Några frågor

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Några frågor

Inlägg av Stainrod »

Som ny pelletsanläggnings-ägare har jag några frågor. Nu är inte installationen helt färdig än och jag kan fråga installatören när de kommer men jag vill vara lite före :). Det som ska in extra från nu är en draglucka och ett expansionskort i pannan, men det finns lite att fråga om för det:

Thermia Biomatic 20+

1. Just nu är det en rökgastemp på ca 65-70 grader. Nu vet jag inte var det mäter, men är det inte lågt?

2. Jag kan inte justera pelletslager med hjälp av knapparna på pannan. Enligt instruktionsboken ska man trycka på Plus-tecknet, men det fungerar inte. Trycker jag Minus börjar siffrorna att blinka men sedan går det ej att använda Plus för att ställa värdena? Fel?

3. Jag har gjort ett excel-ark för att skriva upp åtgång, prognoser, medelvärden, lager m.m, men är inte helt nöjd. Finns det någon annan som har en tjusig excel-fil som vill dela med sig, inte minst för att få lite idéer.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

1. För låg avgastemp kan jag tänka mej då du bör ha 60 grader (såg att om co´n ligger på 10% så ska de klara sej med 50 grader utan risk för kondens) 50 cm från skostens toppen.. Inte säkert att avgastempen från pannan stämmer riktigt då det kan ha blivit sotavlagringar på givaren.. Sen är det mindre risk för kondens med trång pipa t.ex 90 mm då rökgas hastigheten ökar med mindre avkylning som följd.. Risken blir även mindre med dragluckan då röken blir utspädd med torr luft från pannrumet..
Kan även va att dom startat min effekt läget o effekten där är väldigt lågt ställd..

2. Händer det aldrig nåt då du trycker på + knappen?? Då är det nog något fel på knappen.. :roll:

3. skriver bara upp på en almanacka månads vis vad förbrukningen varit ännu.. Skriver även upp driftstid på brännaren o antal kall/varmstarter då jag mätt upp att det går 2,45 kg/timme nu då jag har brännaren ner ställd till 12 kW.. Då kan man räkna ut rätt exakt vad förbrukningen varit om man inte litar på brännarens siffror..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar