Hjälp med inkoppling

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av danei »

50°C är under eldning, det tar laddomaten hand om. När det inte brinner kan man gå ner mycket lägre, på sommaren ska man kanske inte gå ner under rumstemperaturen.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Har också funderat på växelventil, men kom sen in på blandningsventilspåret. Kändes som en kul ide' :D
Ny ritning kommer, med växelventil.
Kan nån förklara det här med kondens, syre och panntemp. Har hört olika bud om det tidigare.
Nuvarande panna är jag inte så rädd om, men nästa ska tas om hand på bästa sätt. Vilket det nu är..? :wink:

Planen har lite varit att fixa återvinningskopplingen på billigaste sätt. För att sedan, om det inte funkar bra, ta bort det när laddpanna införskaffas.
Är ju iofs kul om man kan använda det då också. Dock vill jag absolut inte riskera att nya pannan rostar sönder pga min dumsnålhet.. :bom:
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Växelventil på radiatorretur. Styrs av termostat i panna.

Funderar på om jag ska låta samma termostat styra både cirkpump på laddomat och växelventil.
Isf skulle cirkpumpen starta på en mkt lägre temp än laddomatpatronens öppningstemp. Ställer det till det?
Har redan beställt 3st termostater.. :roll:

Kanske ska skita i laddomat 11-30 och bara köpa en laddventil istället. Har en cirkpump över...
Det skulle nästan finansiera växelventilen :-P


Bild
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Shuntventilens returport skall anslutas före växelventilen om det skall fungera.

Laddpumpen bör starta och stoppa samtidigt med brännaren, annars får du en onödig omblandning i pannan när brännaren stoppat. Pannan töms efter behov av radiatorpumpen tills växelventilen slår om.

Har du redan en pump så behöver du bara laddventilen och några avstängningsventiler.
Termostatpatronen kommer att behöva bytas efter ett antal år och då är det bekvämt att slippa tappa ner.

Ser intressant ut det där. Kanske kopierar din lösning.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Ja, du har rätt som vanligt, tur för mig.. Och tack stegatorparn, din hjälp är guld värd! Ska klura lite på laddningen. Det kanske dyker upp något helgalet snart... :wink:
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av xdigger »

Ska du stoppa i en ny panna eller köra med din gamla befintliga? Ved eller Pellets?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
fastmoving600
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 13 jan, 2012 18:35

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av fastmoving600 »

Ang laddomatpumpen så bör den bara gå medans det brinner, precis som stegatorparen nämnt.
Om inte brännaren har styrning för det så får du bäst funktion med en rökgastermostat.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

xdigger: jag eldar bara pellets, ska köra med gamla pannan tills den ger upp. Om jag inte ramlar över en laddpanna till superpris förstås :wink:

Tänker jag efter lite så kan jag låta relät som startar brännaren även starta cirkpumpen.. :oops:
Då får jag dessutom en termostat över till att styra växelventilen med :lol:
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av xdigger »

Har du inte inbyggd varmvattenberedare i pannan då?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Nej. Menar du att min ritning är så svårtolkad :D
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av xdigger »

Hjärnsläpp snarare.. ;) Varför ha acktank när du har slinga i pannan? Har du problem med för lite varmvatten idag?
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Ja, slingan ger bara vv några minuter sen blir det ljummet. Har en gammal vvb påkopplad för att hjälpa till, men det är ändå inte tillräckligt. Acktank dels för vv-komfort, dels för att jag saknar backup till pannan.

Visste om att det innebar vissa förluster att köra pellets mot acktank. Men med återvinningskoppling, samt att acktanken är mycket bättre isolerad än min gamla panna, borde förlusterna vara försumbara. Dessutom ökad vv-komfort gjorde att valet föll på acktank, istället för elpatron i pannan, som backupalternativ.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
xdigger
Pannrumsnisse!
Inlägg: 856
Blev medlem: tor 16 dec, 2010 21:51
Ort: Eskilstuna

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av xdigger »

Ahh.. Jag har beredare, klart bättre så det kan jag förstå. Speciellt om slingan slutat leverera. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av kiho »

Stegatorparn skrev:Rekommenderas inte, då ventilrörets säkerhetsventil inte får kunna stängas av.
I så fall måset ytterligare en säkerhetsventil monteras vid acktankens varmvattenberedare.
Är det ok att göra så här, 3-vägs kulventil?
Kan ej stängas av. Antingen är alla anslutningar öppna, eller 1+2, eller 1+3.

Har även ändrat returen till shunten.

Bild
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5020
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp med inkoppling

Inlägg av Stegatorparn »

Det är ok, kommer att funka. :)
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar