Trånga lösningar?

Skriv svar
Fagerang
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 14 sep, 2005 19:55

Trånga lösningar?

Inlägg av Fagerang »

Vi planerar att byta ut vår olja/elanläggning från 60-talet mot pellets.
Det blir alltså en komplett ny anläggning.

Pannrummet är 1,35 x 1,60 och ligger mitt inne i huset omgivet av kök och andra rum (gammalt hus). Jag har möjlighet att på sikt, i samband med att köket renoveras, dra rör till tvättstugan där tanken är att komplettera med acktank och ev. sol. Men för stunden gäller det att klämma in panna och förråd i skrubben mitt i huset.

Ut/ombygge är inte aktuellt.

Har någon erfarenhet av liknande trånga lösningar?
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Pannan går väl in men jag har svårt att se hur pelletsen ska få plats i det utrymmet... :?:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Pannan går väl in men jag har svårt att se hur pelletsen ska få plats i det utrymmet... :?:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Pannan går väl in men jag har svårt att se hur pelletsen ska få plats i det utrymmet... :?:
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

Wakeful wertok, have you a fall sleep. :lol:
Tre samma inlägg = tjatar ? :lol:
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
wertok
Lärjunge!
Inlägg: 388
Blev medlem: ons 23 mar, 2005 21:40
Ort: Svalöv, Skåne
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Hittar inte hur jag raderar meddelande :?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Han kanske Tjattar :roll:
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Trånga lösningar?

Inlägg av André »

Fagerang skrev:Vi planerar att byta ut vår olja/elanläggning från 60-talet mot pellets.
Det blir alltså en komplett ny anläggning.

Pannrummet är 1,35 x 1,60 och ligger mitt inne i huset omgivet av kök och andra rum (gammalt hus). Jag har möjlighet att på sikt, i samband med att köket renoveras, dra rör till tvättstugan där tanken är att komplettera med acktank och ev. sol. Men för stunden gäller det att klämma in panna och förråd i skrubben mitt i huset.

Har någon erfarenhet av liknande trånga lösningar?
Hmmm jag har inte själv så litet pannrum..
Men kompisen som köpte min gammla janfirebrännare har ett pannrum som är 2,25x1,30 o han rymmer 500 liters acktank, panna, o pelletsförråd på 500 kg... Det är trångt som f-n men de går.. :wink:

Det beror bara på hur pannrummet ser ut o var du har muren/skosten o vilken panna du ska ha.. Du skulle fått sätta in acktanken nu o tagit t.ex thermia bionet som är liten.. Den är bara 82 cm djup inkl brännare o 40 cm bred
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Flex

Inlägg av snillet »

Min spontana tanke är en av mina favoriter:

Biosolpannan. Där är en pelletspanna inbyggd i själva acktanken komplett med solslingor och allt.

Tar inte så mycket mer plats än en 750 liters acktank.

Då behöver du bara ordna någon typ av matning till pannrummet, den biten kommer du nog inte ifrån tyvärr...men å andra sidan så är t:ex en flexskruv inte mer än ca 5-6 cm i diameter och kan göras upp till ca 15-20 meter lång om man har en hjälpmotor i andra änden.

Den borde ni enkelt kunna bygga in på något vis.

Använder ni den pannan så har ni ju solackumulatorn i den också och behöver inte göra nytt pannrum.

Kolla in den på denna länk:

http://www.afabinfo.com/bioguiden/solinfo/exempel.htm

Lycka till med pelletseldningen !!
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Flex

Inlägg av André »

snillet skrev:
Biosolpannan. Där är en pelletspanna inbyggd i själva acktanken komplett med solslingor och allt.

Tar inte så mycket mer plats än en 750 liters acktank.

Lycka till med pelletseldningen !!
Hmm nja den är ju inte direkt liten o smidig.. :roll:

123x93 cm med en p21..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

BARA DEN

Inlägg av snillet »

Möjligt, men du behöver bara den och hela panndelen är åtkomlig framifrån. Ingen acktank å rör å grejer mellan apparaterna utan...alltiett så att säga.

Dessutom är alla ägare av dom ruskigt nöjda, och stockbroverken som tillverkar dom har över lag otroligt hög kvalitet på sina grejer.

De flesta vet ju att dalatanken är bra grejer.....

Biosolpannan är en dalatank med panna i.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Kasch
Entusiast!
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 28 aug, 2005 18:29
Ort: Sörmländska skogarna

Inlägg av Kasch »

Jo, Biosolpannan är väl ett ganska kompakt system om man nu ska ha acktank. Vilket jag ska ha. Det enda som gör mig tveksam är de liggande tuberna. Iofs lättåtkomliga för sotning men allt skräp lägger ju sig i dem vilket ger täta underhållningsintervall. Går an med dagens pellets men när det kommer pellets på andra råvaror än rent spån?

Sedan funderar jag också på om det är så smart att ha rökgången direkt in till acktanken - det kallraset skulle jag inte vilja ha... Annars är det säkert god kvalité på grejorna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kasch skrev:Det enda som gör mig tveksam är de liggande tuberna.

Sedan funderar jag också på om det är så smart att ha rökgången direkt in till acktanken - det kallraset skulle jag inte vilja ha...
Jag vet det är ingen höjdare med liggande tuber.. :(

Kallras.. Du kanske tänker på genomströmningsförlustera.. En stor del av vinsten med storvattenvolym måste man gå miste om.. :? Först värma en massa vatten sedan ska de åka ut genom skosten.. Man vill ju alltid ha en panna med liten vattenvolym när man kör mot acktank..
Sen bör acktanken va bra isolerad men de måste bli lite svårt då man har ett stort hål som luften åker ut genom med värmen från tanken.. :roll:

Sen går det inte ha undermatad brännare som har mindre luftgenomströmning = minskade genomströmningsförluster..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar