Pellets ekonomi ?

Skriv svar
skohandlarn
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 11:37
Ort: piteå

Pellets ekonomi ?

Inlägg av skohandlarn »

Funderingar om man har en förbrukning på säg 64 kg /dygn. kostnad ca 160 kr
innebär väl att man kan förbruka 160 kwh/dygn a 1kr... motsvarande ca 7 st 1000w elelement som går dygnet runt. ??? inga förluster , rakt in i huset.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av bergatorparen »

64 kg = 4 säckar, om vi förutsätter en eldningssäsong om 200 dagar med dryga 2 pallar per månad, ger 15,4 pallar - och om vi förutsätter 4 160 kWh per pall, så blir det 66560 kWh om vi rundar av uppåt till 16 hela pallar. El elementen skulle under samma period dra 33 600 kWh.

Jag ser vad du menar: Det blir kring dubbla antalet kWh med pellets framför el, och om du slipper undan med 1 krona per kWh el, så blir det snudd på samma kostnaden men minus allt besvär med pelletsen. Men kommer det att funka i verkligheten? Men framför panelugnar skulle jag nog vald en vattenburen lösning som ju är lika effektiv - båda ligger på 98 % verkningsgrad. Snälla någon: 16 pallar, och jag ojar mig över 6 pallar? Det är när man läser på nätet som man får lite mera perspektiv på hur bra man har det själv :king:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skohandlarn
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: fre 14 jan, 2011 11:37
Ort: piteå

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av skohandlarn »

Vad har du för hus? Själv har jag en gammal norrbottensgård 6.5X22.5 halv källare o vind. 22grader är minimum för oss ofta mer. El elementen skulle ju inte behöva gå för fullt hela 24 tim,så det borde bli mycket billigare. Har jag forumets sämsta anläggning? eller?
Senast redigerad av skohandlarn den mån 15 okt, 2012 08:17, redigerad totalt 1 gånger.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av Icecap »

Det räknas alltså med en verkningsgrad på ~50% för pellets? Sedan är frågan: har de siffror som anges någon verklighetsförankring? Alltså båda förbrukning och verkningsgrad.

Tillkommer är ju varmvatten men det låter ganska våldsamt får jag säga. Och är det så våldsamt dålig verkningsgrad är det något allvarligt fel med panna och/eller brännaren.

1kr/kWh? Ingen överföringsavgift eller är det jag som är helt ur synk med priserna?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av bergatorparen »

@Skohandlarn: Jag bara lekte lite med de data du uppgav i första inlägget - och tog beskrivningen bokstavligen. Själv har jag 1 1/2 plan 85 + 15 kvm. Innan jag bytta stockar i nordväggen, låg jag på 8 pallar pellets i snitt. Efteråt har det sjunkit till knappt 6 pallar. Jag räknar med kring 60 öre/kWh för pellets från min handlare i Arvika, medan elen hos mig kostar kring 2 kronor/kWh om man räknar in överföringsavgiften på 39 öre - om det är inklusive eller exklusive moms minns jag inte just nu. Den kalla vintern för ett par år sedan var jag uppe i 10 pallar - det var då jag tog mig själv i nackskinnet och bestämde mig för att åtgärda stöga.

@Icecap: Jag tänkte de samma tankarna som du, men tyckte ändå att det intressant att se vart det hela landade. Men att det fortfarande finns många dåliga anläggningar, härskar det väl tyvärr ingen tvekan om. Jag prenumererar på nyhetsbrev från fastighetsmäklaren (från då jag trodde jag skulle behöva flytta), och det är helt otroligt hur många gamla sluteldade anläggningar som finns i Svea Rike.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av Icecap »

Hmmm... När jag räknar på mitt hus och den oljeförbrukning jag blev upplyst kontra den pelletsförbrukning jag faktisk har går antalet kW väldigt jämt ut (lite bättre för pelletsen faktisk) och det låter ju ganska OK. Det jag har svårt att ta in är den påstådde verkningsgrad på 50%, det borde vara väldigt mycket effekt som kastas bort och jag har svårt att tro på det helt enkelt.

Skorstenen borde helt enkelt brännas sönder av all denna energi och visst kan jag acceptera tanken att många anläggningar borde vara bytt ut men samtidig är jag övertygad om att många anläggningar rent faktisk inte är så eländiga men att de är inställda mycket dåligt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av rod02 »

Min eviga fråga "vart tar förlusterna vägen". Ursäkta om jag upprepar mig :-)
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av bergatorparen »

Upp genom skorstenen till Kari Kråka, och en del binds ner kemiskt i avfallsprodukter.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pellets ekonomi ?

Inlägg av rod02 »

I min omoderna panna går röken från oljedelen till ved/koksdelen. Stoppar jag trä i ved/koksdelen, så är den snabbt borta. Rena efterbrännaren. Borde ta hand om det mesta i röken, men kanske inte alt. Och de flesta av oss med vanlig skorsten skall ha samma temp till kari kråka. Trots gamla pannor.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar