Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av André »

Jakob skrev:Det är inte sant att pellets från släpet måste blåsas om. Ofta så lossar man direkt från släpet hos de kunder där det går att komma till med bil + släp. Sen kör man de kunder som det är trångt hos med bilen.

mvh
Därför ska man upplysa när man beställer om det går köra med släp till huset
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Pratade med chaffören senast han var här och hans dag var en ca 40-mils runda för att tömma bil och släp och då kan det bli så att man måste blåsa om pelletsen, för att kunna leverera till alla villakunder där man normalt inte kan köra in med 18 meters ekipage. Någon nämnde växelflak och det verkar ju bättre. Jag har varit sist på distributionsrundan många gånger och då har bottensatsen hamnat hos mig och det har varit enormt med spån.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Stegatorparn »

Har nu kört i 14 dagar efter min första bulkfyllning från SE.
Jag kan konstatera att pelletsen dammar lika mycket som min senaste leverans säckar från SE.
Märker det på doseringsskruven som har ett litet luftningshål där dammet samlas.

Bild

Dammet måste bildas när pelletsen bearbetas av skruvarna, för det förekommer bara i doserskruven och fallröret. Smulet i förrådets utmatningslåda är betydligt grövre.
Någon mer med Ulmaskruv som märkt detta fenomen med annan pellets?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Mjöl och damm hör också till SE denna vinter. Förra vintern var pelletsen betydligt hårdare nästan bränd och blank på ytan. Den typ av pellets har mycket högre nötningsbeständighet och ger inte mjöl och smul.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Jakob »

Stegetorparn:

Det finns inget lufthål? Menar du inte det gängade hålet där det ska sittta en skruv som fixerar motorns position på själva skruvröret? Verkar ju skumt/dumt att ha ett hål i skruven??

Avseende SE så var det mycket kritvitt mjöl sist jag fick SE-pellets i somras. Men jag har fortfarande aldrig haft problem - allt tuggas upp och brinner och försvinner...

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Stegatorparn »

Då har dom vänt röret fel i monteringen, för jag har inget hål för motorns fixering.
Ska plugga hålet med någon skruv eller nit.
Jag har inget problem med dammet. Lägger sig lite i fallslangen bara.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar