Ventilation

Skriv svar
snurbo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 jan, 2013 21:55

Ventilation

Inlägg av snurbo »

Jag ska installera en Ariterm Mysinge pellets kamin i mitt 1½ plans hus mede torpargrund på 160 kvadrat, huset har idag inte nån ventilation förutom på badrummen. Så jag ska sätta in väggventiler i huset. Men innan jag gör detta så har gått & funderat på lite saker & fått olika svar från det flesta =)....
Räcker det med att sätta in väggventiler till en pelletskamin eller ska man dra ett rör ner i torpargrunden & vidare ut genom sockeln ? Nån som har erfarnheter på detta ?
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ventilation

Inlägg av bergatorparen »

Vill man undvika kallras och drag i rummen, är det att föredra att dra in förbränningsluft via ett rör som det du beskriver - men kolla med installatören om det finns andra och bättre lösningar för tillförsel av förbränningsluft
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
snurbo
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 05 jan, 2013 21:55

Re: Ventilation

Inlägg av snurbo »

Tack för snabbt svar, jag prata med han som säljer kaminer & fick som svar att jag inte behöva nån tilluft under kaminen, men jag e lite osäker på detta svar. Funderar på om det räcker med att sätta in några tilluft i väggen. Kaminen har ingen bra anslutning till att dra in ett rör i så det blir nog ett galler under kaminen i så fall.... som sagt.. jag är väldigt osäker på hur man ska göra

Direktcitering borttagen, använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. / Roli moderator
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Ventilation

Inlägg av bergatorparen »

Nu finns det olika sorters ventiler, så ta ett snack med någon som kan ventilation och hör om det finns ventiler som kan ge kaminen det den behöver av luft utan att skapa drag i huset. Det finns drag/kallrasfria ventiler, men det gäller att hitta rätt. Byggvaruhusen har inte sällan kunniga konsulter som kan hjälpa en att välja rätt. så det är ett ställe att fråga. Sedan har en del kommuner byggtekniska konsulter som man kan rådfråga.

Det är viktigt att eldstäder har tillräckligt med tilluft och att de inte måste konkurrera med köksfläkten för den kampen brukar köksfläkten vinna i den mån det är brist på tilluft.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ventilation

Inlägg av rod02 »

Skiljer det inte om man har gammalt eller nyare hus? Med eller utan ventiler i tex sovrum.

Min sovrumsventil är otäta fönster....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Skriv svar