Stora Enso

rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso

Inlägg av rod02 »

Jag tycker att man kan kräva lite av pelletsen som lev. Beställer man värmepellets, så skall man ha värmepellets. Som skall vara någorlunda lik från alla. Man skall inte behöva ha special utrustning för att elda den. I så fall skall man få informationen vid beställningen. Typ "vår pellets kräver omställningar varje dag, och helst lambda reglering". Men vissa här tycks acceptera tex att det bara är x% brännbart. Typ bärhalt i saft. Noga på alt är ni hemma, men tillverkarna skall kunna köra ut vad som helst. Och glöm att ni får nåt billigt, överskottet går bara till vinster.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Rod02 du för fram en helt rätt tanke att man skall få det man tror sig beställa, så är det ju med allt annat man köper och inte skulle vi acceptera att köpa detta utan att protestera. Vem skulle köpa en bil med fel motor under huven. Vi skulle kalla det bedrägeri och det är det med pelletsen också. Fel verkningsgrad och driftsprestanda, som leder till att billig pellets blir dyr. Ta bara hästköttärendet som vandrar runt i Europa nu, där man med DNA spårar förekomsten av främmande ämne i en produkt. Detta kött ställer inte till något utan produkten fungerar bra även med detta kött. Etiken i ärendet driver myndigheter att agera men var är etiken i pelletshandeln? Men pellets som slår ut våra brännare som är tillverkade av ledande brännartillverkare får pågå och vi konsumenter blir lurade och får betala dyrt även med ett ökande underhåll för att hålla igång våra brännare. Pelletseldare måste bygga om sina pelletsbrännare, för att få de att fungera med den pellets som säljs. Bara det att man bygger om sina brännare och styrning är ju bevis nog att det behövs med den pellets som erbjuds på marknaden. Att efter alla dessa år med pellets fortfarande ha en produkt som varierar till den milda grad, att man varken okulärt eller förbränningsmässigt känner igen den är inte acceptabelt. Då jag beställer pellets så vill jag veta vad jag får och att det fungerar i en perfekt underhållen och inställd brännare! Och då krävs en jämn pellets med RÄTT kvalitet!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso

Inlägg av danei »

Ja man behöver specialutrustning för att elda med pellets, en så kallad pelletsbrännare.
Innehållet deklareras på säckarna och motsvarar det som standarden anger. Jag tycker det verkar vara extremt ovanligt med pellets som inte lever upp till standarden, om sedan inte brännarna klarar av den variation som standarden medger så får man väl köpa specialpellets med snävare specifikationer. Eller helt enkelt kräva av brännarleverantören att brännarna ska klara att köras med all pellets som ligger inom standardens gränser. Jag är fullt nöjd med den kvalitet variation som standarden tillåter. Jag skulle gärna gå utanför den på vissa parametrar om det påverkar priset i en positiv riktning.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Jag har personligen testat alla de sorters pellets min leverantör har kunnat skaka fram. Jag testade t.o.m. pellets på en blandning av torv(90%) och trä(10%) och just dom brann jättebra men det var extrema mängder mineraler i så sintringen blev extrem.

Men förutom dessa är det ingen pellets som har varit dålig. Jag har kört med Vestmarka som var extremt hårda (790g/l) till SE som var lösa (650g/l) och alla har fungerat lika bra.

Jag har testat att elda sågspån från vinden, för att elden inte skulle slockna mellan doseringarna fick jag blanda i ung. 30% pellets - men det fungerade annars. Om jag täljer eller sågar kastar jag småbitar och spån i veckoförrådet, ibland bryter jag sönder bitar som är en aning stora.

Jag har aldrig rensat mitt veckoförråd, jag har aldrig sållat pellets, jag har tvärtom hällt i 3 säckar mycket vattenskadade säckar för att se om det kunde fungera - inget problem alls.

Och sedan läser jag här om folk som klagar på att pelletsen är för lös, inte gör rätt, inte har rätt standard osv. och i mina öron är det mest skitsnack!

Om en skruv inte klarar en viss pellets, t.ex. för att pelletsen är för mjuk, är det då pelletsens mjukhet som är problemet eller är det skruven som är för hård mot pelletsen?

Pelletsens hårdhet håller sig inom standarden, alltså är den OK. Kvar finns skruven som boven.

Längden på pelletsbitarna då? Ja, den kan ju variera en del, jag har exempel på 8mm Vestmarka som var upp emot 80mm långa - men problem? Inte alls!

Ser man på en del av de problem med att brännaren inte fungerar med en viss pellets är det ganska vanligt att se att det egentligen bara behövs en justering, något som ju är ganska väl känd att man ska göra för varje ny leverans.

En del osannolika problem kan härledes till en brist på dragbegränsare vilket i sin tur ger fel med justeringen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Så det innebär att Janfires brännare inte håller måttet??????
Ingen brännare skall vara konstruerad för en pellets som innehåller beståndsdelar som på 40 kg förbränd pellets har satt igen alla lufthålen, då är det fel i konstruktionsförutsättningarna!
Min personliga åsikt är att pelletseldning skulle kunna ta en större andel av uppvärmingsbehovet även i mindre fastigheter, men då måste användarvänligheten, autumotionsgraden och tillförlitligheten upp annars väljer brukare bort detta alternativ och det drabbar oss alla på sikt. Tex kommer bulkandelen att minska och därmed kommer bulkdistributionen att bli orimligt dyr och på sikt upphöra. Då återstår bara säckbärande och martyrskapet i att slita på 500 säckar om året. Visserligen värmer pelletsen två gånger då, men så vill vi inte ha ett modernt värmesystem på det 21:a århundradet! Inte jag i vart fall!
Jag vänder mina inlägg till normala brukare och det finns alltid extrema brukare, som kan elda allt i sina brännare och är beredda att betala dyrt för en undermålig produkt. Min sotare berättar för mig om användare som bränner sopor, för de är för snåla att köpa ett fullvärdigt bränsle. Till alla er som kan elda vad som helst rekommenderar jag kottplockning ett ypperligt bränsle som användes mycket för i tiden och motion och frisk luft får man på köpet. Med markägarens godkännande är det dessutom grattis!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Och på vilket sätt skulle inte brännaren hålla måttet? Eller försöker du bara att vara lustig men misslyckas totalt?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Janne_gbg
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 17 jan, 2012 09:24

Re: Stora Enso

Inlägg av Janne_gbg »

Kan bara hålla med Ulf...det finns alltid extrema brukare som dessutom verkar ha tid att gå upp på vinden och hämta spån eller tälja egna småpellets för att hålla lågan igång. Faktiskt så tror jag inte att en genomsnittsbrukaren gör så utan vi går till jobbet på morgonen och kommer hem på kvällen och då finns varken ork eller tid att väga beståndsdelar på inmatat (spån, kottar eller vad nu vissa blandar in) för att se vad som händer. Det man köper skall precis som rod02 säger "...skall vara någorlunda likt från alla." och då behöver man inte vara orolig att det skall bli problem oavsett vart man köper det.
Focus PE30 inköpt-04 komb. med EcoTec A3-15 inköpt-03
Skruvmotor BEVI SEMKg56-4C2 + 900l förråd
VSE-2 Compact Controller ut/innegivare
TIGEX 25 dragregulator
Byggår -64, 295 kvm uppv. yta. Tidigare uppvärmningskost. el/ved 35800:- Nu pellets/el 17200:-
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Är enormt nöjd med Janfire´s produkter. Upplever dessa vara kvalitetsprodukter och konstruerade på ett robust sätt. Ångrar inte det valet av komplett anläggning då jag köpte. Ett inlägg tidigare ifrågasatte brännare, som inte klarade den levererade pelletskvaliten därav denna fråga. Jag har bränt minst 60 ton pellets och nästan helt utan problem. Inga att tala om i vart fall. Olyckor händer men leverantörerna av pellets har tagit hand om det snyggt. Men senaste leveransen av pellets från Stora Enso, som de efter mycket påtryckningar erkände kom från Ryssland och är extremt avvikande mot all pellets jag kommit i kontakt med. Näst senaste leveransen levererades också från Stora Enso och från Landskrona terminalen (från Grums?) den med och den var en dröm i brännaren. Inga problem, ingen kaka, inga rester på rosterplåten. Jag har som dig eldat de flesta pelletssorter som finns att komma över och har då köpt säckat, för att pröva och det flesta fungerar bra, men rysspellets vill jag inte ha igen. Vad hjälper det med en perfekt inställd brännare om alla lufthålen täpps till nästan omgående.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Spånen eldade jag upp mest för att släppa dra det i säckar, lasta i bilen och köra till soptippen med skiten. Det var enklare att ta det ner i källaren och låta det "försvinna".

Extremt? Javisst!
Icke-vanligt? Såklart!

Men likaväl fungerade matningen och brännaren utan problem trots 70% spån av en finare karaktär än pellets som lösas upp av vatten.

Jag påstår inte att eldningen av vindsspån från gamla hus är bra eller önskvärd, jag tar det som ett extremexempel på att all detta med "uj uj uj, 3% spån i pelletsen och allt stoppar" inte beror på pelletsen men på utrustningen.

Men även där är jag lite extrem: veckoförråd i plåt och en 1,5m pelletsskruv av den typ som Janfire använder.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso

Inlägg av rod02 »

Icecap: Hur fick du spånen att stanna i brännaren? I min rörbrännare skulle den blåsa ur direkt. Den är avsedd för pellets och inget annat. Skulle det vara fel? En pelletsbrännare som vill ha pellets.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

rod02: när pellets eldas upp sker det ju en uppvärmning av pelletsen. När den kommer över en viss temperatur börjar den falla sönder till de spån den består av.

Så det är inte hela pellets som brinner, det är spånen och de gaser som utvecklas pga. av värmen. Upplösningen och eldningen sker samtidig.

Så rent faktisk är det en spåneldning som sker i brännaren.

Och då den brännare jag har använder brännkopp gjorde jag följande för att få det hela att fungera:
<tomt fält>

Så enkelt är det...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso

Inlägg av rod02 »

Icecap: Hur tillför din brännare all den luft som fläkten ger? Skapar den en kudde som håller spånet på plats? Här är det kanske att spånet går direkt från fallröret till brännhärden, som gör att spånet blåser rätt igenom.

Men jag gillar enkelheten med rörbrännare. Det jag saknar är att kunna rensa ur med stoppblecket. Rörligt med utv spak. Tekniken finns.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

I brännkoppen tillförs luft från botten och sidorna. Då det är så pass spridd - och sannolikt för att jag kör så pass låg effekt som 7kW - är luftflödet inte så högt att spånen flyger bort utan att antändas.

Och när det väl har fattat eld brinner det snabbt varför det eldas upp på vägen ut ur brännaren.

Askan var inte annorlunda än när jag körde vanlig pellets, jag är dock rimligt säker på att hade jag ställd brännaren på högre effekt ville det knappast fungera bra alls - men det är ett antagande.

Jag testade först att köra helt utan pellets men elden "överlevde" inte mellan doseringarna.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2641
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Stora Enso

Inlägg av rod02 »

Har antänds till och med ved i koksdelen. Jag får prova med några pellar precis innanför luckan där brännaren sitter, jag tror att de förbränns. Hela oljedelen är nog övertänd. Så mindre mängd spån brinner. Men det magrar blandningen med risk för att det slocknar. Och de glödande flygspånen värmer för sent i kanalerna. Så min pelletsbrannare funkar bäst :shock: med pellets.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso

Inlägg av Icecap »

Jo, total-densiteten sjönk ju sjukt mycket så brännaren gick magert, det finns en gräns på +50% på doseringen och brännarens styrning ville mycket gärna överstiga denna - och jag har aldrig påstådd att förbränningen var <bra>, bara att det fungerade!

Alltså transporten av spånen, eldstart och bränning utan driftproblem - men ta mig tusan om jag hade vågat petat in en Testo och mäta på allvar, det hade nog blivit en besvikelse som hette duga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar