Ventilation av bulkförråd

Skriv svar
Erik_G
Prima virke
Inlägg: 40
Blev medlem: ons 29 feb, 2012 14:23

Ventilation av bulkförråd

Inlägg av Erik_G »

Nån stans läste jag att ett pelletsförråd skall vara väl ventilerat.

Varför ?

Hur "mycket" ventilation behövs.
Avluftningen är 250 mm i diameter. Lär väl knappast behöva ha den öppen ?

Har ni gjort en separat ventilation som alltid är öppen ?
Senast redigerad av Erik_G den sön 23 sep, 2012 20:37, redigerad totalt 1 gånger.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ventilation av bulkförråd

Inlägg av danei »

Det finns ingen anledning att ha ventilation för pelletsens skull. Har man ett tätt förråd bör man dock se till att ventilera ordentligt innan man går in i förrådet. Det bildas kolmonoxid av allt organiskt som lagras.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Ventilation av bulkförråd

Inlägg av Roli »

Jag tätar numera min bulkanslutning med ett ventilationsgaller för 100 mm ventilationsrör, för att få lite ventilation.
Har erfarenhet av att jobba i förrådet men pellets i och har då fått en rejäl huvudvärk och känt mig trött.
När jag läste om detta med pelletsen avger kolmonoxid så kände jag igen mig....

Efter detta så låter jag alltid min servicelucka vara öppen minst ett antal timmar innan jag ger mig in i förrådet och känner då inte av någon huvudvärk. Använder dessutom för det mesta andningsskydd för att slippa andas in en massa damm som det finns gått om i förrådet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar