Rangordning av pelletskvaliten!

Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Micke142 »

Har provat fyra sorter med pellets och jag märker inte någon jätteskillnad ,varken i damm eller smulighet.
Men lite i hårdheten. German pellets från cheapy var hårdast sen kommer fågelfors från byggmax, har oxå provat på ötab pellets lagom hård tror jag och nu beställde jag 4 pallar vida pellets som hållar samma hårdhet som ötab. 2000kr pallen tycker jag var ett bra pris och har inte märkt att det skulle vara sämre.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Tyckte Du Fådelfors var bra? Förstår att Du också gillar lite hårdare pellets. Klarar bara brännare att tända utan problem så är det att föredra. Har Du provat Derome?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Rangordning av pelletskvaliten!

Inlägg av Micke142 »

Hej.
Jag kan ju inte säga att min erfarenhet är så stor på att elda med pellets ännu(ja ca 2 månader bara).
Men dom sorter jag provat har inte skiljt sig så mycket var jag märkt på min anläggning och inställning. Brännaren tänder som oftast efter 5 blåsningar ja ni som har janfire vet nog vad jag menar. Så tycker fågelfors inte var så dålig. Inte heller German pellets från cheapy,ren o dammfri, Sen har ju dom 15kg påsar. Får se hur vida tar sig nu när jag får elda upp 4 pall av det :D :D . Och har inte provat Derome,är väl lite hårdare pellets??
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar