Bygga pelletsförråd delvis undermark

EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av EmiloKarin »

tänkte bygga pelletsförråd utomhus intill husväggen, delvis under mark för att slippa ha det sticka upp alldeles för mkt.. kommer att ligga ungefär 1,5m under marken, kanske 1 m ovanför, några tips på hur jag ska gå tillväga för att slippa fuktproblem! skruven tänkte jag gå genom väggen med in i pannrummet!
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av danei »

Bygga tätt.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av stereotypen »

Kondensfritt
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av EmiloKarin »

Ok de har jag förstått med men hur gör jag de enklast o billigast
Tex den del jag ska gräva ned. Mura med leca eller?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av EmiloKarin »

Nån som vet? Regla o platon eller mura o slamma?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av danei »

Oavsett bygg teknik behöver du ett tätskikt, platon är nog ett bra val under mark.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av kay »

Jag skulle nog mura med lecablock och platon på utsidan, sen skulle jag regla upp med stålreglar på insidan och göra en liten luftspalt mellan leckan och inerförrådet, så eventuell fukt kan vandra mellan förrådsväggen och ytterväggen (lecan) och ventileras ut genom en in och en ut ventil (eventuellt en mekanisk fläkt om så behövs), om det skulle komma in fukt av någon anledning. Alltså bygga ett rum i rummet, Du måste även tänka på att göra en ordentlig dränering runt förrådet, ca 20 cm under förrådets ytter väggar och underkant, (som man dränerar ett hus ungefär)

Det är mycket att tänka på när man bygger under mark!!!

Lycka till EmiloKarin :D :D :D
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av danei »

Så ska man absolut inte göra. Bygg tätt, utan ventilation.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av kay »

Varför inte luftspalt mellan ytterväggen och innerförrådsväggen :?:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av danei »

Luftspalten gör i sammanhanget varken till eller från, det jag opponerade mig mot var ventilationen.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av kay »

Men om man bygger med lecablock och platon på utsidan av väggen, är det nästa helt omöjligt att få det helt och hållet tätt, och den fukten som kommer in måste ju bort på något sätt, annars vandrar ju fukten rakt in i förrådet, och om pelletsen ligger emot ytterväggen så drar den ju åt sig fukten. så jag kan inte förstå varför luftspalten skulle vara onödig, med ventilation som håller inneförrådsväggen torr :roll: :shock: :roll:

Förklara gärna din teori, så jag fattar varför man inte ska bygga så!!! Och!! inte bara att du opponerar dig mot ventilationen och onödig luftspallt :?

:?: :?: :?:
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av danei »

Saken är den att luften som kan ha ett fukt utbyte kommer att torkas av pelletsen, om man då för ner fuktig luft till kylan under mark så kommer du att tillföra mer fukt, i stället för att ventilera bort fukt. På vintern kan det funka med att ventilera, men det är bättre att inte göra det.
kay
Energiprofet!
Inlägg: 440
Blev medlem: tor 16 sep, 2010 19:03
Ort: eskilstuna

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av kay »

Ok!!!:)
Iwabo S1X brännare , CTC1100 Economy -95 panna, MAFA 300 liters förråd, 8mm Vikingpellets, 64 kvadrat+64 källare, Hus från 1946, Huset är tilläggsisolerat med 10 cm
ca 8m skorsten 100mm slang.
EmiloKarin
Stor entusiast!
Inlägg: 162
Blev medlem: tis 20 feb, 2007 15:50
Ort: norduppland

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av EmiloKarin »

Många bud är nog enklast att bygga ovan mark :) ingen som testat detta o kan dela med sig av sina erfarenheter?
Betongkåk -54 Peltec 17kw -12 RB villamax -06 Thermomatic EC Home shuntstyrning.
106m2 boyta 71m2 biyta 46m2 garage under huset.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Bygga pelletsförråd delvis undermark

Inlägg av bergatorparen »

Det enklaste är att skaffa ett MAFA utomhusförråd och sedan klä in det i samma sorts panel som man har på stöga så att det inte sticker sig fram så mycket. Dessa förråd kommer i två storlekar - varav den största är nära 3 meter hög och rymmer en årsförbrukning - dryga 9 kubik/6 ton. Dessa förråd är dyra, men de är åt andra sidan utrustade med larmfunktion mot överfyllning och de är i enlighet med gällande regler så att man får inga besvär på den fronten. Räkna dock glatt med ca 45 - 50 000 kronor för ett sådant förråd, samt kring 5 000 kronor för klädseln samt några extra kronor för eventuell eldragning. Men skall man ha bulkförråd, så är detta bästa lösningen genom att det är utformat så att valvbildning undviks, och det har inspektionsluckor och åtkomstluckor som gör att man lätt kan ta sig in när rengöring skall utföras. Egen erfarenhet? Nej. Min pelletsgube i Arvika råder mig att köra säckad pellets eftersom den är renare och därmed ger mindre driftsproblem. Bulkpelletsen här i Sverige har inte sällan för hög halt av finfraktion på grund utav för hård hantering i distributionsledet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar