När ska man skifta

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

När ska man skifta

Inlägg av André »

från onoff till underhållsglöd tro.. :roll:

När ska ni andra ändra till underhållsglöd, vid hur många starter/dygn??

Senaste dygnet startade brännaren 3 ggr då det va -3 grader i natt o 1 bad o 2 duschar..

Hoppas inte vintern kommer redan.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Jag tänkte slå över till glödhållning samt minska acckstyrningen till 10° ungefär när jag slår på värme till radiatorkretsen (ja eller min shuntstyrning får sköta detta när den kommer dit.).

Och detta blir när ute tempen ramlar ned till +5° i snitt.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
The Burner
Fröträd
Inlägg: 98
Blev medlem: mån 06 jun, 2005 20:49

Inlägg av The Burner »

Jag frågar samma som André! När ändrar ni? Hur har ni inställt annars?
Förstår att det skiljer lite beroende på vad man har- acktank etc.
Men, finns det nån hyfsad grundinställning på glödhållningstid, ackstyrningen(antal grader), brytning av kurvor mm. som är gångbar?
The sky isn´t the limit- ground is
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

The Burner skrev:Jag frågar samma som André! När ändrar ni? Hur har ni inställt annars?
Förstår att det skiljer lite beroende på vad man har- acktank etc.
Men, finns det nån hyfsad grundinställning på glödhållningstid, ackstyrningen(antal grader), brytning av kurvor mm. som är gångbar?
Glödhållningstiden är 60 min standard så de är nog lämpligt.. Blir nog inte så bra om man har för lång tid så det hinner slockna.. :wink:

20-25 graders diff kan nog va lämpligt på biomatic 20+ t.ex 60-80 el 55-80 grader.. Då är det ca 3,3-4,1 kWh lagrad i pannvattnet (140 liter) "normalvillan" räknar dom att det går ca 3 kW/h för värme vid 0 gradigt ute..

Det är bra om man kan hålla så låg temp som möjligt på pannan så 80 grader som stopptemp är nog lämpligt.. Start tempen måste då va så pass hög att det inte blir slut vv innan brännare kommit igång ordentligt..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

MAP kurvor så har jag inte detta iom att jag har en gammal panna.
Fast min shuntstyrning pyttsar ut så kretsen är 25° vid ute temp 15° och vid noll i utre temp skulle jag gissa ca 35-40°
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Patrik skrev:MAP kurvor så har jag inte detta iom att jag har en gammal panna.
Fast min shuntstyrning pyttsar ut så kretsen är 25° vid ute temp 15° och vid noll i utre temp skulle jag gissa ca 35-40°
Inte här heller.. Jag har ställt innegivaren på 21 grader sen hålls den tempen.. 8) Inga kurvor här inte.. :wink:

Men bequemen 15D (brännaren) är förbered för shuntstyrning så då blir det som en biomatic 20+ om man vill..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar