Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Icecap »

Jag har byggt mig en liggcykel i början av sommaren 2010, jag har rullat en del mil med den, faktisk 600 mil i nuläget! Jag har ofta haft behov att kunde ta grejer med mig och det har jag löst med en cykelkorg på baksidan av ryggstödet - men det är ju begränsat hur mycket man får med sig i en sådan.

Då jag byggde liggcykeln var det av skrot och för att dra min kajakkärra, alltså gjorde jag en koppling på cykeln. Den blev utformat så att den är stark och stabil samtidig som den är ganska enkel att använda.

Samtidig medger den att jag ha en 1-hjulig kärra efter och kärran jag har byggt är just 1-hjulig.

Och vilken sensation är det då sedan jag skriver här om den? Som sådan ingen - men jag fick syn på den gräsplippare som jag ändå inte kunde använda och började fundera lite... Klipparen var en cylinderklippare med motor, den hade alltså en motor med liggande vevaxel och det kan ju vara bra om man ska använda den till annat.

Efter en del experimenterande har jag nu byggt kärran om för 3'dje gången så att skiten håller och den består nu av ett rör som kommer från kopplingspunkten ovanför framdelen av bakhjulet. Röret går bakåt, vinklar ner bakom bakhjulet och går till vågrät igen och bildar basen i kärran.

På det rör har jag notchat in 4 st fyrkantrör, två av dom håller själva lastlådan och två av dom håller en ram där motorn sitter. Lådans sidor är förlängda bakåt för att skymma synen av motorn och jag har ett lock på den också, då för att hålla borta regn och insyn.

Ska jag alltså iväg med motorkraft är det bara att ställa cykeln, gå bakom kärran, dra igång den, kliva på cykeln, rulla igång och sedan koppla in med dödmansgreppet. Då håller motorn uppe flåsen på cykeln, den går runt 43km/t på plan väg och lutar det uppåt kan den sjunka till 33 km/t på de värsta backarna.

Har även testat hur långt den går på soppan och jag får ung. 7 mil på en liter bensin.

Och allt är byggt av skrot, så även cykeln.

Och varför har jag byggt den då? För att jag ville det och för att jag har 55 km till jobbet och dåligt med pengar - men däremot mer tid, alltså kan jag "cykla" vilket jag har gjort ett större antal gångar innan jag byggde kärran. Utan kärran som hjälp tar det ung. 2:20 att cykla 55 km, med kärran som drivkraft tar det 1:20, en helt OK förbättring.

Har dock varir en del hinder på vägen pga. fel byggsätt och klena material men nu skulle den vara rätt. Fyllde den idag med resterna av gräsklipparen och annan skrot och drog till återvinningen - som såklart ligger på toppen uppför en massa backar. Färden dit gick som en dröm, jag trampade bara den bit som var närmast tätbebyggd område, sedan drog jag igång motorn och gled resten av vägen.

Jag har tidigare cyklat upp med 190kg lass på min lastcykel så jag vet att det kan vara svettigt men denna gång var det ett nöje.

Motorn är en B&S på 148cm³ och 3,5hk.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Andreas Hansson »

bilder :D
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Jonas O »

Fan vad häftigt!!! Blev ju byggsugen :-)

Bilder bilder bilder :-)
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av rod02 »

Sitter du väderskyddat på cykeln? Jag tror fler skulle cykla, om de kom torrskodda fram. Tyvärr är dessa ofantligt dyra färdiga. Jag drömmer om en liggtrike med kaross. Med elstöd, jag vill följa lagen. Vad säger lagen om en bränslemotor som laddar batteri på släp?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
kari
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: fre 30 dec, 2005 01:31
Ort: finland

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av kari »

Icecap,du är oppfinnar jocke.
Pyro-Man (ex.Biona) Termax cr , 10m.skruv ,vilpe , tigex .
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Icecap »

Rod02: jag har en del funderingar på en cykel i en helt annan klass. Min nuvarande liggcykel är 2-hjulig men just en kåpat trike (tadpole) är i tankarna...

Jag har tankar på att bygga en liggcykel med hjälpmotor, alltså "cykel klass 3". Mina planer är dock att motorn ska vara på ung. 1kW samt att det inte ska finnas kedja men att man trampar en generator som laddar ackumulatorer som i sin tur driver motorn.

Jag är elektronikingenjör med speciale i mikroprocessorer så jag hade byggt den så att reglerna kring "cykel klass 3" uppfylls - men med en motor på 1kW skulle den i teorin vara god för 65km/t... Alltså kan man lägga in två lägen:
1: Det lagliga läge enl. reglerna om "cykel klass 3".
2: Ett läge som såklart bara får aktiveras inom inhägnad område där trafiklagen inte gäller. Detta läge vill då ge ge full kraft från motorn om man önskar det.

Exakt hur man växlar mellan lägen får vara en senare fråga men jag har tankar i riktning av att man ska använda betjäningsknapparna i en speciell sekvens på något vis. Jag måste ju ha dödmansgrepp på cykeln ifall man skulle aktivera ban-läget.

Efter vad jag kan i reglerna finns det inget som hindrar att man kan ha en kärra med en generator med på cykeln, alltså skulle det vara fullt lagligt att bygga en laddhybrid - vilket jag har i åtankan. Och jag skulle såklart säkra mig mot att råka aktivera ban-läget på offentlig väg... :wink:

Kort på skiten ids jag inte lägga in här, de finns på ett annat forum där man dock ska registrera sig. Här måste man länka osv.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Jakob »

Detta är ju ett pelletsforum:

Alltså tycker jag att du borde sikta in dig på pelletsdrift. Helst via sterlingmotor eller vad sägs om att satsa på gammal hederlig gengas?

:bom:
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Icecap »

Jag saknar en del maskiner och svetsutrustning för att kunde bygga en effektiv Stirlingmotor, de höga temperaturer som behövs kräver speciella legeringar som dels är dyra och dels besvärliga att svetsa och bearbeta. Dessutom kommer den att bli ganska stor med pelletsbrännare och allt och bränslet har ett ganska lågt energiinnehåll per kg jämförd med bensin eller diesel.

Dock kunde jag ha lust att testa att bygga om en pick-up eller mindre flakbil eller så till pelletsdrift, då sannolikt som laddhybrid. På det vis skulle man kunde låta en styrning ta hand om det hela per automatik, har man kört "slut" på batterierna när man är framme vid målet kommer Stirlingmotorn att ladda upp och stänga av brännaren när det är klart.

Faktisk har jag lekt med tanken på att hitta ett mer lämpat hus och då bygga om elförsörjningen till att ha en seriös batteribank, vindkraftverk, solpaneler samt pelletsdriven generator för el och värme. Slutresultatet skulle vara att få klippt ledningarna bort från huset och vara helt självförsörjande med energi och då släppa el-räkningen.

Men det kräver en del plats för maskiner, ackumulatorbank, ackumulatortankar, pelletslager osv. samt en del verktyg & maskiner för att bygga det som ska byggas, att köpa grejerna färdiga lär kosta mer än jag någonsin kan få ihop.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Honda »

RESPEKT!

De flesta kommer inte längre på såna här projekt än "man skulle kunna..."
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av rod02 »

Finns bygget på annan plats, ser jag gärna en länk.
Och under Forumindex DIVERSE ÖVRIGT godkänner jag det mesta...
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jonas O
Energiprofet!
Inlägg: 633
Blev medlem: tor 06 aug, 2009 22:50
Ort: Bit utanför Kalmar

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Jonas O »

Här vill vi ha en uppdatering och bilder!! :alien:
Värme: VED, SOL + 9kW Elpatron!
Euronom Keramex 35 VED panna, KWZ150 dragbegr, Laddomat 21
Egenkonstruerad Solfångaranläggning
Egenkonstruerad TVA
Egenkonstruerad Acc tankar på ca 2,6m³
Hus byggt-65 Uppvärmd yta: 272m²
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Dave »

En täkt cykel är smart och har själv funderat på att bygga...men varför en liggcykel? Har aldrig provat och skall kanske inte uttala mig men det ser extremt obekvämt ut med skador på nackrossetten. Kan någon förklara fördelarna?
Däremot så är jag grymt sugen på en sådan http://www.ecoprofile.se/thread-978-Kan ... 0-kmh.html



Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Icecap »

Ja... bilder har det ju inte blivit och släpet har jag inte använd speciellt mycket efter den initiale period. Detta beror på en del problem med mitt liv som bara har blivit värre och värre samt på att det visade sig att kopplingsprincipen är under en del kritik.

Jag har dock funderat på en slungkoppling och sedan styra gasen enbart - men pengarna, lusten och orken har inte funnits pga. livets utveckling.

Dave: i helgen som var cyklade jag hem från jobbet (52km). Lördag kom jag på att det ju var marknad i Filipstad - varför jag rullade dit (54km) och tillbaka efter att ha gått marknaden runt (54km). Totalt alltså 160km på mindre än 24 timmar inkl. sömn.

Och varför då liggcykel? Enkelt! Jag får vansinnigt ont på et antal punkter (centrerat kring ett vitalt och känsligt punkt av min anatomi) av att sitta på en cykelsadel. Efter 30km börjar smärtan och blir sedan bara värre. Ja, jag har testat med olika sadlar osv men utan förbättring.

Jag byggde egentligen liggcykeln för skoj skull, undrade på hur den ville vara att cykla på och ingen i närheten hade så jag kunde låna - och det visade sig att den var mycket trevlig. Så trevlig att jag har "renodlat" den till landsvägcykel med mycket smala däck och växling efter detta.

Ett plus i kanten är att den har lägre luftmotstånd iom. jag har benen framför mig och har en tillbakalutat position, detta är inte av stor betydelse men når det blir långa sträckor är det faktisk en trevlig faktor.

Visst finns det liggcyklar som är extrema där man ligger verkligen långt nere men min är mer som en fåtölj man har sjunkit ner i, jag ser enkelt över mina ben och några konstiga vinklar på nacken är inte aktuella.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Dave »

Tack för ditt svar, som du säger så har jag förstått det med den "vitala" delen, har samma problem själv. Det hjälper föga med vadderade kalsonger/byxor, tyvärr. Även lägre luftmotstånd har jag tagit till mig som en av fördelarna, har set ett par liggcyklister här i Gbg som frekvent cyklar och ingen av dessa har nackstöd? För mig som jobbar i branschen (rehab) förefaller det anmärknigsvärt hur man kan cykla mil efter mil med en "mobilnacke"? Om du ser på den moderna , urbana människan sitta, gå, konversera och umgås med en mobil/platta i handen så ser/förstår du vad som menas med mobilnacke, inget att skämta om då vi får in fler och fler patienter med allvarliga besvär i nacken.
Därav min fråga med liggcykel, däremot har jag provat en liknande cykel jag länkade till, en sittcykel som jag fann vara mycket behaglig.

Lycka till med dina framtida projekt och hoppas allt löser sig till det bästa!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Jag har byggt en cykelkärra med det lilla extra

Inlägg av Icecap »

En liggcykel heter det, inte "sittcykel". Vill man söka på engelska kallas de "recumbent", alltså "bakåtlutat". Min sittposition motsvarar ganska väl den cykel du länkar till.

En kul sak: En monty.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar