Janfire på Focus 20. Norsk pellets & Startproblem.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!
Inlägg: 337
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 12:17
Ort: Sverige

Janfire på Focus 20. Norsk pellets & Startproblem.

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

Hej!

Hej har installerat min gammla Janfire Flex-A i en begagnad Focus "0 från -98.

* Enligt Focus rekommenderar de att man har lågriktare 90*grader.
* Jag har bytt tändspiral för 2 veckor sedan
Har tänkt att köra den på Norsk Pellets och efter att pannan misslyckats att tända fick jag rådet att Skruva ner matningen ung. ett kvarts varv. Detta funkade då perfekt. (PGA att den är glattare och mer pellets faller ner i brännaren, fick jag förklarat för mig)

Nu till saken. Jag har en halv pall Såbi Som jag ville Elda upp innan jag köpte Norsk Pellets.


Dock fungerar detta dåligt. Brännaren tänder som bäst 3-4 ggr sen misslyckas tändningen, och eftersom jag har en äldre modell som inte känner av att det misslyckades har dett inneburit att kedjan gått av ett par / tre ggr.

* Jag vred tillbaks matningen till det ursprungliga läget + att jag justerat och provat lite fram och tillbaka. Dock med samma resultat.
* Två ggr har min "installatör" varit och ställt in fläktvärdena, och försäkrat min om att det skall funka med med båda pelletssorterna.

Allt detta är testat med effektläge 1.

När jag testade med effektläge 2 så slog termokontakten ifrån.
Detta kan dock bero på att brännaren varit avstängd i tre dagar
coh skortstenen var kall / lite drag i.


Här kommer lite "konkreta" :) frågor.
1. Läste i andra forum att vissa pannor skulle ha en EBK lågriktare, Är min Focus EKO 20 en sådan?

2. Varför misslyckas tändningen efter några ggr?
* För lite/mycket pellets?
* För lite/Mycket Luft (Då pannan är inställd för Norsk pellets
som tydligen skall ha lite mer luft.

3. Finns det några riktvärden på vilka volt-tal det skall vara på olika
effektlägen. Eller är deta styrt av undertrycket i rökröret?
Just nu är min inställd på 80v vid start/Effektläge 1?, samt 105 Volt på effktläge 2. (Lite osäker här)

4. Vilket är det korrekta sättet att koppla in Voltmetern på?


Tacksam för alla tips jag kan få

/Eric
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... pelletshar även installationsmanualen & Handhavande manualen till flexa i pdf någonstans, skicka ett PM med din mejl om du är intresserad.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
Agerod
Försäljare
Inlägg: 142
Blev medlem: lör 01 jan, 2005 19:00
Ort: Höör i Skåne
Kontakt:

Re: Janfire på Focus 20. Norsk pellets & Startproblem.

Inlägg av Agerod »

Eric Hjalmarsson skrev: Hej!

Hej har installerat min gammla Janfire Flex-A i en begagnad Focus "0 från -98.

* Enligt Focus rekommenderar de att man har lågriktare 90*grader.
* Jag har bytt tändspiral för 2 veckor sedan
Har tänkt att köra den på Norsk Pellets och efter att pannan misslyckats att tända fick jag rådet att Skruva ner matningen ung. ett kvarts varv.
Att skruva ner matningen har ingen betydelse för startdosen.
Eric Hjalmarsson skrev:
Detta funkade då perfekt. (PGA att den är glattare och mer pellets faller ner i brännaren, fick jag förklarat för mig)

Nu till saken. Jag har en halv pall Såbi Som jag ville Elda upp innan jag köpte Norsk Pellets.


Dock fungerar detta dåligt. Brännaren tänder som bäst 3-4 ggr sen misslyckas tändningen, och eftersom jag har en äldre modell som inte känner av att det misslyckades har dett inneburit att kedjan gått av ett par / tre ggr.

* Jag vred tillbaks matningen till det ursprungliga läget + att jag justerat och provat lite fram och tillbaka. Dock med samma resultat.
* Två ggr har min "installatör" varit och ställt in fläktvärdena, och försäkrat min om att det skall funka med med båda pelletssorterna.

Allt detta är testat med effektläge 1.

När jag testade med effektläge 2 så slog termokontakten ifrån.
Detta kan dock bero på att brännaren varit avstängd i tre dagar
coh skortstenen var kall / lite drag i.
Om jag förstått det hela rätt har du en 90 gr lågriktare på brännaren? Det är troligt att du fått övertryck i brännaren och det är anledningen till att termokontakten löste ut. Att använda 90 gr lågriktare kräver noggrann injustering av fläkten, man skall inte ställa in fläkten på standardvärden utan det skall göras i samband med rökgasanalys.
Eric Hjalmarsson skrev:
Här kommer lite "konkreta" :) frågor.
1. Läste i andra forum att vissa pannor skulle ha en EBK lågriktare, Är min Focus EKO 20 en sådan?

2. Varför misslyckas tändningen efter några ggr?
* För lite/mycket pellets?
* För lite/Mycket Luft (Då pannan är inställd för Norsk pellets
som tydligen skall ha lite mer luft.

3. Finns det några riktvärden på vilka volt-tal det skall vara på olika
effektlägen. Eller är deta styrt av undertrycket i rökröret?
Just nu är min inställd på 80v vid start/Effektläge 1?, samt 105 Volt på effktläge 2. (Lite osäker här)

4. Vilket är det korrekta sättet att koppla in Voltmetern på?


Tacksam för alla tips jag kan få

/Eric
Det är bättre med EBK än med 90 gr lågriktare enligt min erfarenhet.
Fläkten skall vara inställd på 90 V i uppstartläget. De andra lägena skall ställas i samband med rökgasanalys.
Det finns ett apparatuttag i botten av brännaren, kör in en kontakt där och mät i änden av sladden.
Janfire flex, TMV Alpha, eKontroll TK1A
Ageröds Bioenergi
Pelletseldare sedan 1996, tidigare verksam i pelletsbranschen
Driver pelletspris.com
Skriv svar