Gammal brännare vs. nyare

Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Hej.
Är ny här på forumet. Har hållt på med ved eldning innan jag ville testa pelletseldning,ja att ha som backup eller huvudbränsle. Nu undrar jag vad som skiljer en ny brännare mot en äldre variant? Ja som jag ser det så finns det ju mycket mer än bara brännaren som gör om allt blir effektivast. Innan jag byggde om och verkligen försökte sätta mig in i det här med att elda (miljövänligt) läste jag spaltmeter om förbränningsteknik. Så vore roligt att ja bara se vad som kan tänkas dyka upp här för tankar om detta.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av bergatorparen »

Här var det två själar i en tanke: Jag satt just och tänkte på samma sak eftersom somliga ondgör sig på gamla klenoder till brännare som inte klarar sämre pelletskvalitet. Det som skiljer gamla och ny brännare är i stort sett bara styrsystemet och i några fall tändningssystemet - själva chassit är som regel det samma. Man har under de senare år börjat använda MA 253 stål i eldnära ytor på brännarna, och har på så sätt eliminerat de problem som präglade i synnerhet rörbrännare för 5 - 6 år sedan. Utöver detta är det i och för sig inte mycket nytt när det gäller svenska brännare. BAXI Eurofire har fått ny styrning, men chassit är det samma. Ny styrning innebär som regel nya möjligheter och nya tjänster som sockrar pillret lite. Det som saknas är brännare som är mer självgående: Jag tänker på brännare som innehåller någon form av analysredskap som gör brännaren förmögen att själv hitta rätta inställningarna och själv kunna reda ut mindre olyckor. Men sådana brännare finns inte - tyvärr. De kanske skulle bli för dyra. Verkningsgraden för brännare har hela det senaste decenniet legat kring 87 - 97 % beroende på typ av brännare. Det är väl det jag kan komma på :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Man kan lite snabbt sammanfatta det med teknologin inom bilindustrin lite då. Ja mer finesser som både gör saker komfortabla och smidiga samtidigt som det finns mer saker som krånglar. Är lite så med ved eldning oxå,ja all teknologi är inte till nytta eller underhållsfri.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av msh16 »

Man kan snabbt sammanfatta det så att det är tekniken det hänger på och inte brännarens ålder om vi nu håller oss till brännare inte äldre än 8 år. Det tillverkas riktigt gammalmodiga brännare idag och för 8 år sedan såldes det brännare som är tiptop moderna idag.
Att det blivit så beror på att installationsfirmor sålt och hållt fast vid "sitt" märke och styrt in kunden på att köpa det som givit installationsfirman bästa inkomsten.

För framåtbrinnande brännare idag så är det automatisk uraskning och digitala inställningar som gäller. Men det finns brännare som haft de finesserna i många år.
Undrar om inte en horisontalmatad uppåtbrinnande brännare är lämplig i din panna. Den typen av brännare skjuter upp askan ur skålen då ny pellets matas in underifrån.

Att som jag ha en brännare som ska tömmas på aska varje vecka är inget att sikta på. Speciellt som det ryktas att pelletsen blivit dåligare och ger askkakor efter ett par dagar.

Ett bra facit över hur olika brännare fungerar har du i trådarna här på forumet.
Kan bli riktigt dyrt att köpa begagnade brännare utan att undersöka funktion och reservdelspriser först. Brännarrör och styrboxar kan bli en dyr extrakostnad.

CTC V20 fungerar bra med en uppåtbrinnande brännare av typ Ariterm Bequem, CTC Bio eller Ecotec Bioline 20.
Den snarlika CTC V25 som du har borde också fungera med de brännarna.
Hur går det med din ombyggnad av keramiken, kan den sitta kvar?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av danei »

Det finns brännaren som kan köras med lambdasond, och därmed klara något varierande förutsättningar utan problem. Bionan har en annan lösning för att fixa det, den behöver inte heller askasur. Den tillverkas dock inte längre. Det finns ingen marknad för en mordern brännaren. Det som går att sälja är en enkel men billig brännare. Tyvärr medför det en heldel gnäll på bränslet när brännarna inte klarar av minsta variation.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vore intressant att höra vad danei menar med variation som leder till gnäll....är det pellets som slår ut brännarinställningen genom att stänga av luftflödet med kokskakor. Pellets som är gjord på ren sågspån från Sverige ger inte dessa symptom. Så var noga med var du köper din pellets. Hör med oss som har erfarenhet och titta inte primärt på att få den billigaste pelletsen. Köp säckar och prova själv, för även om det finns en standard, så är man tyvärr inte säker på att man får rätt. Satsa gärna på bulkpellets som är mycket bekvämmare. Det är bra många kilo som man skall hantera på ett år och med bulk är det inte mycket jobbigare än med oljeeldning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Hej.

Nu tycker ju jag att efter ha eldat med pellets ca2månader att det är lyx jämnfört med ved,därmed inte sagt att ved är dåligt. Att som jag nu då får kolla till brännaren(vilket jag gör varje dag. Ok inte askar ur varje dag men kikar till allt nere i källaren). Har en Janfire flex-a vet inte årsmodell men har ju både flamskydd och termokontakt. Köpte den begagnad av många anledningar, den verkar vara robust och rejäl i sin konstruktion,lätt att handskas med,lätt att sota ur,smidig att bara rulla åt sidan då jag vill elda med ved igen,känner oxå några som har o haft sån brännare och varit jätte nöjda med. Anledningen till att jag valde vedinkast luckan är för att kunna ha kvar min kermik(enkel omställning till ved,tar ca 10 minuter),gigantiskt askutrymme och funkar faktiskt jättebra där. Nu kör jag ju mot ackumulatortankar så brännaren går långa stunder och vilar långa stunder, vet inte om det är bra men hos mig har det funkat väldigt bra hittils.
Nu kom vi ifrån ämnet lite :) . Jag tror ju att alla som eldar ved,pellets vet att en sådan anläggning inte klarar sig utan tillsyn. Annars så märker man ju det oavsett brännare. I o med att jag gått från ved till pellets så märker ju jag en betydligt mindre passning,hantering även om jag nu har en äldre brännare.
Skulle kika till min anläggning lika mycket oavsett,men det är väl lite sån jag är. Sotar själv vilket jag tycker är jätteskönt o veta att det blir bra gjort.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Vad är en gammal brännare?
Ja som jag förstått det så har brännarna nästan sett likadana ut hela tiden,ja samma chassi. det verkar ju vara rätt hög verkningsgrad på dom flesta, sen är det väl pannorna som dom kopplas till som inte alltid kan ta vara på verkningsgraden eller.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av bergatorparen »

Som du säger: Brännarna har sett likadan ut hela tiden och enda skillnaden är styrprogrammet som blivit bättre, samt bättre material i eldnära ytor - men någon "modern" brännare finns i själva verket inte - även om det finns en lobby här inne som anser att brännare med självuraskning är modernare, och sedan är det lite fram och tillbaka mellan BioNordic B16 och Roslagsbrännaren - lite beroende på vilka som är aktiva här inne. Vill du dock ådra dig offentlig prygel och skickas ut ur bygden på en låghalt gris kan du tala väl om PellX, Effecta Supra, KMP PX2*; SWEBO PB20 eller IWABO Villa S1X - då tar det sig hus i själva Helvetet och inte en enda vän syns till någonstans :lol:
Talar du väl om Viking Bio blir du begärd inlagt på psykakuten för mentalundersökning :lol:

Mitt resonemang är dock att den bästa brännaren är den du känner att du förstår hur fungerar och som inte ställer till med onödiga besvär - och då är det totalt egalt vad andra tycker. En pelletsbrännare skall elda pellets - det är allt den skall göra. Den skall inte flyga till Månen, inte natta barn, inte brygga kaffe - bara elda pellets så det finns varmt skönt tappvarmvatten i kranen och värme i raddarna. Och nej: Den skall INTE ersätta vare sig Jesus, Gud/Allah/Jahve, Buddha eller någon annan deitet som objekt för dyrkan och tillbedelse - även om man får det intrycket emellanåt att det är en del religiositet inne i bilden - även av den sorten där bönerna alltid börjar med: "I svarte @£$€&%¤!!"
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Ha ha ha ha tur att man kan se med lite humor på saker och ting oxå.
Är väl därför min fråga dykt upp i huvudet,ja vilket som klassas som gammalt eller nytt. Har ju kikat runt endel innan jag köpte min brännare. Tycker ju jag knappt ser någon skillnad mer än då skalet som ändrats lite. Ok att du har nyare styrning men brännaren blir väl aldrig bättre än om användaren inte bryr sig om den(hoppas alla förstår mig rätt). Blir kanske att man skickas ut på en låghalt gris nu då :)
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Frågan kvarstår ju då. Har jag en gammal brännare som skulle kunna bli ny,nyare med annan teknik.Eller har jag förståt rätt av vissa här!! Hur mycket gör det på verkningsgrad , pellets åtgång? Sen är det ju det här med våra pannor och deras konstruktion?? Tillvaratagande av den höga verkningsgraden??
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av bergatorparen »

En väljusterad Flex A är ungefär så effektiv som man kan få en pelletsbrännare. Den är förvisso inte lika effektiv som NH, men skillnaden är försumbar. NH är bekvämare genom att den askar ur sig själv och har en del fina funktioner som undelättar handhavandet, men rent ekonomiskt är det såsom jag ser det jämt skägg.

Pannan är en helt annan femma: Detta är en nyproduktion av gamla Egor V25 som CTC tog över för en del år sedan. De har inte gjort några grundläggande förändringar i designen, så att pannan är i sig inte särkilt effektiv. Jag vill minnas att en kille här inne funderade på en sådan panna, ringde CTC och fick veta att verkningsgraden låg kring 66 % - och det innebär att 34 % försvinner upp till Kari Kråka uppe på skorstenen. När denna pannan lanserades på 1970 talet, var den bland de bästa, men nu har tiden sprungit ifrån den. För varje 1000 kWh du stoppar in i pannan, går 320 kWh ut "fel väg". En modern pelletpanna har verkningsgrad från 89 - 97 % (det senare är en tysk/österikisk panna) där majoriteten ligger mellan 90 och 92 % verkningsgrad. Om vi, för att vara lite "snälla" utgår ifrån 20 % sämre verkningsgrad på befintlig pannai förhållande till en modern panna, och du behöver 20 000 kWh för värme, så går det åt ca 1 pall extra för att täcka in de extra förlusterna - det utgör ca 2300 kronor per år. De tyska och österrikiska pannorna är så in i Norden dyra att det går inte att motivera köp av en sådan med enbart den högre verkningsgraden. Den befintliga pannan har fördelen att den kan elda ved, och på så sätt kompensera för sina tillkortakommanden i effektivitet. Det hela kokar ner till huruvida du är nöjd med anläggningen du har. Ett nyinköp i din situation kan enbart motiveras med önskan om en anläggning som innebär mindre passning och handhavande. Ekonomiskt är det så lite att vinna att det inte motiverar byte.
Andreas Hansson skrev: Nåja CTC svarade ialla fall
Verkningsgraden är för CTC V25 FK 78% och för FG 66%.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Jo jag visste att pannan har dålig verkningsgrad. Nu är det så att pannan är från 2011 och installerad 2012 av förra ägaren till huset. Ja han hade haft en egor v25 innan och ville ha en likadan panna igen. Frågade honom varför han inte köpte en annan panna men han bara sa att det finns inte mycket bättre pannor. Nu vet jag ju med att det finns betydligt bättre. Intressant det där med brännaren iaf,ja att dom ligger på så hög verkningsgrad.. Nu har ju jag modifierat min panna själv en hel del. Vet ju när jag tog över huset att pannan tuggade ju i sig en hel del ved. Ja sen jag gjort turbolatorer,motdragslucka,egen ombyggnad till keramik,laddomat och acc tankar så har ved förbrukningen minskat avsevärt. Shuntstyrningen har ju gjort en del oxå o då menar jag inte bara komfort mässigt. Ska iaf bli roligt att se hur pellets förbrukningen blir. Ja jag gillar ju detta sålär ju fixa och trixa här med
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av bergatorparen »

När pannan är så ny som 2011, är det ju ingen idé att byta hellre eftersom det väl sannolikt är lite garanti kvar på den med :?:

Pannan som sådan är bra genom att den har lång livslängd - och det är kanske skälet till att de fortfarande produceras och saluförs. Ironiskt nog verkar även en annan gammal klassiker, Eryl, leva vidare i Extunas regi. Kanske beror detta på att pannorna är lätteldade och lätta att förstå? Jag menar: Många moderna vedpannor måste man ju nära nog vara civilingenjör för att elda i :lol:
Så det verkar finnas en betydande marknad i Sverige för enkla och okomplicerade pannor. Såsom jag ser det borde du kunna ha pålitlig och bra värme i många år framåt med de grejor du har, och en sak med Janfire är att reservdelarna tar aldrig slut - de finns i lager hos många webb butiker. CTC pannor behöver sällan reservdelar, men när de behövs brukar det kännas i plånboken efteråt - säger de som varit där, gjort det :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Gammal brännare vs. nyare

Inlägg av Micke142 »

Ja det är garanti kvar på pannan. Vet ju inte hur det ter sig nu när jag byggt om den till keramik. Ok det är ju inga ingrepp så och det går lätt att återställa den till gjutjärnsroster igen.Nej jag är nöjd med mina grejor dom är relativt nya, ja jag vet inte hur gammal brännaren är. Står ju inget årtal på dom vad jag har hittat iaf.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Skriv svar