HÄRLIGT

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

HÄRLIGT

Inlägg av snillet »

Startade upp brännaren för en stund sedan, för första gången sedan 27/3.

Med "prognoser" om mindre sol och lägre temp framöver så får den spetsa i istället för elen.

Med spänning slog jag till styrningen å slog på loggningen i pelconfig.

Brännaren startade fint.

Gick fint.

Värmde fint å stannade fint

:D

Inte illa efter nästan 6 månaders "avställning".
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Fattar inte varför du stängde av den i våras..
Den kunde väl spetsa i istället för el året runt.. :roll:

För pellets är billigare än el o när solen värmer startar ju ändå inte brännaren.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Fundera på

Inlägg av snillet »

Det kan man ju fundera på :-)

Nä, men faktum är att förlusterna blir högre om panna/tank skall vara ihopkopplade över sommaren.

Stänger kulventilerna(vid tanken) när jag stänger brännaren.

Går elpriset upp MER så kanske jag kör brännaren mer.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Professor Kalkyl
Entusiast!
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 14 feb, 2005 14:08
Ort: Småland, Holsbybrunn

Inlägg av Professor Kalkyl »

Plus att man vill hålla tanken så kall som möjligt så solen har något att jobba mot. Själv har jag min elpatron till att starta vid 50 grader. Sen håller den ju toppvattnet i den tempen min brännare värmer ju upp till 90 grader i toppen. Skulle man då köra mot brännaren sommartid blir det ju inte mycket kvar för solen att ladda. Den värmer ju oxå toppen till 90 grader.

Vad jag vill säga är att det blir slöseri att köra pellets och sol sommartid. Det är först när solen inte orkar värma hela tanken som det behövs ett stöd från el. Och då så lite som möjligt. När solen laddar ska den ha så mycket vatten som möjligt att värma. Då behöver man ju inte betala för mer än nöden kräver.

Nu på hösten när man har färre soltimmar och solen står lägre så funkar det dock utmärkt att köra mot pellets. I mitt fall värmer jag övrehalvan av tanken/pannan med pellets. Den undre får solen jobba med. Den laddas ur från botten och upp med 4 vägs shunt, samt dubbla varmvattenslingor. Man sparar alltså in i det längsta på den energi man betalat för. Vissa dygn när det är bra med sol tänder inte brännaren en gång!

Blev ni klokare av det här?
.///M.V.H Mattias ;)
#160m² teglad kåk. Biona i Bio-sol, 8m 125mm pipa. Rökgastemp 130, 13 m² Aquasol! Handölkasset i källaren!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fundera på

Inlägg av André »

snillet skrev:Det kan man ju fundera på :-)

Nä, men faktum är att förlusterna blir högre om panna/tank skall vara ihopkopplade över sommaren.

Stänger kulventilerna(vid tanken) när jag stänger brännaren.
Varför skulle förlusterna bli högre då har du inte kopplat ihop rätt.. :?
Då har du ju dessa förluster även på vintern men du har ju skrivit tidigare att du har så bra självcirkulation från pannan till acken så du inte behöver återvinningskoppel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Professor Kalkyl skrev:Plus att man vill hålla tanken så kall som möjligt så solen har något att jobba mot. Själv har jag min elpatron till att starta vid 50 grader. Sen håller den ju toppvattnet i den tempen min brännare värmer ju upp till 90 grader i toppen. Skulle man då köra mot brännaren sommartid blir det ju inte mycket kvar för solen att ladda. Den värmer ju oxå toppen till 90 grader.
Helt klart ska tank botten va så kall som möjligt..

Jag kan då ladda 1/3 el halv el hela tanken... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Fundera på

Inlägg av snillet »

André skrev:
snillet skrev:Det kan man ju fundera på :-)

Nä, men faktum är att förlusterna blir högre om panna/tank skall vara ihopkopplade över sommaren.

Stänger kulventilerna(vid tanken) när jag stänger brännaren.
Varför skulle förlusterna bli högre då har du inte kopplat ihop rätt.. :?
Då har du ju dessa förluster även på vintern men du har ju skrivit tidigare att du har så bra självcirkulation från pannan till acken så du inte behöver återvinningskoppel..
Nja...alla rör utanför en tank skapar på ett eller annat sätt en viss självcirkulation och därmed förlust. Även isolerade rör.

Precis som professor kalkyl skriver så finns det liten anledning att köra pellets för spetsvärme på sommaren så länge det rör sig om så lågt antal kWh:ar.

I år har jag testat inom vilken period det är rimligt att stänga av pannan, kommit på att det är 1/5 till 1/9 som gäller, under den perioden i år förbrukades det bara 293kWh:ar på elpatronen.

Känns inte meningsfullt att ha igång pannan då.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fundera på

Inlägg av André »

snillet skrev:
I år har jag testat inom vilken period det är rimligt att stänga av pannan, kommit på att det är 1/5 till 1/9 som gäller, under den perioden i år förbrukades det bara 293kWh:ar på elpatronen.

Känns inte meningsfullt att ha igång pannan då.
293 kWh de blir 197 kg pellets för mej.. :wink:

När jag inte körde någon värme gick det 70-75 kg/mån i sommar.. :roll:

Hade acktanken varit riktigt bra isolerad hade det inte gått mer än 50-55 kg/mån.. Då hade du haft en månad gratis med solen då om du betalar 70 öre/kWh för elen.. :roll:

Som det är nu så spar du ca 200:- under dessa fyra månader jämfört med mej..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundera på

Inlägg av Roli »

snillet skrev: I år har jag testat inom vilken period det är rimligt att stänga av pannan, kommit på att det är 1/5 till 1/9 som gäller, under den perioden i år förbrukades det bara 293kWh:ar på elpatronen.

Känns inte meningsfullt att ha igång pannan då.
Mellan 15/5 till 19/9 var min panna avstängd. Under den tiden förbrukade elpatronen 32,4 kWh:ar resterande behov stod solen för.

Till nästa säsong så skall det finnas en energimätare på solfångarens tillopp (har legat på hyllan sedan maj men ej blivit inkopplad :cry: ) och en elmätare för solpumpens förbrukning (drifttagen förra helgen). Då skall det bli intressant att räkna ut "solCOP:et".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Magnus
Entusiast!
Inlägg: 117
Blev medlem: lör 12 feb, 2005 18:50
Ort: Göteborg

Re: Fundera på

Inlägg av Magnus »

André skrev:
293 kWh de blir 197 kg pellets för mej..
Det låter orimligt.
293 kWh på 197 kg pellets blir 1.49 kWh/kg.
Jag räknar med att göra av med 22000 kWh i år. Med 1.49 kWh/kg blir det 14 ton...

Rimligt energiinnehåll på pellets är väl snarare 5 kWh/kg?
Biona 2000 från 2005 / nr 544 i CTC Regent kombipanna (el/ved/olja)
Svanpellets i småsäck
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Fundera på

Inlägg av André »

Magnus skrev:
André skrev:
293 kWh de blir 197 kg pellets för mej..
Det låter orimligt.
293 kWh på 197 kg pellets blir 1.49 kWh/kg.
Jag räknar med att göra av med 22000 kWh i år. Med 1.49 kWh/kg blir det 14 ton...

Rimligt energiinnehåll på pellets är väl snarare 5 kWh/kg?
Jag räknade i kronor inte energi..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Fundera på

Inlägg av snillet »

Roli skrev:
snillet skrev: I år har jag testat inom vilken period det är rimligt att stänga av pannan, kommit på att det är 1/5 till 1/9 som gäller, under den perioden i år förbrukades det bara 293kWh:ar på elpatronen.

Känns inte meningsfullt att ha igång pannan då.
Mellan 15/5 till 19/9 var min panna avstängd. Under den tiden förbrukade elpatronen 32,4 kWh:ar resterande behov stod solen för.

Till nästa säsong så skall det finnas en energimätare på solfångarens tillopp (har legat på hyllan sedan maj men ej blivit inkopplad :cry: ) och en elmätare för solpumpens förbrukning (drifttagen förra helgen). Då skall det bli intressant att räkna ut "solCOP:et".
Det där kan nog stämma.... ca 200kWh av mina 293 kom faktiskt i början/mitten av maj, så kanske mitten på maj till mitten på september är en bättre period.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Fundera på

Inlägg av Roli »

snillet skrev:Det där kan nog stämma.... ca 200kWh av mina 293 kom faktiskt i början/mitten av maj, så kanske mitten på maj till mitten på september är en bättre period.
I allafall som denna sommaren har varit. Nästa år kanske din "lösning" från den 1/5 till 1/9 är det som är "bäst"...

Resultatet blir nog att under ca. 5 månader på året så står solen för "nästan" all uppvärmning av varmvatten, har man igång värmen också så får man stötta med mer el för att få värmen att räcka till fullt ut.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

tendens

Inlägg av snillet »

Jodå.

Men det verkar ju vara en "tendens" de senare åren att försomrarna har lite "skräpväder" iaf i södra sverige.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar