Area "halvstenspipa"?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Area "halvstenspipa"?

Inlägg av SpeedySwede »

Ja har idag en pipa för oljeeldning som enligt uppgift ska vara en "halvstenspipa". Det sitter en 90mm slang med hätta länfst upp monterad idag för en oljepanna med kondenserande drift.
Vet någon vad det kan vara för area på denna pipa om insatsröret monteras ur? Funderar över en ved/pelletspanna inför framtiden.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur lång pipa har du??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

7 meter från skorstenstoppen till botten av kondensfällan över pannan.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Enligt nibe så klarar du dej med 90 mm o 6 meters pipa om inte brännaren är på mer än 16 kW.. Det är det inte många som behöver på en villa..

Jag har 90 mm o 7,5 meters pipa o det är inga problem med pellets men då jag eldar med ved så behövs rökgasfläkten..
Så jag skulle nog hellre köpa en rökgasfläkt för vedeldning o ha kvar slangen..
Ska du köra med pellets så är det bara bra med trång pipa så länge du har en brännare som klarar dåligt drag då du kan ha lägre rökgastemp utan att riskera kondens..

Thermia bequem har ävertryckssytem så brännaren är helt okänslig för dåligt drag..
Det var inga problem för brännare att starta då det va +28 grader ute i sommar o draget va ca 2 pa el 0,2 mm/vp.. När den väl startat så får man ju drag...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Anledningen till min fundering är att jag utvärderar lite olika alternativ, där en kombinerad ved/pellets panna finns med i tankarna. Frågan är alltså om pipan har tillräckligt drag för en vedpanna. Insatsröret som sitter monterat idag är tyvärr inte godkänd för vedeldning och måste därför monteras ur i så fall. Dock vill jag minnas att skorstenspipan är i gott skick
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Har för mig att en tegelsten är ca 250 mm lång. Detta skulle då ge att en "halvstens" pipa är ungefär 125*125 mm stor.

Jag tycker att det verkar vara i minsta laget för en vedpanna, kanske en liten panna kan utnyttja skorstenspipan :?:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Jag tycker att det verkar vara i minsta laget för en vedpanna, kanske en liten panna kan utnyttja skorstenspipan :?:
Ja det blir typ våra pannor (alpha keram) som går elda med ved i..
Men de kan behövas rökgasfläkt ändå.. :?

Jag eldade nån vecka förra hösten innan pelletsbrännaren installerade o de va rätt jobbigt att hålla varmt inne 4-5 pannor/dag då de va -20 ute.. Så den duger som vedpanna om man bara ska elda vår sommar höst..

Jag ångrar pann valet lite idag... Skulle nog valt en ren pelletspanna idag (biomatic 20+ el janfire nh) då det hade blivit ca 25000:- billigare.. :roll:
Om inte pellets priset stiger mycket då kan man ju spara in nåt ton/kronor pellets med ved om man får tag i veden billigt..
Men å andra sidan får man många ton pellets för 25000:-

Då du har kondensfälla så kan du köra en pellets panna ruskigt effektivt.. :wink:

Har du tillgång till gratis ved??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Om man har en vedpanna med fläkt så borde det väl funka.
Baxi bonus kanske?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Dem00niX
Prima virke
Inlägg: 47
Blev medlem: mån 06 dec, 2004 07:39

Inlägg av Dem00niX »

Jag har halvstenspipa men jag har monterat slang 120mm i den.
Och eldar i en calmar V33 .. änsålänge har det gått bra.
7 meter pipa är det med.
Har dock planer på att skaffa en rökgasfläkt senare.
Nu: Calmar V33 med 2*750l ack.
Förr sketen CTC total ... yacks
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Läste i bruksanvisningen till Baxi's Innova panna på nätet att en halvstenspipa är 14X14cm. Stämmer nog bra eftersom en närliggande pipa i skorstenen som används till en öppen spis håller måttet 14X20cm. Detta får mig att tro att min halvstenspipa med arean ca 196cm2 och längd 7 meter även skulle kunna fungera till en ren vedpanna om valet faller på det.
Skriv svar