Nybörjarfrågor... vilken panna osv.

Skriv svar
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Nybörjarfrågor... vilken panna osv.

Inlägg av Becker »

Hej alla pelletseldare!
Tack för ett mycket bra forum! Jag har på kort tid lärt mig mycket.
Hoppas att ni orkar med mina nybörjarfrågor
Jag och min sambo ska precis flytta in i ett hus som är byggt 1929, och som idag värms med en oljeeldad Skoglund o Ohlsson ifrån –66. Sotaren tycker att pannan ”ser fin ut”… men den är ju ändå 40 år(!), och vatten delen i pannan är ju svår att veta hur länge den håller. Så vi tänker byta till en modern pelletspanna, med bulkförråd.

Hur omfattande är det att byta panna – vintern kommer ju snart! Ska vi vänta till i vår med pannbytet? Eller är det så pass ”enkelt” och snabbt gjort att vi lika väl kan göra det nu?

Eller ska vi nöja oss med att köpa pelletsbrännaren nu, och göra pannbytet i vår?

Gör man bort sig om man köper Thermias lösa brännare och sätter i den i deras panna, istället för att köpa Biomatic 20+, med allt i ett?

Vad tror ni om den ”nya” Combifire (Janfires No Hands), med 150 liters vatten volym och 11 meter slinga för varmvattnet jämfört med Biomaticen?

Hur skulle det funka med Thermias BeQuem brännare i Combifire?

Någon som har erfarenheter ifrån Baxi Multiheat??

Skorstenen är i tegel och är 10 meter hög, kommer vi att få problem med kondens? Räcker det med en dragstabilisator för att vädra ur skorstenen?

Hur mycket kallare blir det i pannrummet? Ska man komplettera med element?

Varmvatten behovet kommer inte att vara så stort, vi är två i hushållet och det kommer endast att finnas ett ”vanligt” badkar som kommer att användas någon gång ibland. Men vi vill ju gärna att varmvattnet ska räcka till även om vi har några personer på besök, trist om främmandet ska behöva duscha kallt! :oops:

Som ni ser så lutar det åt Thermia Biomatic eller Vedsol Combifire, finns det fler intressanta pannor som jag har missat?? Econom pannan verkar intressant, men jag tror inte att vi vill ha en ac.tank.

Mycket text och många frågor!
Tack till er som läst så här långt!

Fredrik
Blivande pelletseldare.
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Tyck känner bättre att investering allt på en gång.
Det borde vara bra med inbygg varmvattenberedare i panna, de andra såsom varmväxlare eller sling är lite sämre om man använder mycket på en gång. Medan det ska nog inte vara problem. idag borde de ny modern har en s.k. temp. givare som kan reagera och sätt fart på brännare innan vatten blir kylar sig.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

manin skrev: idag borde de ny modern har en s.k. temp. givare som kan reagera och sätt fart på brännare innan vatten blir kylar sig.
Det är väl bara värmebaronens vikingbio som har den funktionen ?
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Byt allt nu i höst de vinner du nog ett par ton pellets genom bättre verkningsgrad.. Ut med den gammla pannan o in med den nya ska va gjort på en dag.. 8)
Mitt pann byte o flyttning av rör till acktank mm tog 13 timmar.. Rörkrökarn sa att de va synd att de inte va bara pannan för då hade han fixat allt med lite hjälp av mej på ca 6 tim..

Visst funkar bequem med combifire.. Bequems testvärden är mot just combifire.. Här finns test med bequem/combifire http://www.afabinfo.com/pdf_doc/rapport ... ni2004.pdf

Combifire är samma panna istort som janfire nh..

Det som jag tyckte va lite synd på janfire nh som är en väldigt fin panna/brännare är att start/stopp tempen bara går justera upp till 15 grader.. På vintern är det ok men om man bara kör vv så skulle det varit 40 graders justeringsmån.. :wink: Men det kanske kommer..
Biomatic har nog bättre vv kapacitet än combifire/janfire nh.. Rätt säker..
Fick lite svävande svar om detta på nolia... Dom sa bara att bara pannan är på 80 grader så ska det nog gå bra att spola upp ett bad..

Det kommer bli kallare i pannrumet med ny panna men inga extra radiatorer ska behövas...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

manin skrev:Tyck känner bättre att investering allt på en gång.
Det borde vara bra med inbygg varmvattenberedare i panna, de andra såsom varmväxlare eller sling är lite sämre om man använder mycket på en gång. Medan det ska nog inte vara problem.
Jag kan intyga att varmvattnet inte är något problem med Biomatic 20+ seanst i förra veckan som en 30-minuters dusch avslutades med ett bad i vår bubbelbalja. Det fanns vatten så det räckte och blev över :D
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

snillet skrev:
manin skrev: idag borde de ny modern har en s.k. temp. givare som kan reagera och sätt fart på brännare innan vatten blir kylar sig.
Det är väl bara värmebaronens vikingbio som har den funktionen ?
Ja det har Vikingbio som funger för de som är plattvarmväxlare.
Men det jag trodde att det borde andra märke har väl det nyast modern oxå eller inte än?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Tackar för svaren!

Thermias vv-produktion känns ju trygg :lol:

Hur stort problem har ni med kondens i skorstenen? Hjälper det med en dragstabilisator, eller måste jag i med ett rör / slang i skorstenen?

Jag vet inte vad det är för area i rökgången men den är 10 meter hög.

/Fredrik
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Becker skrev: Thermias vv-produktion känns ju trygg :lol:

Hur stort problem har ni med kondens i skorstenen? Hjälper det med en dragstabilisator, eller måste jag i med ett rör / slang i skorstenen?

Jag vet inte vad det är för area i rökgången men den är 10 meter hög.

/Fredrik
Thermian är fin jepp.. :wink:

Har inte sett om någon med stora kondens problem.. Men med motdragslucka så ska det nog gå bra.. Frågan är bara vad diametern på skosten är men de ska inte spela så stor roll då den är 10 meter så kommer nog motdragsluckan stå öpen hela tiden o ventilera/torka skosten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Inlägg av Becker »

Andre, du skrev att janfire endast har 15 grader i mellan start och stopp. När jag pratade med Thermias installatör så sa han att Biomaticens brännare startar när vattnet har sjunkit 7 (!) grader under "börvärdet"....
Innebär detta Biomaticen endast har 7 grader mellan start och stopp, eller går detta att justera??

Snart får vi flytta in i huset, och kan börja "bjuda hem" installatörerna, för att få in offertförslag :D

/Fredrik
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Becker skrev:Andre, du skrev att janfire endast har 15 grader i mellan start och stopp. När jag pratade med Thermias installatör så sa han att Biomaticens brännare startar när vattnet har sjunkit 7 (!) grader under "börvärdet"....
Innebär detta Biomaticen endast har 7 grader mellan start och stopp, eller går detta att justera??

Snart får vi flytta in i huset, och kan börja "bjuda hem" installatörerna, för att få in offertförslag :D

/Fredrik
Trodde flexa-a hade mindre än 10.
Dock så har biomatick ställbar hystress om man aktiverar ack styrningen (kräver nya processorn), std inställning annars är som du säger 7 grader
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Som Patrik skriver så har/hade bequem/biomatic 20 7 grader hystres... Har den inte nya programvaran så skaffar man den för 385:- o den är lätt att montera själv..

Janfire nh är det som har max 15 graders ställbar start/stopp temp o de va väl den som va intressant.. :wink: Varför den bara har 15 grader fick jag inget bra svar på.. Med bara 15 grader så behöver brännaren starta minst 2 ggr/dygn när man bara kör för vv på sommaren.. Hade det gått ställa 40 grader borde den klarat sej med en start.. Särskilt då dom rekomenderade att köra hela året med pellets... :?
De va på nolia dom sa så..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

ändra på...

Inlägg av snillet »

Det där låter som något som går att få ändrat på om man skriker lite.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: ändra på...

Inlägg av André »

snillet skrev:Det där låter som något som går att få ändrat på om man skriker lite.
De tycker jag oxå.. Men dom förstod inte vad det skulle va bra för så jag nämnde om du har solfångare o acktank så vill man köra med mer än 15 grader... IDIOT sa dom nästan för sol va inte lönsamt.. Så då kontrade jag med att det finns ju ved eldare med acktank oxå som vill få det bekvämare utan att behöva byta hela anläggningen o då lät de lte som att vi får se vad som händer.. Så det kanske kommer.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar