Hjälp förvirrad tant spara pellets..

Skriv svar
VillaTanten
Ungskog

Hjälp förvirrad tant spara pellets..

Inlägg av VillaTanten »

Känns som att brännaren drar rätt mycket pellets i onödan.
är ganska säker på att det går åt 1-1.5 säck pellets om dagen för att värma hus och vatten. ( har mycket lite värme på elementen )
Åh det är ju runt nollan ute, förutom idag då..

Tilläggas bör att jag knappt ens duschar hemma, så jag använder knappt varmvattnet heller.
Utan duschar på jobbet.

Har en PM brännare och kan inte ett smack om värden eller något liknande.
Men tycker ändå det känns som att den drar mycket.
Snart gjort slut på en halv pall pellets. På lite mindre än en månad.
( då var den även avstängd i 4 dagar ).

Kan iof bero på att pelletsen kanske är skit, går över till en annan sort så fort denna pallen är slut.

Huset är ca 120 stort, hyfsat isolerat men tänkte dra ny isolering kring fönstren.
Finns en liten a-tank nere i källaren som jag inte riktigt vet vad den rymmer. Däremot precis bredvid den finns det en ventil rakt ut så jag ser hur ogräset i häcken växer av värmen, antar att a-tanken blir nerkyld av detta.
Kan det spara pellets om jag isolerar den?

Köpte på mig fyra pall pellets men i den här takten känns det som att de kommer vara slut till jul... :|
Användarens profilbild
CPMS
Energiprofet!

Re: Hjälp förvirrad tant spara pellets..

Inlägg av CPMS »

Vilken panna har du och rökgastemp efter pannan?
146+173m² 4-plan, 2006 Thermia 20+ Bequem 20, KW Z150, V-E AB shuntstyrning, 5 ton bulk med automatisk fyllning av Mafa Mini, Maflex skruvar.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Jag ligger på lite drygt en säck per dygn jag med, och såsom temperaturerna åkt berg och dalbana på sistone, är det inte alls konstigt. Men vad har du för panna?

Är det en ack tank bör den i högsta grad vara isolerad annars gör den inte sitt jobb. Kan du inte ta några kort på anläggningen så blir det lättare att säga vad som är normalt. 120 kvm är inte så stort att det skulle dra mer än ca 5,5 - 6 pallar per år - enligt beräkningar jag gjort på energikalkylen hos Energimyndigheten. Det är lite för tidigt på året för att hamna på en pall per månad, men om du ligger på kring 1/2 pall eller så, är det i och för sig okej - i synnerhet om du har en äldre anläggning som onekligen drar lite extra.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Joones
Stor entusiast!

Inlägg av Joones »

Första vintern man eldar med pellets tror nog alla att det är fel på deras anläggning. (nu är det visserligen bara höst) Men som skrivits flertalet gånger här inne så förbrukas 50% av årstotalen under de tre kallaste månaderna. På hösten är ju nätterna ganska kalla och solen orkar inte värma så mycket som på våren. Det är också ofta väldigt blåsigt och blåsten kan göra stor skilnad på pelletsförbrukningen. Så en regning och blåsig höstdag kan nog mycket väl förbrukar mer pellets än en solig vårdag även om temperaturen i luften är samma.

Man ska nog ha ganska god koll på sin anläggning om man på ren känsla kan avgöra om det går åt mer pellets än vad som borde vara normalt.

Askan och röken berättar ganska mycket om hur rätt brännaren är justerad.

Icecap sätter en spik i rökkanalen som han sedan tittar på och ser på mängden aska och mängden sot i askan för att se om brännaren är rätt justerad. Bergatorparen har ett knep med att lysa med ficklampa och titta på röken i "motdragsluckan" för att se om brännaren "går för fett eller för magert". Men mänden pellets som förbrukas på en dag i förhållande till husets storlek, säger inte så mycket om hur bra eller dåligt brännaren är justerad. Det ger en bild över hur mycket energi huset förbrukar just nu.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
JensH
Stor entusiast!

Inlägg av JensH »

En halv pall pellets på lite mindre än en månad är i mitt matematiska huvud cirka 26 säck på 25-30 dagar dvs. ganska exakt 1 säck/dygn vilket väl inte alls är någon konstig förbrukning nu när nätterna börjar bli lite kyliga.
KMP Px-21 2006, Effecta pelletspanna (205L) med 200L expansionskärl 2009, 700 liters antik acktank. 166 m2 1½ tegelvilla med uppvärmd källare 1953. Nyinstallerad Keddykamin i centralt placerad murstock.
Skriv svar