Hur förvara pellets?

olle54
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 22 aug, 2012 21:21

Hur förvara pellets?

Inlägg av olle54 »

Kan man förvara pellets på säck utomhus? Räcker det med att det är under tak och kanske nån sidovägg, typ under en carport. Kommer det att påverka pelletsen på något sätt. Eller är det inomhus som gäller...
(Panna: DIOM DIPLOM CA9 -96, Brännare: BAXI Eurofire 20kw, Dragbegänsare KW Z 150, Enplans hus på 113 kvm från -64, Danfoss ECL 9324 shuntautomatik med utegivare.) Enrörssystem till elementen.
Numera Nibe Split Luftvattenpump. Väntar på vintern.
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av stereotypen »

Vad jag har hört så, är pallen inplastad klara den stå ute OM den ligger under tak eller presenning eller liknande. Lösa säckar skall förvaras inomhus, i torrt förråd.

Detta är mina 2p.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av rod02 »

Presenning skall inte vara bra till tex gräsklippare. Nått med fukten, det blir för tätt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av bergatorparen »

Precis. Man skall använda presenning som skyddar toppen på pallarna, men ändå medger att luft tar sig in och ut ur "paketet". Givetvis är det bästa om man har någon form av förrådsbyggnad dit man kan stoppa in pallarna - om man har råd och utrymme.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Olle45
Pannrumsnisse!
Inlägg: 941
Blev medlem: tis 23 maj, 2006 20:46
Ort: Alingsås
Kontakt:

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Olle45 »

Hej
Angående lagring av pellets
så har jag sett massor med villa ägare som lagar sin pellets vid sidan av sina garage infarter på pall,
Jag vill även minnas att byggmax lagrar sina säkar på pall som är väl inplastade ända tills någon kund behöver några säckar... = lös säckar på pall men under tak.
Det som jag kan tänka mig är att skadade säckar ska omgående inomhus för att säkra att de inte suger
till sig mer fukt än nödvändigt ur omgivningsluften, det är alltså inte bara regn som pellets ska skyddas emot

Det vill säga att hela säckar tål att lagras utomhus och då helst under tak.
Tillverkar rökgasutrustning
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av stereotypen »

Jag skulle inte förvara enstaka säckar ute.
Har märkt att det ibland kan vara små hål i dem och hur skulle det då se ut om de stod ute i fukten.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av bergatorparen »

Alla pelletssäckar har dessa små hål för att gaser som bildas på grund utav biologiska processer skall slippa ut. Jag håller med om att det är så långt från idealiskt som man kan komma att ha pelletspallarna utomhus, men: Jag försökte lagra pelletsen i vedskjulet, men fick även där problem genom att skiftande temperaturer gav rimfrost som sedan tinade upp och sådan gick cykeln vintern genom vilket ledde till att de sista säckarna var förändrade i förhållande till de första. Idealiskt förvar av pellets skulle vara inomhus i ett rum med låg luftfukt och jämn temperatur. Men hur många har ett sådant rum att avse?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2637
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av rod02 »

Jag har hört nått om att flygråttorna(fåglar), Hackat på plastad pellets. Ca 4.5 ton pellets har jag plats med innomhus, bulk? För övrigt är källaren full :oops: .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av VH Baronen »

Jag hade pellets lagrad i garaget ett tag. Mössen vart överlyckliga över att få det varmt och ombonat och de hade jättekul bland påsarna. :twisted:
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Janne.R
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 10 feb, 2004 22:04
Ort: Skärblacka

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Janne.R »

Jag har förvarat pelletspallar ute 5st/år i 10 år med press på toppen, alldrig har det hänt att pelletsen har förstörts.
TMV E20P EcoTec A3
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av brattne »

Pellets är en färskvara och med vetskapen om att säckarna är perforerade för att kunna få ut luften när de paketeras och att pelletsen håller ca 8% när de paketeras får man anta att tiden de exponerats av sommaren o höstens luftfuktighet har gett orsak till en försämrad kvalitet. För de som har pelletskaminer kan det ses med blotta ögat då lågorna blir sega och "oljiga" I brännare märks det oftast inte i förbränningen utan mer i pelletsförrådet såsom driftstopp pga valvningar mm Dessutom brinner vatten dåligt.
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av VH Baronen »

Då borde man ta in kallförvarad pellets in i värmen ett antal timmar/dagar innan det ska eldas precis som med ved?
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av Icecap »

Den information jag har om förvaringen är att obruten & oskadd pall kan stå utomhus i ett år utan problem. Men är det hål på toppskicktet är det dumt och besvärligt.

Baronen: det har väl knappast betydelse om inte du häller en säck direkt i pannan för varje dosering. En säck sprids ju ut över några timmer iaf. och går igenom förråd och skruv så det kan knappast vara behov av "temperering"
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
VH Baronen
Entusiast!
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 13 apr, 2011 11:50
Ort: Västerhaninge

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av VH Baronen »

Pellets som har stått ute i ett år kan väl inte ha samma torrhetsgrad som pellets som står i ett varmt pannrum? här i fjollträsket är det ju nästan alltid 100 procent luftfuktighet året om......
Värmebaronen, Viking Comet och Viking Bio 2005. Trähus 1945 tillbyggd 2005.
160 kvm plus 70 kvm uppvärmd källare. Braskamin - modell äldre.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur förvara pellets?

Inlägg av psau »

Nu kan jag ju bara svara för mig själv!

Jag har senaste åren köpt 4-6 pall på hösten, dessa står på garageuppfarten med en press ovanpå och lite ner på sidorna dock ej helslutande nedåt!

På vintern när det går åt mer pellets låter jag den brutna pallen stå ute under pressen men vår/sommar bär jag in det som är kvar efter vintern.

Jag mäter regelbundet med min Testo och har inte behövt justera om pga längden på lagringen utomhus utan omjustering sker främst vid byte av pelletssort.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar