Stora Enso

Användarens profilbild
kegu
Entusiast!
Inlägg: 131
Blev medlem: tor 23 nov, 2006 22:50
Ort: Tranemo

Re: Stora Enso

Inlägg av kegu »

Att pelletsen var mörkare berodde tydligen på torkprocessen och ev annan inblandning av spån...
Vad för spån kan man då undra iom att de luktar på ett annat sätt. :?
Ang. finfraktionen så ska det tydligen räknas som en pellets från 3mm och uppåt enl sv. std... ca 40% av mina pellar ligger väl i den längden...

Någon som kan länka till den svenska standarden för pelletstillverkning?

En säck togs med för analys, har inte fått svar på det ännu.

Får avvakta och se jag har inte fått några driftstopp ännu iaf.
Sotade och rengjorde båda panna och brännare ganska väl i torsdags och får se hur det ser ut efter en veckas körning eller likn..
Nu är det ju mildväder här, så den går ju inte så hårt heller...

Märkligt att de inte har någon upprepad form av spårbarhet på säckarna... Allt som jag varit med och tillverkat genom arbetet har nån form av spårbarhet, i händelse av kvalitetsbrist...
Hittade EN säck med datummärkning... (Har iofs inte kollat igenom alla, men typ av 25 st)
Den var tillverkad 2011... Säger inte så mkt eftersom det bara handlar om en säck...
Förklaringen på detta var:

"-Att den förmodligen har stått längst in och inte varit tillgänglig pgr av att det fylls på med nya pallar..."

Vad hände med: Först in först ut????

Som sagt det är bara att invänta svar och hoppas att det inte blir några problem med denna leveransen.
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Stora Enso

Inlägg av singelstring »

Jag har 6 siffror på mina säckar men jag vet inte varifrån dom kommer. Jag har reklamerat och skickat aska och pellets till StoraEnso Pellets. Spännande vad svaret blir.
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Martin_L
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 12 feb, 2013 12:23

Re: Stora Enso

Inlägg av Martin_L »

Hur togs din reklamation emot? Hämtar SE kvarvarande pallar/säckar? Kreditering eller nya pellets?

Jag har två obrutna pallar som jag är bra sugen på att skicka tillbaka.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Re: Stora Enso

Inlägg av singelstring »

Jag fick svar från StoraEnso att pelletsen var det inget fel på och askan berodde på brännaren och att jag skulle ställa in den på andra värden. Vad har ni andra fått för svar?
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Stora Enso

Inlägg av Erik_73 »

Hade en sändning på 3pall från Skellefteåkraft för två år sedan som jag påpekade att jag tyckte att den sintrade och gav mer aska än vanligt, fick då frågan om dom skulle komma och byta ut det som var kvar eller om jag var nöjd med att få en extra pall som kompensation vid nästa leverans
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stora Enso

Inlägg av bergatorparen »

kegu skrev: Någon som kan länka till den svenska standarden för pelletstillverkning?

.
Jupp, men det att få standarden som PDF eller i tryckt form gör dig 645 kronor lättare. Man är bra på att "ta ut" i detta landet - synd bara att så få lägger in - det skulle kunnat varit intressant att se hur det blivit. http://www.sis.se/petroleum-och-motsvar ... 5234-22012

EN plus A1 standarden, som eftersom jag förstår är snarlik den svenska, kostar det inget att ladda ner: http://www.pelletprocess.de/?p=301&lang=en och den gäller även i Sverige eftersom vi är med i EU och inte har reserverat oss för denna sortens normer - även om de publiceras gratis till "massorna" aka pariorna aka plebejerna - tänk vad osvenskt! Hur skall det gå? Tänk: Dela ut normer och liknande texter gratis det är ju chockerande :shock: Folk skulle ju kunna bli upplysta och pålästa. Det kom att bli slutet för den stolta svenska tradition med sekretess och upplysning förbehållen de övre lagen av samhället som har råd att betala för det. Usch vad Hemskt! :shaking:

Text redigerad "olämpligt språkval" borttaget.
/Stugsittaren
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Re: Stora Enso

Inlägg av micke_932 »

Nu är det i och för sig inget svenskt påhitt, försök få tag på en ISO standard utan att betala eller nästan vilket dokument som helst från olika standardiseringsorganisationer, dom vill i stort sett alltid ha betalt.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Stora Enso

Inlägg av Roli »

Vet inte i vilken värld Mr B lever i, men standardblad kostar pengar och har alltid gjort det.
Senaste inköpet på jobbet slutade på ca 42 tusen........
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Men ni vet ju att BT är så UPPLYST ju... :cyclopsani:

OK, handuppräckning: hur många beställer pellets enl. en given klass när de beställer?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Stora Enso

Inlägg av msh16 »

Bara det billigaste är gott nog!
Ska ju ändå bara brinna upp.
Vill inte ha någon dyr standard som ska göda en massa EEC byråkrater.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stora Enso

Inlägg av bergatorparen »

EEC byråkraterna lär vi få göda i vilket fall som helst - standarder eller inte - och jag vill helst ha dessa byråkrater MED mig hellre än MOT mig eftersom det senare är jobbigare än Icecaps *** Standarder är bra eftersom riktlinjer ger klarhet där godtycke bara grumlar till det och gör att man spelar lotto varje gång man köper något. Vore det inte standarder för pellets, skulle jag slängt ut skiten och installerat vedpanna redan. Skall det råda godtycke, så kan det åtminstone göra det till halva priset.

Bra om vi kan hålla diskussionerna på en saklig och balanserad nivå! /Stugsittaren
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Jo ordning och reda är vad som gäller för att saker skall fungera. En standard är bra för det tar bort godtycke och rent bedrägeri eller i vart fall bromsar lurendrejeriet. Jag har tidigare talat om processäkerhet och kvalitetssäkerhet som en självklarhet och ett sätt att få pelletspriset ner med full koll på kvaliteten. Så är det och inte tvärt om som några tycks tro. Jag har arbetat med dessa frågor sedan 1980 och har sett effekterna av systematiskt processarbete. Den tyska industrin som har varit uppe här är ett föredömme vad gäller dessa tankar och ligger ljusår före Sverige och detta bygger också på egna erfarenheter av att ha arbetat med tyska företag under många år. Sverige var en gång en nation som producerade kvalitet men är idag ett uland som är på väg utför.......
Vi skänker ju 35 miljarder till behövande Europeiska nationer som lurar skjortan av svenskarna, så något skall vi väl få...och blev det inte mer än en standard så får vi väl vara nöjda med det. Vi har ju själva valt de politiker vi har och då tänker jag från vänster till höger. Vi är ju de dumma svenskarna i mångas ögon......och någon sanning ligger i det!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stora Enso

Inlägg av bergatorparen »

Just det, och politikerna vill helst glömma att det är VI, folket som valt dem. De vill helst se sig som utnämnda av Gud - satt dit genom guddomlig förordning. Ironiskt nog är det bara en enda av samhällsklasserna som är representerade, och kag börjar förstå varför allt mer jag läser här inne: Den mentalitet som finns här inne skulle vi inte vilja se i Riksdagen eller i Kommunfullmäktige eller i landstinget eftersom det skulle vara mycket skadlig för samhället i stort. Här inne skadar det bara pelletseldningen som fenomen och övertygar nog en del som tittar in om att det där gänget vill jag definitivt INTE associeras med - ergo får det det bli annat. Men föreställ dig den mentalitet som råder här inne i Riksdagen. Vilken fasa det skulle bli. Det kom att bli Sveriges undergång. Det som håller emot det, är just att det är folk som kan och är pålästa som styr. De kanske inte styr så himla bra, men bättre än ett styre av gapiga testosteronstinna gatupojkar som inte ser längre än sin egen nästipp, för att inte säga något -hrm - "olämpligt" som får känsliga själar at sätta kyrkkaffet i halsen.
Jag har länge hårt kritiserat mentaliteten på forumet, och det kommer jag fortsätta med:. Man kan moderera saker som uppfattas som olämpligt språkval genom att det kan med ond vilja uppfattas som ras- eller religionsmässig fördom, men man blundar för "amatörkonditorernas kamp" där pajerna flyger som på en gammal stumfilm från 1920 talet. Du måste ta i så "bequerelllerna" lyser i mörkret för att andra *host**harkel**grymt* "Moderatorer" än Roli skall ta fram rödpennan och komma på att de faktiskt ÄR moderatorer. Den åsiktsadministration som bedrivs här inne och där man mobbar de som inte stödjer konsensus, skulle jag inte tillåtit på ett forum jag var administrator för - då skulle den riktigt breda rödpennan kommit fram - men jag administrerar inte detta forum - vilket en del bör prisa sig lyckliga över, och inte skall man väl behöva lära vuxna människor takt och ton - det är en lärdom de skulle ha med sig från barndomen och som i ett kultiverat land borde vara en självklarhet - men tyvärr är pellets.info rena hamnsyltan där alla som inte har förmågan att skrämma andra till lydnad betraktas som förstaresare och behandlas därefter. Den som kommer in här utan brassknuckles i fickan och pistol i skulderhölster leker med livet helt enkelt - här är vad jag har i fickan: Bild


Nu tycker jag att du får ta och "skärpa dig" ! Kan du inte hålla dig till ämnet och inte sväva ut i en massa funderingar kring samhällsklasser och politik så tycker jag att du har gjort ditt här på forumet. Du är bra på att jaga fram uppgifter på både det ena och det andra när det gäller pannor och brännare mm. Men strunta i allt annat det skapar bara en massa pajkastning från både dig och de andra som tycker om att kasta ordpajer. Kan vi inte hålla oss till det som gäller under respektive ämne, i detta fallet så var det Store Enso och inte en pistol man gömmer i fickan, så sluta då att skriva....... / Roli moderator
Svar: Då tycker jag du skall lämna forumet med ROLI för du är ingen resurs precis. Du springer och plockar bort direktciteringar men ser genom fingrarna med allt ohyfs här inne och ställer någon dig mot väggen för det svarar du med ursäkter och strunt som du gjorde förra gången jag tog dig i kragen. Detta får stå för dig, du är väldigt speciell. Kan du inte hålla dig till ämnet så är det tack och adjö, se detta som en varning! / Roli Och nej: Du kommer inte få se ordet moderator efter mitt namn inte. Du skulle aldrig ens få frågan...... Men kolla besökssiffrorna så ser ni vilken väg det bär. Snart är detta forum en sagan all. Och många kommer vi vara som då utbryter på "nysvenska": GOOD RIDDANCE!"

Bild
Senast redigerad av bergatorparen den fre 22 feb, 2013 07:50, redigerad totalt 2 gång.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Stora Enso

Inlägg av Micke142 »

Hej allihopa. Håller med roli att man ska försöka att hålla sig till ämnet så gott det nu går :D . Men förstår bergatorparen oxå med dessa påhopp hela tiden. Alla är vi olika och låt oss vara det och ta vara på våra kunskaper och erfarenheter istället.
Mvh Micke
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Vicke912
Prima virke
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 25 mar, 2011 10:02

Re: Stora Enso

Inlägg av Vicke912 »

Vickadå påhopp? Konkretisera. Jag ser inga. Att bergatorparn är rätt ensam om att vilja ha dyrare pellets känns väl obekvämt och då kom den indiska guldpickan fram.
Ontopic: Jag beställer eller hämtar den billigaste pellets som går att få.
Nibe City. Eurofire
Skriv svar