Pelletsbrännare i ctc 260 ?

Skriv svar
classelagare
Prima virke

Pelletsbrännare i ctc 260 ?

Inlägg av classelagare »

Har en kompis med en ctc 260 som går på olja för tillfället.Han skulle gärna sätta i en pelletsbrännare i den det viktigaste är att det fungerar och är billigt. (pannan åker ut när det nya pannrummet är färdigt men det lär dröja några år) Är det några någon som har erfarenhet av den pannan med pelletsbrännare i och vilken brännare sitter det i så fall i den ??

Classe
Airmax 35, 4 m2 tank, väntar på solfångare och flisstoker
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

jag ska sätt in en Thermia BeQuem 12D i min panna ctc 260....men hur det funkar får jag återkomma med :)
fat
Späd planta

Installera brännare i CTC 260B -64

Inlägg av fat »

Hej.

Sitter med en CTC 260B från -64 som förbrukar en hiskelig massa el..
Är själv ohändig (men börjar bli ganska påläst) och fortfarande fruktansvärt velig över vad jag ska göra åt situationen.

För mer info kolla gärna mina tidigare inlägg i ett annat forum:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=10232.0
(hoppas det är ok att länka dit)

Finns det någon kvar på forumet som har installerat eller känner någon som har installerat pelletsbrännare i en sån här panna och (fortfarande) är nöjd? Får så olika bud, en del säger "skrota skiten!" Andra säger att den utan vidare kan hålla i 20 år till, tjock plåt i den etc. Ingen av dessa har dock sett pannan, i den mån det går att bedöma skicket "okulärt".

Mvh
Mattias
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jo det är svårt att avgöra hur länge den håller givetvis, men alla gamla CTC 265,260 m.fl är välbyggda och brukar hålla länge om dom hanteras på ett vettigt sätt.

Om panna inte läcker någonstans och den fungerar i övrigt så finns det ingan anledning att tro att den ska rasa i morgon, om pannan stått oeldat under lång tid så kan den givetvis ha tagit mycket stryk.

Borsta rent inne i panna och kolla runt inne i eldstaden om plåten ser frisk ut.

Om du sätter in en ny panna så tar det ju väldigt lång tid inna du får tillbaka dom pengarna så för det mesta är det mera lönsamt att behålla pannan och köpa en brännare, skulle pannan rasa så kan du ju alltid behålla brännaren och bara byta pannan.

Men om panna är väldigt dålig så är det givetvis en annan sak.

Att köra en pelletsbrännare i en 260 bör inte vara några problem, men som vanligt ring och hör med dom som säljer de brännare du är intresserad och hör vad dom säger.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

strandan skrev:jag ska sätt in en Thermia BeQuem 12D i min panna ctc 260....men hur det funkar får jag återkomma med :)
Visst tar du 12/20 brännaren med externmatning??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag monterade min brännare själv, det fysiska var att skära till den nya monteringsluckan med vinkelslip, borra 4 hål och klippa till packningen. Det värsta var nog packningen, djävligare glasfiber-grejs finns väl knappast, stack o kliade som fan. Handskar!!!

Det elektriska gjorde jag själv, jag har "ett par" års erfarenhet så det var lätt men det kan nog vara vettigt att ta in en yrkes-m/k till detta annars.

Då min panna är placerat som den är kan jag för tillfället bara ha veckoförråd men det fungerar bra (K-Silo).

Visst kunde jag spara pengar vid att ha en nyare panna som är mer effektiv men den effektivitet ska ju betalas först, jag har inte räknat på det men jag tror att en ny panna skulle ta ganska lång tid att tjäna in så jag är nöjd.

Att jag så har en Janfire NH beror på att jag fick ett bra erbjudande och att jag behöver den för att testa. Jag är mycket nöjd med den, det har funnits ett par missar under utvecklingens gång men jag skulle påstå att vi numera har hittat de flesta och att den är mogen. Jag är alltså inte neutral i detta, jag jobbar med att viderutveckla styrningen till NH'n, extramoduler och annat roligt så ta mina ord med en lagom nypa salt, jag ser de problem som andra har på ett helt annat sätt och undrar mest över att vissa hakar upp sig på struntsaker.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
strandan
Fröträd

Inlägg av strandan »

Det är ett år sen jag monterade in min 12D...tror inte den
fanns med externmatning då :? ....hade lite problem i början
med att skruven lät illa...men det har installatören fixat nu.
Har inte haft ett stopp sen jag monterade in den :D.
Lite bökig att rengöra, men man lär sig efter ett tag..så
nu går det bara bra
CtC 260 med Pelletsbrännare Thermia BeQuem 12D
fat
Späd planta

Inlägg av fat »

Tack för svar alla...

Angående skicket på min panna.. Det ser inte direkt schnyggt ut vid anslutningarna mellan elkassetten och pannan.

Tog lite bilder på härligheten och la upp:

http://picasaweb.google.com/farbror/CTC260B64

Har egen borrad brunn med hög kalkhalt om det kan vara av intresse att veta. Och detta är bara utsidan.. Kommentarer? :)

/Mattias
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

läker det i anslutningarna med tanke på hur det hela ser ut :?:
det borde ju inte vara pga kondens
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

strandan skrev:Det är ett år sen jag monterade in min 12D...tror inte den
fanns med externmatning då :? ....hade lite problem i början
med att skruven lät illa...men det har installatören fixat nu.
Har inte haft ett stopp sen jag monterade in den :D.
Lite bökig att rengöra, men man lär sig efter ett tag..så
nu går det bara bra
Såg nu att tråden inte va direkt ny.. :oops:

Nä då du köpte fanns den inte med externskruv, Det kom nu i höst..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fat
Späd planta

Inlägg av fat »

ingemar_o skrev:läker det i anslutningarna med tanke på hur det hela ser ut :?:
det borde ju inte vara pga kondens
Det ser ju onekligen så ut.. Frågan är hur stor betydelse det har? Ska väl ge mig på att försöka känna och kika på den invändigt..
Skriv svar