hjälp med inkoppling

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

jag ska koppla in min vattenmantlade kamin till en acktank och returen på elementvattnet ska gå in i acktanken och sen tillbaks in i pannan. jag köpte en gammal VV-beredare som är isolerad finns inlopp och utlopp uppe på tanken finns lite andra hål på framsidan som jag inte vet om jag kan använda? någon som kan kan förklara hur jag ska koppla ihop det?
Bilderna blev inte så bra :oops:
tack i förhand
Henrik
Bilagor
kan man koppla det så här?
kan man koppla det så här?
1.jpg (132.94 KiB) Visad 6956 gånger
Kan man koppla så? jag misstänker det pumpas ut för hög vattentempratur när laddomaten börjag gå igång. eller har jag fel?
Kan man koppla så? jag misstänker det pumpas ut för hög vattentempratur när laddomaten börjag gå igång. eller har jag fel?
rörmokarens inkopplings alternativ.jpg (124.47 KiB) Visad 6956 gånger
kan man använda ? till att leda in varmvatten från kaminen så det hinner blandas innan det går ut till elementen?
kan man använda ? till att leda in varmvatten från kaminen så det hinner blandas innan det går ut till elementen?
VV- beredare.jpg (108.71 KiB) Visad 6956 gånger
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Vore bra om du skriver vad du har för prylar, fabrikat och beteckning på vv-beredaren och panna samt hur det är kopplat idag. Komplettera gärna med foton, så blir det lättare att förstå ditt problem.
Hade du tänkt ladda acktanken med pannan också eller bara med kaminen?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

Jag har inte kopplat något efter som jag är osäker hur det ska kopplas. VV beredare är en EKS 500 från Nibe från 88.a Härnösand en laddomat 1130. kaminen är en selmac Verona sbo. Pannan ska inte hjälpa till.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Så kaminen skall bara värma returvattnet från radiatorerna via acktanken till pannan.
Då tror jag att jag hänger med.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

Ja det stämmer. Har du nån båt lösning hur man ska koppla in det? Funkar nån av ritningarna?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Föreslår en inkoppling enligt denna skiss.

Bild

Radiatorpumpen skall alltid sitta i radiatorernas tilloppsledning efter pannans blandningsventil för att minimera att luft kommer in i systemet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Hittade en monteringsanvisning på nätet för vvb´n som klargör vad anslutningarna var avsedda till.

http://www.nibeonline.com/pdf/011542-3.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

Tack för hjälpen. Snällt av dig att ta dig tid. Ska skicka bild när det är inkopplat...
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

En fråga till ska jag sätta större expantionskärl där ordinarie kärl sitter Eller kan man montera ett till på vvtanken?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Hur stort kärl har du nu?
Är det öppet eller slutet, alltså sitter det på vinden eller i pannrumet?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

det som sitter där nu e bara på 10-15 liter och jag köpte en begangnad på 80liter. det lilla kärlet sitter lite dumt till så det stora får inte plats på samma ställe. det är ett slutet system.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Ok, då låter du det befintliga vara med säkerhetsventil mm.

80-literskärlet placerar du på valfri plats i pannrummet och inkopplar till den befintliga expansionsledningen vid pannan.
Det är viktigt att bägge kärlen har samma förtryck. Brukar vara 0,5 bar som standard.
Det finns i regel en luftnippel typ bilventil som brukar sitta under en plastbricka på motsatt sida som anslutningen, där du kan kolla och justera trycket när kärlet är tömt på vatten.
Trycket skall vara 0,1 bar för varje meters höjdskillnad mellan expansionskärlet och översta radiatorn i systemet + minst 0,2 bar.

När du drar rör mellan panna och acktank mm så tänk på avluftningen och glöm inte att montera luftklockor i högpunkter där luft kan samlas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
henkepolack
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 23 jul, 2012 22:02

Re: hjälp med inkoppling

Inlägg av henkepolack »

Tack
Skriv svar