Äntligen en välfungerande packning

Skriv svar
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Äntligen en välfungerande packning

Inlägg av Icecap »

Jag har ju lambdastyrning av brännaren, det är ju ingen obekant så att säga. Men jag har även rapporterat att det inte bara är enkelt, det finns lite extra saker att ta hand om innan det fungerar ordentligt.

Och ett sådan har jag haft i sista tiden och igår gick det så långt att jag tog bort lambdasensorn och slog av hela enheten, på det sätt går den ut ur reglerings-slingan och jag kunde få lite frid till att göra det som skulle göras.

Problemet var att jag har monterat sonden på den renslucka som sitter på vinkeln där rökgasröret från pannan vinklas in mot skorstenen. Många har en dragbegränsare på den lucka men jag har alltså min lambdasensor där.

Och för att det inte ska komma tjuvluft ska det gärna vara tät och då speciellt vid luckan där lite tjuvluft kan träffa sensorn direkt och ge verkliga mätfel. Alltså måste det vara en packning och den hade jag tidigare av packningspapp vilket fungerade ganska OK.

Men den torkade ut med tiden och jag har bytt den några gångar samtidig som jag blev mindre och mindre nöjd med den lösning. Jag kom fram till att en silikon-lösning ville vara de rätta men då lambdasond & silikon inte är bra kompisar ville jag göra mitt bästa för att säkra att det skulle vara enkelt.

Min första tanke var att lägga en sträng värmetåligt silikon (Biltema 36-194 i mitt fall) runt hålet i rökgasröret - men det skulle ha tid att härda innan jag kunde återmontera luckan och brännaren skulle sannolikt elda minst en sväng under den tiden så det var ju ett problem. Att lägga strängen på luckan ville vara det samma problem och dessa strängar kan lätt skadas när jag sotar pannan.

Jag kom då på att om jag tar en tunn bärare som tål temperaturen utan att torka ut, då kan jag lägga en sträng på ömse sidor och låta den härda klart innan jag använder den. testade då att ta en ölburk, det är ju tunn plåt. Då jag hade klippt upp den insåg jag att hade det varit en 50cl hade det fungerat perfekt, nu hade jag bara en 33cl och den var inte hög nog, alltså fick jag välja Plan B: 1mm järnplåt.

Sagt och gjort, lät det härda klart och fick monterat det igår kväll och det fungera exakt som förväntat.

Så nu har jag en packning som jag förväntar håller många år, som kan tas bort utan att skrapa, som kan ersättas och som inte skadas när jag rensar röret.

EDIT: Nu har den suttit där under några bränningar - och den fungerar exakt som tänkt! Systemet blev stabilt och välfungerande och packningen är numera stryktålig. :cheers:
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar