Förvirrad.. Luft/luft vp och/eller pellets?

Här diskuteras allt kring olika slags värmepumpar
Skriv svar
Lovica
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 23 sep, 2012 17:28

Förvirrad.. Luft/luft vp och/eller pellets?

Inlägg av Lovica »

Jag har skrivit innan och frågat lite saker men nu undrar jag lite annat.

I den villa vi snart ska flytta in i finns en Diom oljepanna -89 och alternativet där var att sätta in en brännare för pellets i den (vilket vissa här har avrådit) eller byta till en ny pelletspanna. Det finns två luftvärmepumpar i huset med okänt årtal.

Jag frågade idag på en butik som säljer och installerar lite olika värmelösningar och personen där tyckte vi skulle använda luftvärmepumparna. Och antingen ha en luft/vattenpump mot en varmvattenberedare eller köra på pellets för varmvatten+när det är extra kallt ute.

Jag blir förvirrad i detta. Jag trodde nog det var billigare att använda pellets än luftvärmepumparna eller i alla fall skönare värme som kommer i alla rum istället för att det är iskallt tex på toa dit inte luftvärmepumpen når?

Vad säger ni som vet?

Har skrivit frågan även i forumet om pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förvirrad.. Luft/luft vp och/eller pellets?

Inlägg av Icecap »

Och det räcker med en tråd om samma ämne! Att lägga samma fråga i fler delar av samma forum är att spamma och det ses sällan på med blida ögon!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lovica
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 23 sep, 2012 17:28

Re: Förvirrad.. Luft/luft vp och/eller pellets?

Inlägg av Lovica »

Ok ja det var inte meningen att vara dryg.. Jag såg först inte ens att det fanns ett speciellt forum för det här och jag tänkte att det är olika människor som rör sig i de olika forumsdelarna.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Förvirrad.. Luft/luft vp och/eller pellets?

Inlägg av Icecap »

Det är nästan alltid samma människor som läser allt i detta forum och svara på det de vill. Vid att ha samma fråga fler ställen blir det en massa halva svar, samlar man allt på ett ställe kan alla svar som belyser olika sidor av samma problem lättare samlas och sammanfattas.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Lovica
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: sön 23 sep, 2012 17:28

Re: Förvirrad.. Luft/luft vp och/eller pellets?

Inlägg av Lovica »

har försökt hitta en radera-knapp för tråden, men hittar igen

Vill du ta bort denna tråd så fixar jag det? Det är precis som Icecap skriver svårt att föra bra diskussioner om en fråga om ämnet finns på två olika platser. / Roli moderator
Skriv svar