Effecta VAC 2.0 - effekt?

Här diskuteras vatten- och luft- solfångare
Skriv svar
frenchie
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 12 aug, 2012 16:22

Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av frenchie »

Hej alla

En fråga till någon som kör med Effecta VAC 2;
Jag har 2st paneler = 4 m2 effektiv yta. Min anläggning jobbar mot en 500 liters tank, jag har jättefin skiktning etc. Enligt farbrorn med påfyllningsutrustningen behövs ingen luftnippel uppe vid högsta punkt, fyllpumpen ska klara att dra ner alla bubblor trots en total höjd på ca. 4 meter.

En dag i början levererade systemet 58 kWh på en dag. Men övrigt ligger den på omkring 25-30 när det solar på ordentligt. Jag tycker det tyder på att det står en luftblåsa uppe i panelerna som kraftigt sätter ner cirkulationen. Systemet rapporterar en snitteffekt på kanske 2kw, tanken blir sällan varmare än 60 grader.

Tror ni som jag att det är luft i systemet? Eller vad har ni andra med liknande setup för siffror?
Senast redigerad av frenchie den sön 19 aug, 2012 18:29, redigerad totalt 1 gånger.
/Mvh, Johan Grimm
nhl21
Prima virke
Inlägg: 36
Blev medlem: tor 17 dec, 2009 13:00
Ort: Strax utanför Göteborg

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av nhl21 »

Syre fälls ut vid ca 70-80 grader, så när systemet kommer upp i den tempen bildas nya luftfickor vilket cirkulationspumpen kan har svårt att få med. Luftnings möjlighet på högsta punkt bör man ha.
El/Olje- panna, FTX-agg.
1 1/2 plan 1930 194m2 + källare tillläggsisolerad.
Kökspanna Classical 5, 750 + 500l acktank, solfångare
frenchie
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 12 aug, 2012 16:22

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av frenchie »

Ja, jag är ju helt övertygad om att jag har luft. Men för att veta vad jag kan förvänta mig, effektsiffror? Anyone?
/Mvh, Johan Grimm
frenchie
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 12 aug, 2012 16:22

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av frenchie »

Folket på Effecta säger att jag inte behöver bry mig, det finns ingen luft i systemet. Hmm...
/Mvh, Johan Grimm
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av Jonas O »

Tycker absolut att du ska ha en urluftningsmöjlighet på högsta punkten....
Borde inte gå att få ut all luft annars!
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
MegaMedic
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 10:03

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av MegaMedic »

Hej
Det hjälper inte med enbart avluftning i topp beroende på att Effekta Vac har parallellt kopplade rör dvs. luft blir kvar i själva solfångaren.
Använd högtryckspump eller som jag gjorde, lånade en provtryckningspump och pumpade upp trycket till 7 bar, öppnade evakuering ventilen och släppte ut övertrycket via slang tillbaka i provtryckningspumpen kärl, upprepade det flera gånger och fick med luften ur solfångarna.
Har själv Effecta fångare.
frenchie
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 12 aug, 2012 16:22

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av frenchie »

Som tröst kan jag meddela att anläggningen är laddad med högtryckspump av min lokale leverantör. Insåg dock att maxflödet varit lite högt ställt, sänkte från 4 till 3.

Men ett par siffror från andra vore fortfarande trevligt. Eller en länk från någon till en bef. tråd om effektsiffror, en sådan har jag inte hittat (ännu)...
/Mvh, Johan Grimm
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av brattne »

Om flödet minskat syns väl på flödesmätaren ?!. Det är nog de första 58 kWh som var fel. På 4 kvm är det lite orealistiskt då timmarna som solen skulle behöva skina inte får plats på ett dygn. Du kanske har ett kinesiskt drivpaket? Som dessutom mäter delta-t mellan solfångarens givare och utgående temp på tanken. Får du ut temporärt 800 W/kvm i effekt är det bra men långt ifrån i snitt. Dina 2 kW är troligen även de högt räknade för att vara ett snitt.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
MegaMedic
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: sön 19 aug, 2012 10:03

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av MegaMedic »

Hej
skulle tro att du bör ha upp till ca 10 graders tempdiff vid 3 liters föde.
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: Effecta VAC 2.0 - effekt?

Inlägg av BG »

.......luft kvar i systemet......
Har för mig att jag har läst att det ska räcka med cirkulationshastighet på 0.75 m/s för att vatten ska dra med sig luft ned i ett rör som är monterat lodrätt...

Har provat när jag fyllde mina solfångare...
pumpade i vätskan med borrmaskinspump,, not hitec...
lät det cirkulera upp och runt ned i hinken som jag hade pumpen i .. för att få ut luften..
stängde sedan kranarna och körde med cirkulationspumpen ,, hörde lite bubblor då och då...
Ps, jag har mitt system kopplat så att cirkulationen går igenom exp kärlet(3 l stort) bubblorna blir då kvar där...DS
sedan gick jag upp till högsta punkten och skulle lufta... där fanns det bara luft i den lilla rörstumpen som gick till luftkranen...
Såååå i mitt fall skulle jag nog inte behöva någon avluftning där uppe egentligen....
solfångaren har 7-8 paralella slingor med samlingsrör uppe och nere... 15 mm cu ned till källaren ca 15m.enkel...

///BG PS. 2Kw på 4 m² tycker jag verkar rimligtDS.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Skriv svar