
Energiprofet!
Inlägg: 588
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 23:36
Ort: Asker utenfor Oslo, Norge
Kontakt:

Re: bygga förråd, med sug

Inlägg av Rol-bi »

Är det inte enklare om en bulkbil med slang fyller dit bulkförråd en eller två gånger om året och at du kör skruvmatning från bulkförråd direkt til pannan?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
jontema
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 apr, 2012 22:10

Re: bygga förråd, med sug

Inlägg av jontema »

Bulkbil är dock inget intressant då jag tror jag inte kommer billigare undan då jag köper 1 säck pellets för 1000 kr. ca 700 kg på 1 månad

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
jontema
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 22 apr, 2012 22:10

Re: bygga förråd, med sug

Inlägg av jontema »

Roli skrev:Jag har vakuum transport av min pellets från stora förrådet i garaget till ett mindre dygnsförråd i pannrummet.
Min anläggning laddar dygnsförrådet "satsvis" dvs ca. 8-10 kg pellets per gång (driftscykel). Den klarar inte att kontinuerligt flytta pellets, som skulle vara aktuellt i ditt fall.
Om du söker på forumet så finns min anläggning beskriven, men tror inte att den kan flytta en storsäck på kort tid.

Vet inte riktigt hur en anläggning som skall kunna flytta 600-700 kg (storsäcksvikt?) i ett svep skulle kunna se ut.
okej. men jag hittar inte din anläggning vad ska jag söka på?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: bygga förråd, med sug

Inlägg av André »

http://www.svenskaneuero.se/svenska/pro ... laktar.asp
Här har du det du söker;)
Antingen fläkt med sluss el sugfläkt så du stoppar ner slangen i storsäcken o suger ur den..
Dom minsta klarar 4-7 ton/tim :D
En kompis sålde sin för några år sedan för 2000:-, Bara hålla ögonen öppna
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: bygga förråd, med sug

Inlägg av Roli »

Jontema:

Hittar det inte just nu men jag har beskrivit på några ställen under årens lopp.

Bilder på själva cyklonen, dammsugaren och pannrummet finns i tråden "pannrumsbilder" under "pannrumsbilder" under "bilder" tror att jag är inlägg #11.

Skicka annars din mejladress så skickar jag över en beskrivning i text, tror jag har den någonstans på datorn hemma.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar