Upprop

VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Upprop

Inlägg av VH Baronen »

Med dagens sura pelletspriser, är det inte dax att fixa en egen konsumentförening för pelletsupphandling,
Motsvarade kundkraft för el? Tillsammans borde vi kunna pressa priserna!
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Upprop

Inlägg av Roli »

Det har varit uppe förut på forumet. Problemet då och troligtvis nu också är att vi är spridda över hela landet och att det inte är någon som vill/orkar dra i det administrativa.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Upprop

Inlägg av bergatorparen »

Frågan är: Vad gör Villaägarna? Borde inte de ta tag i detta och köra kampanj? Eller är de som andra så kallade "intresseorganisationer"? Sitter på staketet och ser på tills de slår rot? Eller är de så involverade i affärslivet som marknadkanal för olika leverantörer att de blivit av med tänderna och tappat bettet? Jag hade ett tag tankar om att gå med, men så tittade jag på hur det låg till: Det var som att komma till en reklambyrå - och då vet man vilka de arbetar åt: De som kan betala dyrt för deras tjänster, och det lär nog inte bli medlemmarna. :(
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Upprop

Inlägg av VH Baronen »

Jag skulle kunna tänka mig att köra det administrativa OM det finns stöd här bland fotfolket
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Upprop

Inlägg av bergatorparen »

Jag stödjer tanken i allra högsta grad.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ola Häggström
Stor entusiast!
Inlägg: 171
Blev medlem: tor 04 sep, 2008 13:04
Ort: Österlen

Re: Upprop

Inlägg av Ola Häggström »

bergatorparen skrev:Frågan är: Vad gör Villaägarna?
Villaägarnas riksförbund har medlemsrabatt hos Stora Enso. Jag vet inte om den är bättre än de 50/pall man får av reklambladen Vi i villa/Villaliv...

Av politiska skäl vill jag inte utgöra ytterligare en person i deras medlemsskara.
Janfire Flex-A -07, TMV Attack 2000 -91, 1 1/2 planshus fr -50, 110kvm radiatorvärmt, 60kvm vattengolvvärme. KW sid 012. 80mm(!) insatsrör.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Upprop

Inlägg av msh16 »

Här är problemen. Så fort det går med vinst för någon ska det betalas skatt verkar det.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... 555a413125
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Upprop

Inlägg av bergatorparen »

Momsskyldighet uppstår om föreningen eller aktionen är direkt part - alltså att pengar går via föreningen eller aktionen. Klarar man däremot att hålla sig utanför det området där pengar byter hand, så är man en intresseorganisation - och då är det en sak mellan organisationens medlemmar och de leverantörer som förbundit sig att ge rabatter till organisationens medlemmar. Det är det som är trickset - att säkerställa att man bara är sändebud och inte direkt part i den ekonomiska delen. Då och endast då kan man slippa den närgångna skattmasen. Man bör dock se till att ha kontakt med jurist, och juristen bör sitta med i förhandlingarna så att allt blir korrekt.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Upprop

Inlägg av danei »

DJag skulle tro att det helt enkelt är där marknadspriset ligger. En tillverkare kursade ju nyligen, det tyder ju på att marginalen inte är orimmligt hög.

Kundkraft är långt ifrån en ideell kundorganisation. Deras är affärside är att förmedla elavtal. En tjänst de inte har just några kostnader för att tillhandahålla hålla.

Ska man kunna pressa priset något är det nog genom ett vanligt sammköp, där man går. Ihop om en full lastbil på en ort. Sist Jag köpte verkade det som att bilen fick köra runt halva Sverige för att leverera. Det var visserligen mitt i sommaren.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Upprop

Inlägg av Vicke912 »

Tror inte heller det finns några marginaler att förhandla om. Priserna från Stora Enso är nog så låga det går att komma för hemkört. Dyrt att frakta och som vi sett på forumet ser en del gökar inte ens till att det finns framkomlig väg.

Sedan skulle det bli en massa gnäll att "jag vill lämna tillbaka pallarna", "den här pelletsen passar inte min brännare".
Man är för snål att skaffa en ordentlig brännare och hålla den intrimmad men billig pellets som passar just den brännaren vill man ha serverat.

Vilken pellets ska upphandlas? Den allra billigaste som innehåller både spån och sintring? Fungerar bra för många eldare men inte för en del.

Enda som skulle fungera vore att "föreningen" tillhandahöll en tillfällig lagringsplats dit man beställde en lastbil pellets och sedan fick folk åka dit och hämta. Palltruck skulle behövas.

Så länge Bauhaus försöker slå Byggmax ut från marknaden, ta deras kunder och bli ensamma kvar så säljer både Bauhaus och Byggmax pellets till förlustpris 37:40 per påse. Det priset kan knappast någon ideell förening komma under.
Nibe City. Eurofire
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Upprop

Inlägg av Icecap »

Vinsten skulle komma enbart om det fanns nog pelletseldare i ett lokalområde så att en fylld lastbil kan komma o ställa lasten ett enda ställe och sedan försvinna igen. En "samling" pelletseldare som sprider sig över t.ex. Värmland ville inte stå sig speciellt bra vid samköp, knäckpunkten är just transporten.

Hade jag plats hade jag sett till att beställa 24t i en leverans (1 lastbilslass) från baltikum, då ville jag ha billig pellets ung. 3 år men då jag bor i villa i staden är det omöjligt helt enkelt.

Allt detta med sintring osv. kan såklart bli ett problem men då jag kör min brännare på låg effekt lär det inte vara et problem värd att prata om.

Kunde man, som intresseförening, garantera en viss omsättning och en viss utspridning under året av inköp skulle man kunde prata om rabatt, en konstant inflöde av pengar ville få de flesta företag att bli glada och det kan vara värd att ge en liten rabatt för detta.

Frågan är inte vad man kan skrapa hem av rabatt, frågan är: varför skulle föreningens medlemmar få rabatt? Vad har medlemmarna att ge för att få den rabatt?
* Köpa hos en tillverkare? Det gör vi ändå, frysa är inget val ju.
* Köpa mängder? Det gör vi ändå.
* Sprida inköp under året? Kanske ett användbart argument faktisk. Kanske en rabatt under sommaren men inte vintern?
* Transport minskas vid att köp samordnas i lokalområdet. Här är det anledning att fundera allvarligt, dock är det tungt att skottkärra hem 4 pallar pellets från stället där de blev ställd av, det rör sig iaf. om 200m och det tar tid.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Upprop

Inlägg av rod02 »

Vad blir priset på ett fullt lastbilslass? Normalpellets, inget udda.

Vicke912: På dig låter det som att man skall stå med mössa i hand och vara glad att man får köpa över huvud taget. Den lev som uppfyller kraven, får nog en stor del av marknaden.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Upprop

Inlägg av bergatorparen »

Ett fullt lass, 42 pallar, kostar kring 88 000 kronor + frakt ca 5000 kronor hos Neova, hos Rindi blir priset 96 490 kronor inklusive frakt, 89 880 kronor hos Stora Enso och 100 590 kronor hos Agrol. Detta är normala priser utan särskilda rabatter rakt från prislistorna.

Det är dessa priser man kan förhandla utifrån. Sedan måste man samarbeta med transportcentralen så att det hela kan lastas om till distributionsbil därför att väldig få människor har egna transportmedel som klarar av de vikter vi talar om här - och där måste ett avtal på plats så att man betalar per hanterad pall så att beställaren kan få rakt besked om vad det kommer kosta inklusive frakt.

Såsom det framträder här och nu verkar det hela bli väldigt mycket jobb, och väldigt små besparingar. Sannolikt skulle det fungera bättre med att man förhandlar fram en rabatt, och att allt i övrigt är som vanligt inklusive logistiken. De flesta bilar som kör ut pellets, kör för flera olika märken samtidigt så att han kanske levererar Stora Enso hos en kund, och Rindi hos en annan och Agrol hos en tredje och så vidare. På så sätt säkerställer man full bil varje tur, och det spar både pengar och miljö. Så mitt råd är: Glöm detta med samköp. Det kostar för mycket i form av planering, ekonomi, logistik och garantiansvar. Förhandla fram en rabatt som utgår till intresseföreningens medlemmar. Man behöver inte göra sig förtjänt till en sådan. Man har n-antal medlemmar. Det är en potential för köp. Det är osäkra tider och det är något alla pelletsproducenter känner av, så de är villiga att göra vad som behövs för att säkra sig ökad kundlojalitet. Stora Enso, till exempel, har ju även ingått avtal med BAXI och Värmebaronen så att de får produktplacering hos dessa företag i kataloger, broschyrer och på mässor och visningar. DET säger lite om hur allvarligt de ser på marknadssituationen idag.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Upprop

Inlägg av nissetib »

Ett fullt lass på en lastbil med släp (24m) blir det 48 pall, om det nu gör någon skillnad. Dvs om pelletsäckarna inte sticker ut mycket utanför en vanlig EUR pall. Då blir det snabbt många mindre än 48 st kanske tom med mindre än 42.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Upprop

Inlägg av bergatorparen »

42 pallar är det antal som anges i prislistorna - troligtvis eftersom pelletspallar varierar i både höjd och bredd beroende på pellarnas skrymdensitet - som varierar lite från en producent till en annan :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar