Laddomat vs ecotec bio 20

Här diskuteras hjärtat i ett vattenburet system. Även kombinationer av olika energikällor hör hemma här
Skriv svar
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av morganm »

Hej!
Jag funderar på och köra pelletsbrännaren mot accutank via laddomat 4030, nu undrar jag vilken plint i laddomaten ska kopplas till plint 3 och 13 i styrboxen på brännaren för att starta brännaren när tanken är tom?
Tacksam för svar!

/Morgan
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av Eldvin »

Om du har en 4030 sitter det då inte givare som ska sitta i pannan o i tanken som styr från och tillslag? Så när pannan kallnat nog mycke startar av brännarens egen termostat och då laddar tills pannan och tanken är varm?
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av morganm »

jo det sitter en givare i dykrör i pannan och en givare på toppen av tanken, då måste jag väl ändra panntemperaturen hela tiden? Som det är nu så skickar laddomaten signal via 220v när tanken är 40 grader, den sitter på plint 6 & 7 i laddomaten till en oljebrännare som satt i pannan förut men den signalen kan jag väl inte skicka i pelletsbrännarens kontrollpanel?
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av Eldvin »

Jag har inte kopplings schemat i huvet,Men jag har för mig att den koppling du kollar på är för stöd värme av tex oljabrännare,vilket hade vart rätt om du eldat med ved.Men om jag förstått det hela rätt ska du elda pellets.Å då ska pannan hållas i ett visst värme spann .Det sitter ju lite rattar på laddomaten som bestämmer när pumparna ska ladda och åter ladda. Så om du värmer allt så ska sen laddomaten pytsa tillbaka varmt vatten tills det är kallt i tanken,å när pannan har nått en undre gräns som du bestämt ska brännaren börja värma pannan som sen ska värma tanken.Tank givaren om det nu är en kanske måste flyttas neråt i tanken.Om du googlar på 4030 så hittar du en beskrivning på den om du inte redan har en.
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av morganm »

vad är plint 3 och 13 till för då i kontrollboxen till brännaren?
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av kiho »

3 och 13 används om du vill stryra brännaren från acktankens temp och låta pannan svalna. Men nu vill du ju hålla pannan varm och då kan du låta brännarens termostat fortsätta starta och stoppa brännaren.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av Eldvin »

Kort fattat beror det på vilken laddomat man har.Om värmen ska tas från pannan eller tanken. Med tex laddomat 21,10 så pumpar den värmen endast till tanken .Beror alltså vilket system man har.Hoppas jag inte rört till det för mycket åt dig nu.
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av morganm »

tanken var att styra brännaren från accens temp, alltså värma upp tanken till ca 80 grader sen tömma tanken till ca 40 grader då startar brännaren och värmer upp igen.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av kiho »

Varför vill du göra det? Tas inte allt värmeuttag från pannan?
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
morganm
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 19 jan, 2013 19:03

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av morganm »

jag inbillar mig att jag kommer att spara pellets på det viset, brännaren kommer att gå mkt mindre/dygn.
kiho
Fröträd
Inlägg: 64
Blev medlem: sön 09 dec, 2012 04:58

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av kiho »

Om värmeuttaget tas ur pannan och du då låter panntempen styra brännaren borde du få längst gångtid.
Laddomat 4030 återför värme från tank till panna tills dess att tanken svalnat, sen har du ju värme kvar i pannan och brännaren behöver inte starta före pannan sjunker under vald temp.
Panna: ctc 265b
Brännare: ecotec A4 bioline 20
Dragbegränsare: kw sid 012
Veckoförråd
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Laddomat vs ecotec bio 20

Inlägg av Eldvin »

Så ser jag det med . Det var kopplingen till oljabrännarn som satte griller i huvet på morgan.
Skriv svar