Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Skriv svar
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Varianten där stoppblecket är rörligt med spak lockar. Nu när kakan växer fortare än askan i brännkammaren. Funderar på vad som kan vara i vägen om man skall borra tvärs igenom brännaren.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Jakob »

Även jag håller med msh16 här till vissa delar: Tryckluftsotning funkar.

Resten av det politiskt färgade dravlet förstår jag inte vad det har med pelletskvalitet att göra.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Först en reflektion angående den sk kakan. Jag har fått ca 20 leveranser av pellets á 3 ton. Tre har gett dessa problem. En med stenhård sintring och två med mjuk kaka som sätter igen lufthålen och förstör förbräningen. Tycker detta talar sitt klara språk att det är pelletsen som bär på problemet.

Någon som har funderat på att sota skorstenen med ljud? Tänkte en siren som räddningstjänsten har för flyglarm, som man sätter nere i skorstenen och sedan skicka iväg en superljudvåg genom skorstenen som är 10 meter lång. Borde göra att den flyktiga flygaska släppte och ramlade ner. Vad tror ni? Någon som provat.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

DET skulle nog jag avstå från av hänsyn till grannsämjan :lol: . Ultra eller infraljud däremot skulle jag kunna tänka mig skulle kunna lösa problemet - eller en brännare som askar ur sig själv efter varje körning som ju är en lösning allt fler brännarproducenter numera erbjuder. Sedan finns det ju andra lösningar än pellets - men från vad jag läste på byggahus.se här om dagen så tappar värmepumparna i terräng något så in i Norden - och enligt artikeln, så tror man det beror på mindre nyproduktion och sämre ekonomiska tider som gör folk mindre benägna att byta. Det gör att min misstanke återkommer om upphovet till de pelletsproblem som en del rapporterar, men som Icecap och flera avfärdar som konspirationsteori: Är tiderna sämre, så använder man vad man har hellre än att slå ut med armarna och säga: Slutsåld! Sedan finns det de som raljerar över att de hellre köper billig pellets på Byggmax än dyr NEOVA och AGROL pellets - det är bra för dem det, men här jag bor finns inte den möjligheten. Jag slutar aldrig förvåna mig över folk - och just därför inser jag att en del konspirationsteorier faktiskt kan stämma och vilken underbar möjlighet det ger: Man kan bedriva oegentligheter rakt för näsan på folk och de bara avfärdar det som konspirationsteori :lol:
Det är kanske den mest matnyttiga information jag någonsin fått här inne. Nu vet jag att jag kan få med mig likasinnade och starta en konspiration och på så sätt få det bättre - och ingen kommer vilja tro på det. Enastående :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av msh16 »

Var inte menat som någon raljering att köpa billig pellets på Byggmax. Finns det inte sådant tillfälle i närheten är det synd och då har man själv tur. Så då är i stort sett alla pelletssorter man kan få hemkörda numera dåliga, också SE?

Om pellets kunde få testas på ett oberoende institut så att det verkliga innehållet (både före och efter förbränning) hos olika pelletssorter listades blev det en valfrihet hos kunderna i stället för att alltid vara hänvisad till grisen i säcken.
Konstaterandet att konsumentverket inte fick fortsätta med sina högklassiga oberoende tester tog visst hus i helvete hos någon politisk extremist men det skiter jag ärligt talat tunnt i.
Testverksamheten verkar ha klarat sig kvar i danmark men vet inte om man testar just pellets där.
Skulle vara intressant att se hur den svenska gran och tall pelletsen klarade sig i en test när det gäller förbränningsegenskaper gentemot den polska Barlinek pellets av lövträ som är vanlig i danmark.
Jem o Fix sålde Barlinek ett tag i Skåne men ingen har berättat hur det fungerade.

Tror inte förbränningsegenskaperna blir sämre vid inblandning av lövträ. Byggavfall har nämnts som tillsats för att dryga ut. Men klarar flisverktygen en massa spik och cementrester i råvaran?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
brattne
Stor entusiast!
Inlägg: 196
Blev medlem: tis 01 mar, 2011 19:20
Kontakt:

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av brattne »

Att pellets håller en jämn kvalitet är det väl ingen som fortfarande tror, men hur ofta orsakar variationerna driftstopp. Visst orsakar fuktskadad pellets tom valvningar i både extern o internförrådet på A4 o bioline så inte ens de är okänsliga. För de som eldar i pelletkaminer får en helt annan inblick i hur pelletsen förbränns vilket är betydligt svårare för de som har pannor. En säck pellets kan skicka lågorna i taket på kaminen medans nästa säck knappt visar lågor ovanför brännkoppen. Visst är det gjort på en grisblink att justera detta men hur många gör det? Har 2 st pellx, 1 st m:t vernon + en caminetti montegrappa pelletkamin som i stort sett brinner alltid under vintern och har ofta jämfört hur de uppfört sig med pellets från samma säck vilket övertygat mig om att pellets långtifrån borde få klassificeras inom ett enhetligt kvalitetsbegrepp. Detta är betydligt värre.Variationerna finns inom alla de 7-8 fabrikat som jag provat så det förefaller att variationer får vi leva med. Hade varje påse eller säck pellets varit lika varje gång vi köper den hade naturligtvis kravet på underhåll o lambdastyrning ,för att erhålla en bekväm o ekonomisk eldning, varit betydligt mindre
210 kvm boyta + 800 kvm biyta,24 kvm Lesol, classic kökspanna, thermia modul 12, vattenmantlad pelletskamin, kakelugn, p-kamin M:t Vernon, P-kamin caminetti montegrappa, Pellx K6, ULMA varmluftspanna, Tulikivi, 2 st contura braskamin,Morsö gjutjärnskamin.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av danei »

bergatorparen skrev:Det är kanske den mest matnyttiga information jag någonsin fått här inne. Nu vet jag att jag kan få med mig likasinnade och starta en konspiration och på så sätt få det bättre - och ingen kommer vilja tro på det. Enastående :lol:
Du har snarare visat att det finns folk som tror på vilka galenheter som helst.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Ja, det ser man på dig det :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Blir det mer skit i röret om brännaren går fett? I så fall e problemet mitt. Inga driftstopp. Kanske höjd förbrukning.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av bergatorparen »

Går den bara aningen för fett blir det bara en aning mera beläggning i röret, men samtidigt skonar den lägre temperaturen röret. Det är därför jag råder folk att sikta på sottal 2 eller 3. Merförbrukning av pellets blir det på båda sidor om lagom eftersom för mager förbränning även det förslösar bränsle. Som alltid är lagom bäst, medan aningen fett är näst bäst :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Satt och läste gamla trådar från bla 2010 "Ni som kör med Stora Enso Pellets" Den kära kakan fanns även då och även hos de mer avancerade brännarna! Debatten var hög då angående magnetiskt material i askan. Håller med en låg termisk belastning på brännaren och ett sottal på 1-2 spar brännaren och ger längre gångtider vilket är bra för verkningsgraden.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Kakan växer mer än dubbelt så fort nu :-( .
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av Ulf Rasmusson »

rod02 vilken pellets använder du?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
jallajalla
Gallringsobjekt
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 23:30

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av jallajalla »

Jag tog upp ett bekymmer tidigare i tråden, kände mig avfärdad med felaktigt bulkförråd. Skitsnack.
Mitt bulkförråd har fungerat i 8 år nu , felfritt. Nu dras jag med malmbäckspellets. urk
Skruvproblem uppstår dessutom mellan ett mafa-veckoförråd i plåt och brännare. Alltså jag matar ifrån bulkförråd till ett mafa veckoförråd.
Allt smul påverkar matarskruven negativt till brännaren. Ojämn påmatning, ibland längre uppehåll.
Eldavbrott 3 gånger i år är något nytt jag problem som uppstått p.g.a. av detta.
Varför skall bulkköpare få sämre vara än säckkunder. ?
Säckkunder får alltid sin vara siktad.

När bulken är tom, blir det fjärrvärme. Trött på kartellen pelletsleverantörer.. med smulpellets :(
// Elsa
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll

Inlägg av rod02 »

Just nu är det stora enso här.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar