Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla och ett gott slut.....
Jag blir lika förvånad varje gång jag beställer ny pellets att kvaliteten varierar så enormt mycket som den gör. Mogna brancher, och det får man ju säga att pelletsbranchen är nu, brukar hitta sin styrning över tiden och hitta optimala processparametrar som inte ger denna enorma kvalitetsvariation, som man har på pellets. Jag har stor och bred erfarenhet av detta via mitt jobb, så jag vet att det går även på processer med stor variation på inmatningens kvalitet. Jag har de senaste åren använt SE som levereras från Landskrona, där den siktas innan den kör ut i bulk. Näst sista leveransen var enormt fin inget smul och pelletsen var stenhård med många mörkbruna "brända" pelletsbitar. Förbränningen var perfekt ingen koksbildning på rosterplåten och nästan ingen rengöring av den vid uraskning. Senaste leveransen från SE och från Landskrona var en kort, ljus, mjuk pellets (påminner om Laxå) som har mer smul och som på kort tid sätter igen lufthålen i rosterplåten. På ett par dagar, så har man fyra fem cm koksbildning och därmed en fett sotande förbränning. Jag har nu under en månad försökt justera processen, men det hjälper ju inte då förbränningen störs av igensatta lufthål. Förbränningen är ju perfekt vid rengjord rosterplåt, för att sedan försämras för varje kilo pellets som förbränns. Normalt askar jag ut vid 250 kilo förbränd pellets. Övervakar driftstiden på matarskruven från förrådet. Den ger 240 kilo per gångtimma. Någon som känner igen sig och som också undrar...tankarna har slagit mig att pelletsen inte kommer från samma process. Leveranserna till Landskrona sker med båt......!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av xdigger »

Tjena!
Jag är inget expert men en fundering som jag har.

Pellets är ju en restprodukt och därför borde innehållet variera ganska kraftigt, vore det så att kvalitén inte varierade så vore det konstigt i alla fall i min värld, om det vore så att pellets inte var restprodukt så skulle jag köpa att dom skulle hålla väldigt jämn kvalité.


Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Det är variationer, och sedan finns det Variationer. Att pellets kan variera innanför vissa parametrar, måste man acceptera, men när variationerna blir så uttalade att man skulle tro pelletsen kom från en annan planet, då finns det skäl att bli fundersam. Det finns bara en förklaring: Stora Enso klarar inte att förse sina pelletsfabriker med tillräckligt med egna spillprodukter, så de tvingas köpa in dels färdig pellets och dels råvara från andra delar av världen: USA, Kanada, Ryssland och Baltikum som alla har överskott på råvara. USA' s skogsindustri sliter i uppförsbacke ända sedan bostadsbubblan brast, Kanada har det inte lättare och i Ryssland och på Baltikum är man beroende av export eftersom man inte har en tillräcklig hemmamarknad. Detta är i varje fall såsom jag har förstått att det ser ut. Jag kör Neova, och den brukar vara jämn och fin, men man kan även få pellets därifrån som är ytterst variabel med några småkorta och många långa som blyertspennor. Så även om det är tal om avfallsprodukt så är variationerna ofta väl stora. Och utrustningen tar stryk av det.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1083
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av nyman »

Ulf Rasmusson skrev:Hej Alla och ett gott slut.....
Jag blir lika förvånad varje gång jag beställer ny pellets att kvaliteten varierar så enormt mycket som den gör. Mogna brancher, och det får man ju säga att pelletsbranchen är nu, brukar hitta sin styrning över tiden och hitta optimala processparametrar som inte ger denna enorma kvalitetsvariation, som man har på pellets.från samma process.
Varför hålla fast vid "stenåldersbrännare" som inte klarar att förbränna vanlig pellets och sedan klaga.
Gör ju bara pellets dyrare för oss alla.
Att en del brännartillverkare inte hade hittat sin styrning och optimerat processparametrarna långt bak i urtiden är förståeligt. Att en del brännartillverkare trots många år inte fått sina saker att fungera är däremot beklagligt.

Jag vill bara ha billig pellets om det ska bli lönsamt.
Köp dyr Agrol om brännaren inte fungerar och byt inte sort är mitt tips.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Om jag inte tänkte ekonomi, skulle jag kört på elpatronerna. Därför "stenåldersbrännare".
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Icecap »

Ett intressant ämne - och för mig ganska konstigt.

Förstå mig rätt: olja är en så homogen produkt att det fungerar oavsett vilket företag man köper det ifrån.
Pellets är inte lika homogen!

Denna brist på homogenitet betyder egentligen bara att det är densiteten som varierar, något som är synnerligt välkänd. Detta betyder i sin tur att man måste kunde justera brännaren så att doseringen anpassas till pelletsen värden.

De tecken på "fel" som beskrivs uppkommer pga. fel justering och är det så att lufthålen täpps igen kan det bara vara så att brännaren är felkonstruerat. Är det en felkonstruktion hjälper det inte att klaga, då måste det ändras något.

En Flex-A är ju inte en ny konstruktion, en 05'a är dock definitivt så pass mogen att barnsjukdomarna är avklarat, alltså kvarstår dålig justering som felorsak.

Och ja, en Flex-A med gammal styrlåda är verkligen inte enkel att ändra dosering på samt att återställa, det är potentiometer som gäller och det är ju intressant att få till rätt i alla lägen.

Så ta inte illa upp men denna klagan ser jag mest som ett "jag kan inte justera min brännare rätt, alltså måste det vara något fel på pelletsen"-inlägg.

Jag påstår inte att TS är så dum att h*n inte kan justera rätt, däremot är snart sagt alla de gamla system svåra att få rätt, helt enkelt för att justeringen är för grov eller besvärlig att ställa exakt.

Och där är det så! Gilla läget eller byt brännare!

Jag har testat alla konstiga typer pellets jag har kunnat få fatt på, långt innan jag fik lambdastyrning kunde jag enkelt, vid att justera densitetens värde, få brännaren att köra riktigt bra, oavsett vilken pellets jag petade i.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Eldvin »

Skulle nog valt ett annat fabrikat än SE. Har skälv märkt denna skillnad.Sen är som sagt brännarna olika.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Detta med "stenåldersbrännare" vs pellets kvalitet är lite intressant eftersom man skulle tro att dessa Fred Flinta brännare skulle kunna hantera dålig pelletskvalitet bättre än de mer moderna eftersom pellets kvaliteten var avsevärt mer variabel för 10 - 15 år sedan än idag - OM man skall tro det som skrivits under denna tiden i media och här.

Den bästa pelletsen jag har kört, är lyssna och häpna: VIDA. Den hade förvisso väldigt låg densitet så påsarna var stora och det rymdes inte det vanliga dussinet i MAFA'n men förbrännings kvaliteten var kanonfin och de tände snabbt. Tyvärr har inte pelletsguben fått tag på mer. Sanningen att säga: Jag har inte varit missnöjd med någon pellets jag köpt. Alla har de fungerat bra, men några bättre än andra. Skall man ha pellets av jämn kvalitet så är det LAXÅ, NEOVA och AGROL som gäller av de som jag har provat över tid. Jag har även provat SE, och även denna pellets fick jag fina resultat med - men som sagt: Den är mer variabel i densitet och sannolikt även fördelning av träsorter än andra. Gran och tall har olika egenskaper så det är inte helt likgiltigt vilka proportionerna mellan dem är.

Summa summarum: Om man justerar in brännaren så bra som det går, och ser till att man har samma pelletssort så det räcker ut säsongen, så skall det inte behöva bli problem. Sätter hålen igen sig, så kör man antingen för fett eller också är pelletsen spånig. Men vi måste börja bli som folk var förr: Räkna med att saker behöver underhåll. Vi har blivit så vana vid att saker sköter sig själv, att det att behöva göra underhåll känns som att ha halkat tillbaka till en sedan länge svunnen tid.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av xdigger »

Jag anser i alla fall att hela grejen med pellets är just att elda restprodukter som därigenom är olika från gång till gång beroende på vilka råvaror som finns tillgängliga alltså är det svårt att få optimal förbränning utan att ha lamdasond för då borde man kunna få lite bättre effektivitet.

Så jag tror att om man inte kan "leva" med detta så kanske man ska köra olja/el eller nån form av värmepump. Så uppfattar jag dock inte TS snarare ett konstaterande att kvalitén är ojämn, jag tar för givet att kvalitén kommer variera från gång till gång om man inte köper sånt som är malt för att bli just pellets för då borde man kunna ställa större krav, men då borde priset bli mycket högre på den pelletsen och jag föredrar billiga priser mot det besväret som det innebär.

Min far har kört både Ecotec och nu har han en PX22.a och han har inte haft nåt större bekymmer mer än att det blir mer eller mindre aska beroende på vilken pellets han kör.


Gott nytt år!

Mvh Kim
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Nån som mätt hur (o)exakt matningen är? Min gissning är att det varierar stort.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej Alla och Ett Gott Nytt År till er alla....
Då man får sintring och koksbildning, så är det ämne i pelletsen som ställer till det. Och mitt inlägg var meningen att peka på att pelletsen inte kom från samma ställe, utan kan vara en importpellets med helt andra egenskaper på råvaran. Landskrona är ju en hamnstad. Processen att tillverka var ju helt annan. Från att ha varit hårt pressad nästan bränd pellets till lös ljusgul kort pellets. Två ytterligheter. Så stor variation kan det inte vara i tillverkningsprocessen. Jag har jobbat med Flex-a så länge att jag kan ställa in brännaren bra, men det hjälper inte mot sintring och koksbildning, som kommer då och då med med viss pellets och där grundorsaken ligger i pelletsen. Jag har gjort många tester och gått över till säckpellets av annan tillverkare, för att se skillnaden och problemet har försvunnit. Lambdastyrning kan jag inte se skulle ta bort problemet med föroreningar i pelletsen, men en automaturaskning kan ju dölja problemet då föroreningarna dras undan kontinuerligt och inte tillåts bygga på. Kanske tar uraskningsutrustningen stryk istället. Att pellets skulle behöva tillverkas av en odefinierad råvara kan jag inte hålla med om då den kommer från sågspån och hyvelspån från sågverk och snickerifabriker. Den finfördelas sedan till fina partiklar och blandas och homigeniseras i processtegen innan pressningen, så det finns bra förutsättningar att få en jämn pelletskvalitet från samma tillverkare, men om tillverkarna tar hjälp av andra för att hålla volymerna ja då kan man ju få vad som helst och den stora variationen är där.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jag vill gärna förtydliga att underhåll är en del i pelletseldningen och lite av charmen med det hela. Är man van vid att aska ur en köksspis varje morgon och starta upp eldningen, så är eldning med pellets rena drömmen. Att skälla på en teknik som kräver fingertoppskänsla och förståelse för processen är fel. Ett mätvärde blir inte bättre för det har tre decimaler och är digitalt. Om inte eldaren förstår och kan läsa av processen, så blir inte resultatet bättre, utan man lurar sig att tro det. Pelletsförbränning är ingen stabil homogen process utan varierar med tillförd bränslekvalitet och över själva förbränningscykeln. Att övervaka askans färg, rökens färg ur skorstenen, sottalet, rökgastemperaturen mm ger en förståelse för processen som sedan kan återkopplas till inställningarna på brännaren. Vill man sedan verifiera detta med digitala mätinstrument, så är det helt ok, men kräver instrument som arbetar på rätt sätt och är kalibrerade för att det hela skall bli till någon nytta.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av protoflax »

Finns det billigare importpellets någonstans idag än Byggmax 37:40 per påse?
Det är dumt att betala för mycket men hittar inget pris som är lägre.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hur är din erfarenhet av Bauhauspellets?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jallajalla »

-Stenåldersbrännare- eller vad ni vill kalla er anläggning för, men jag är totalt besviken när inte ens pelletsen vill rasa i bulkförrådet. Detta p.g.a. stor andel -finfraktion-
Inte bara att man ständigt får peta i ett 4 tons bulkförråd, matarskruven får jobba som en häst med all smul.
Detta är smulpellets ifrån Malmbäck-fabriken (Agrol), där de vägrar sikta innan bulk-leverans.
Trött blir man. //Elsa
Skriv svar