Problem med inblåsning.

Skriv svar
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Problem med inblåsning.

Inlägg av danei »

Jag har ett bulk förråd. Längd 320cm, Bredd 130cm, höjd 220cm. Problemet är att det inte vill fylla hela vägen in. Jag har en rak bulkanslutning på en långsida nära taket och kortsidan. Därefter följer 50cm 125mm spiro och 2*45° vinkel i samma dimension. Första fyllningen på 3ton funkade bra. Jag fick en fin topp på pelletshögen mitt över matarslangens inlopp, ca 1m från den kortsida jag blåser in från. För att fylla hela vägen in monterade jag en hängränna 125mm*2m lätt sluttande från röret. Nästa fyllning beställde jag 4ton.
Nu kom det åter igen en topp på samma ställe, pelletsen gick in som tur var. Men det går nog in ett ton till om det bara fyller bättre i bortre änden av förrådet.

Är det någon som har erfarenhet av ett likande förråd?
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av Honda »

Anslutningsröret är visst ca 110mm har jag för mig? Så då du fortsätter med 125mm spiro så får du ju lägre hastighet på luften i krokarna. Om förrådet är 3m och pelletarna inte orkar längre än 1m in i förrådet så skulle det kanske vara ide att förlänga röret med en meter efter kroken för att accelerera pelletarna efter kollisionen mot kroken. Och klenare rör, ifall jag minns rätt om bulkanslutningens dimension. Märkligt annars, jag körde länge utan hängränna och högen har alltid bildats från motstående vägg 2,5m från rörmynningen, men jag har ju ingen krok på röret hellet. Och spirorör bromsar ju också då insidan inte är helt slät.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av danei »

Insidan är tämligen slät, det är utsidan som inte är slät. Jag vill ju inte förlänga särskilt mycket för att inte tappa möjligheten att fylla andra änden av förrådet.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av Honda »

Då återstår väl bara att försöka övertyga chaffisen att höja trycket då.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av danei »

En mjukare böj med ett litet tunnare rör skulle nog kunna hjälpa. Jag tänkte mest om det var någon annan som hade en liknande lösning.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av Honda »

Volvoslav har liknande krok på inblåsröret, med film på inblåsningen och allt... http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=39&t=13419, ser ut att fungera fint
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av danei »

Volvoslav har en mjukare och jämnare böj än vad jag har, högen verkar komma lite längre in än hos mig, men det fyller inte hela vägen in i hans föråd heller.
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av Volvoslav »

Jag håller på Hondas teori om att det blir en sänkning av flödet med anledning av den större diametern och att detta skulle kunna vara orsaken till ditt fenomen.
Såvida du inte får ett fenomen att pelletsen studsar tillbaks pga ett för stort flöde. Det blev tvärt emot för mig vid senaste fyllningen och det tror jag beror på detta.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av danei »

Nej det är fullt i rännan en bra bit, då har jag ändå inte som du en ränna som slutar mot väggen utan ca 1m från vägen. Var hittar man en bättre krök till rimlig kostnad?
Volvoslav
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: tis 03 jan, 2012 19:58
Ort: Skaraborg

Re: Probelm med inblåsning.

Inlägg av Volvoslav »

Min krök har hört ihop med en spannmålskross (300:- på en auktion). Den och lite rör blev över då jag lade ner idén med att elda med spannmål.
Rotage i Kvänum http://www.rotageagri.se/produkter/skruv/pafyllnadsroer har nog något som skulle passa.
Panna: CTC 265B -77.
Pelletsbrännare: Viking 9990.
Ackumulatortankar 2x500L.
Bulkförråd 5,9m3.
Varmvatten med värmeväxlare kopplad på tankarna och styrd av flödesvakt(hemmabygge).
Skriv svar