Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh ?

Skriv svar
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh ?

Inlägg av karaff »

Det finns många olika sätt o jämföra pelletspriser på..

Stör mig mest på "priset per pall si och så", är det 832kg/pall, är det 1000kg/pall ?

Eller om man köper bulk, pris per viktenhet, mer begripligt.

Men det mest universella borde vara, eftersom stor skillnad finns på pellets: pris per energienhet.

Jag är bara hobbyeldare men köper min pellets på jem&fix, det fungerar bra i min brännare, den har högt energinnehåll (5,3kWh/kg) och jag kan köpa en säck eller 2ton precis hur jag vill, bor nära. Betalar ca 2,40 till 2,70kr/kg beroende på dagspris och då vet hur mycket energi jag faktiskt köper, precis som med el.
Sen om någon säger: jag betalade 2000 spänn för en pall istället för 2700 som det kostar på jem&fix, det säger ju ingenting ?

Pris per energiindex borde vara mer intressant ?
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh

Inlägg av Icecap »

"den har högt energinnehåll (5,3kWh/kg)"
Och precis där är orsaken till att det du föreslår inte fungerar...
De pellets har nämligen inte det energiinnehåll! Rent teknisk har de 5,3Wh/g - som alla andra Klass 1 träpellets men då det finns ett lågt vatteninnehåll i dom är de, som alla andra, i verkligheten på 4,8Wh/g.

Så i din jämförelse vill du använda ett felaktigt värde för energiinnehållet men nu, där du bör veta bättre, kan du se att om alla pellets har samma energiinnehåll (vilket är fallet så länge vi pratar Klass 1) är pris/vikt precis lika bra eller hur?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh

Inlägg av karaff »

Så energiinnehållet är precis samma mellan olika typer av pellets per viktenhet oavsett träslag de tillverkas av ?

M a o menar du att 0,5Wh åtgår för att koka bort vatten i varje gram uppeldad pellets ?

Man får bygga en pelletspanna som kondenserar röken så får man ut den energin igen :wink:

Intressant !

Men som sagt, det borde alltid och genomgående prisjämföras per kilo istället för pall osv!
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh

Inlägg av rod02 »

Jämförpris = kr/ton.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh

Inlägg av danei »

Energi per torrvikt är väldigt lika för allt trä. Så kr/ton är en vettig jämförelse. Pris per pall håller jag med om att inte är bra. En pall behöver inte vara lika stor som en annan.
Flexifuel
Fröträd
Inlägg: 68
Blev medlem: tor 10 maj, 2007 13:07

Re: Varför jämför ni inte priser på pellets med SEK per kWh

Inlägg av Flexifuel »

Det effektiva värmevärdet på mer än 5 kwh stämmer. Det intressanta är det nyttiga värmevärdet efter ångbildningsvärmen och askhalten.

En god approximation är W = 5,33-0,06* Fukthalten

I detta fall W = 5.33 -0,06*8 = 4.85 kwh vilket torde stämma väl i de allra flesta fall.

Normalt så är formeln risigare där hänsyn tas till askhalt, torrsubstans, ångbildningsvärmen. Den utgår alltid från att det effektiva värmevärdet som används baseras på torr och askfri substans.
Skriv svar