Driftstopp pga nivågivare

Skriv svar
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Driftstopp pga nivågivare

Inlägg av Jakob »

Ohoj!

Mitt första oplanerade driftstopp inföll här om dan.

Orsak var pelletsbrist. Tyckde detta var skumt eftersom jag har ca 500kg kvar i förrådet.

Det visade sig att nivågivaren i Ulmas doserskruv trodde det var fullt och därför inte körde
externskruven. Problemet var ju bara att det inte alls var fullt i doserlådan - utan tomt.

Exakt vad som var fel vet jag inte - jag körde ner en pinne och grottade lite runt givaren och
så funkade allt igen. Kan det kanske ha legat en pellet på den stångformade givaren? Jag
har rejält med spån just nu pga att jag är i slutet av bulklasset - kan spån påverka?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Driftstopp pga nivågivare

Inlägg av Icecap »

Då jag inte vet vilken typ den givare är kommer jag att tipsa om en generell sak:
OM givaren är en "kapacitiv givare" (EXEMPEL) kan den behöva justeras.

Exakt var justeringsskruven är beror på fabrikat & modell men SÄTTET är som följer:
* Rensa kring givaren, minst 10cm plats åt alla håll från givaren till närmsta pellets.
* Hitta en "lång" pellets och lägg den på tvären över sensorändan av sensorn så att den balanserar.
* Justera känsligheten så att sensorns indikatorlampa precis släcker - eller vad den gör för att indikera "tomt".

Klart.

Om det är en optisk sensor brukar det orsakas av damm och skit som regelbundet ska rensas bort.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Driftstopp pga nivågivare

Inlägg av Jakob »

Hej!

Givaren kommer från IFM och är vad jag kan se kapacitativ.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar